Jegyek

2007 óta az első magyar – Interjú Görbe Somával a Red Bull...

Egyéb motorsport
2007 óta az első magyar – Interjú Görbe Somával a Red Bull Rookies Cup-ról
2021.02.04. 19:17
Köszönhetően annak, hogy Görbe Soma 2020-ban megnyerte a Northern Talent Cup tehetségkutató sorozatot, beválogatták a Red Bull Rookies Cup 2021-es mezőnyébe, mely a MotoGP közvetlen előszobája. A magyar versenyzőt az előtte álló kihívásról kérdeztük.
 
Tulajdonképpen ki kerülhet be a Red Bull Rookies Cup-ba? Jelen esetben a Northern Talent Cup-ból való utat kérdezzük, hiszen elviekben a bajnokság első három helyezettjének van helye a MotoGP előszobájában nemde?
“A Northern Talent Cup év eleji kiírásában úgy volt, hogy aki megnyeri a sorozatot, az automatikusan jogot kap arra, hogy szerepeljen a Red Bull Rookis Cup-ban, míg a második és a harmadik helyezett megy a szelekcióra. Miután Hockenheimben nyertem két futamot, megváltoztatták a kiírást arra, hogy  a top pilóták közül hármat  kiválasztanak ,és az mehet majd a Red Bull Rookies Cup-ba. Freddie Heinrichet a Dorna viszi, míg engem és az osztrák Jakob Rosenthalert a Red Bull választott ki. Őszintén megmondom, hogy nem tudom melyik a jobb koreográfia, de a lényeg az, hogy benn vagyok.”
 
Hogy tudtad meg a hírt, hogy bejutottál?
“Bementem apához a műhelybe, és mondta, hogy pont most  jött egy email, hogy bekerültem.  Alig akartam elhinni, ráadásul először azt hittük,-mivel nem volt egyértelmű a sajtóközlemény- hogy csak a 2021-es szelekcióra vagyok hivatalos, de aztán írtunk a Dornának, a Red Bull Rookies Cup-nak és a Northern Talent Cup-nak is, akik megerősítették, hogy beválasztottak. Nem igazán sikerült még felfognom, hogy ez mekkora dolog, hiszen 2007 óta én vagyok az első magyar, akinek ez sikerült. Elmondhatom magamról, hogy Red Bull pilóta vagyok és tulajdonképpen ott leszek a MotoGP paddockban, ráadásul Moto3-as versenygéppel fogok menni. Mindez hatalmas motivációt ad számomra és talán mondanom sem kell, hogy mennyire boldog vagyok.”
 
Az eddigiekhez képest milyen változásokat hoz számodra a Red Bull Rookies Cup, akár a szereplés metódusát illetően?
“Nekem csak egy bőrönddel kell mennem, semmi egyébre nem lesz gondom. A motorok 2014 és 2016 között használt  Moto3-as technikák. Kapok Alpinestars, kengurubőrből készült bőrruhákat, 4db HJC márkájú, saját dizájnnal készült sisakot. Összesen 26 pilóta lesz és 6 szerelő áll rendelkezésre, emellett mindenki vihet magával egy segítőt. A szerelőre leginkább akkor lesz szükségem, ha elesek,vagy ha motorikus probléma merül fel, egyébként a segítőd csinálja például a kerékcseréket , beállításokat és egyebeket. A sorozat hivatalos szakemberei pedig csupán leellenőrzik, hogy jól csinálta-e a te segítőd a dolgokat. A MotoGP betétfutamaiként indulunk majd, vagyis ott leszünk a MotoGP paddockban, ami a vírushelyzet miatt kissé kockázatos, hiszen ha pozitív COVID tesztem lenne, akkor értelemszerűen nem tudnék versenyezni, így pedig kapásból lemondhatok a bajnokságról, úgyhogy óvatosnak kell lennünk. A felkészülési programomat és egyben edzéseket még az eddigieknél is komolyabban fogom venni. A jövőm és a karrierem függ ettől a mostani lehetőségtől, mivel ha elrontom, akkor valószínűleg nem leszek profi motorversenyző.  Azt gondolom ezzel most élni kell. Emellet persze nagy hangsúlyt fektetek az iskolai tanulmányaimra is.  Nem tudhatom, hogy mit hoz az élet, így tudnom kell mit kezdeni magammal akkor is, ha nem lennék képes motorversenyzésből keresni a kenyerem.”
 
Milyen céljaid vannak?
“Természetesen a MotoGP világbajnoki címe a legfőbb. Nem feltétlenül azonban kizárólag motorozáshoz köthető elképzeléseim vannak, hiszen imádom az országúti kerékpározást. Szeretnék egyszer elindulni a Tour de France-on. Habár benne vagyok a magyar országúti kerékpár válogatottban, de ott is tudják, hogy számomra a motorozás az elsőszámú opció.”
 
Bizonyára költői ugyan a kérdés, de kit viszel segítőnek a Red Bull Rookies Cup-ba?
“Apukámat! :) Mivel a kezdetek óta együtt dolgozunk, így elég jó párost alkotunk. A szezon előtt egyébként lesz egy kétnapos teszt, akkor próbálhatom majd ki először a motoromat, amit mindenki sorsolással kap meg, nem sokkal később pedig már irány a verseny. Nagy megtiszteltetés lesz egy paddockban lenni olyan pilótákkal, mint mondjuk Marquez vagy Mir. Azt mondják, hogy motorozásban és bicajozásban is 10-11 éves korig a tehetség számít, ami szerintem is így van. Egy idő után azonban már a befektetett idő is hatalmas hangsúlyt kap, vagyis, hogy az adott sporttal mennyi időt foglalkozol és mennyire veszed komolyan. Azt el kell ismernem, hogy vannak nálam sokkal tehetségesebb motorosok, akár az ismerőseim között is, azonban lehet, hogy én sokkal több energiát fektetek bele, mint ők, kompenzálva ezzel bizonyos területeket. Ez például elég nagy faktor lehet abban, ha valaki a bajnoki címért küzd.”
 
Mennyire volt lehtőséged tanulmányozni a Red Bull Rookies Cup mezőnyét?
 „Sok pilótát ismerek az European Talent Cup-ból. Ők kivétel nélkül nagyon erősek. Ezen kívül mindenhonnan a legjobb három érkezik, így például mondjuk spanyol bajnok is lesz a mezőnyben. A brit Talent Cup-ból a legjobb három, az olaszoktól, spanyoloktól, valmint az Asia Talent Cup-ból. A színvonal tehát igen magas. További érdekesség, hogy benne leszek a 2021-es MotoGP játékban is. :) X-BOX, Playstation,PC, hiszen a karrier építésben már benne van a Red Bull Rookies Cup.
 
   
Mi a helyzet a pályákkal, mennyire ismered őket?
“Igyekszek pozitívan állni az olykor ismeretlenhez. Régebben a spanyol pályák feküdtek nekem habár Aragónt annyira nem csípem. Meg kell ugyanakkor jegyeznem, hogy a vezetési stílusom sokat fejlődött a korábbiakhoz képest, így meglátjuk, hogy mit tudunk kihozni ebből.”
 
Miért pont a 42-es a rajtszámod? A legtöbb versenyzőnek valamilyen számmisztika húzódik a háttérben.
“Azért mert a 27 foglalt volt. :D Olaszországban egyébként 7-essel versenyeztem. Tulajdonképpen semmiféle háttere nincs a 42-nek, egy szimpla szám, ami megtetszett. Én nem vagyok egy nagy számmisztikus fajta, vagy épp babonás ilyen tekintetben. A fekete macskáktól egy kicsit tartok, de a számoktól nem.”
 
Példaképed van a világbajnokságon versenyző pilóták közül?
“Minden motorost tisztelek, mint versenyző. Például Tony Arbolino szerintem elképesztően jó pilóta, azonban mint személyiséggel nem igazán tudok vele azonosulni. Számomra furcsa a stílusa, de véleményem szerint a jövő generációjából az egyik legjobb motoros. A Moto2-ből Jorge Martint nagyon szerettem. Ő nekem kívülről egy egyszerű és egyben szimpatikus srác. A MotoGP-ben hatalmas példaképen Marc Marquez. Elképesztő, amit ő az elmúlt pár évben véghez vitt, ráadásul egy teljesen más szintet képvisel a mezőny többi tagjához képest. Szó se róla Joan Mir abszolút megérdemli a világbajnoki címet, azonban nekem az a véleményem, hogy ha Marquez ott lett volna a mezőnyben, akkor 2020-ban is ő lett volna a világbajnok. Lehet Marquezt utálni, viszont a tudásához kétség sem fér. Számomra Valentino Rossi  ugyan nem tartozik a kedvenceim közé, azonban amit  letett az asztalra amellett nem lehet csak úgy elsétálni.  Doviziosót szeretem, mint csendes, úgymond megbújó, visszafogott pilóta, de Crutchlow és Miller is nagyon szimpatikus, szókimóndóságukkal. Quartararo ugyancsak példakép jellegű motoros, akit egyébként sajnáltam, hogy a szezon végére mintha nem bírta volna a nyomást.”
 
Te mennyire érzed a nyomást? Akár már csak a Red Bull Rookies Cup-ban való szereplés miatt is.
“Igyekszek mindent nagyon nyugisan, úgymond „chill”-ben venni, mert tudom magamról, hogy ha rá stresszelek, akkor annyira nem megy.”Megpróbálom kiélvezni ezt a nagyszerű lehetőséget.
 
Hogy éred ezt el? Mondjuk zenehallgatás?
“Az pont, hogy nem. Verseny előtt 3-4 órával még szeretek zenét hallgatni, azonban előtte 20 perccel ez már nem megy, mert túlzottan felpörget, amitől idegesebb leszek, úgy pedig én nem vagyok jó motoron.  Inkább tudatosan próbálom magamat felkészíteni a futamra. Fejben végigmegyek többször a pályán.  Én inkább nyugodtan tudok motorozni, átgondolva a dolgokat és lépésről lépésre haladva. Ez nem azt jelenti, hogy nem vállalok be dolgokat, vagy ne előznék, azonban ez nagyban függ attól, hogy a szezon és egyben a bajnokság mely szakaszában vagyunk és mi a tét számomra. Hogyha például egy futamon elesek, akkor próbálok mindent megtenni annak érdekében, hogy a következő versenyen ez ne forduljon elő.”
 
Amíg nem indul el a bajnokság addig hogyan készülsz? Van lehetőséged bármilyen módon motorozni?
“Járok beltérre, ahol egy CRF 150-essel edzek. A pálya nagyon pici, szűk, poros, csúszós, szóval ha ott tudok menni, akkor az kiváló felkészülés és több tekintetben is fejleszt. Fontos részét képezi a  a Fit4Race edzés, emellett pedig országúti kerékpározok, és futok.”
 
Végül: A motorozást hogyan sikerül az iskolával összeegyeztetni?
“Egyre nehezebb. Nem kizárt, hogy egyéni tanrendet kérek majd, amennyiben van rá lehetőségem, hogy ezt megadják. Hogyha összejön a spanyol bajnoki szereplés is, akkor előfordulhat olyan, hogy másfél-két hónapig nem is leszek itthon. Lebeg azonban előttem egy cél, amiért mindent feláldoznék annak érdekében, hogy elérjem. Tudom, hogy ha ez most bejön, akkor 20-25 évesen jó eséllyel nem egy irodában ülve fogok dolgozni,hanem egy versenyző lehetek, aki meg tudta valósítani az álmait. Szerintem hatalmas szerencse, ha valaki azt csinálhatja, amit szeret.”

Fotó: Görbe Soma #42

 
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: