Jegyek

A Honda belátta, hogy kissé más motorra van szükség

MotoGP
A Honda belátta, hogy kissé más motorra van szükség
2020.10.02. 01:27
A HRC MotoGP motorját bár gyakran érte a kirtika egyes versenyzők részéről, miszerint koránt sem olyan könnyű jó eredményt elérni vele, mint ahogy az esetleg Marc Marquez szereplése kapcsán gondolná az ember, azonban a Honda eddig pont utóbbi miatt nem igazán fektetett hangsúlyt arra, hogy komolyabb változtatásokat eszközöljön versenygépén. Ez most megváltozhat.
 
A HRC 2003 végén kényszerűlt elengedni Valentino Rossit, aki akkor úgy döntött, hogy a Yamaha gyári alakulatához szerződik. Ennek egyik oka többek között az volt, hogy a Honda meg volt győződve róla, miszerint olyan motor áll a rendelkezésükre, melyet szinte bármely versenyzőnek odaadhatnak, az világbajnokságot fog vele nyerni. Ez 2004-ben és 2005-ben is elég erős cáfolatot kapott és bizonyára nagyobb vitaindító lehetne a most következő felvetés, azonban 2006-ban is sokszor inkább a szerencse volt a döntő faktor abban (nem pedig a technikai fölény) hogy Nicky Hayden világbajnokságot tudott nyerni. 2007-ben aztán a HRC egy mondhatni totális csődöt jelentő konstrukcióval próbált versenyképes maradni a szabályváltozások nyomán jelentősen átalakult királykategóriában, ahol a 800-as motorok akkor kerültek bevezetésre. Bele is telt némi időbe, amíg sikerült újra világbajnok technikát faragniuk az RCV-ből, amit egy bizonyos Casey Stoner vezetett sikerre nem mellékesen. 
 

A Honda bár 2006-ban világbajnokság nyert Nicky Haydennel, mégis 2007-ben egy abszoltút Dani Pedrosának szánt motorral próbálkoztak, mely bizonyos tekintetben zsákutácnak bizonyult. 
 
Marc Marquez 2013-as királykategóriás debütálása óta újra a dolgok napos oldalát látják a Hondánál, hiszen hét szezon alatt hat vb-címmel lettek gazdagabbak, motorjuk pedig valósággal szárnyal a spanyol alatt. Körrekordok, pole pozíciók, futamgyőzelmek, minden ami szem, szájnak ingere. Olyannyira mondhatni a sikerek rabjává vált a Honda, hogy bár több versenyző is felhívta már rá a figyelmet, miszerint egyébként a az RC213V nem egy könnyen vezethető motor, eddig nemigen tulajdonítottak ezeknek a hangoknak túl nagy jelentőséget, tekintve, hogy Marquez szállította a jobbnál jobb eredményeket. Az idei szezonban azonban a spanyol versenyző sérülése és hiánya rávilágít arra, hogy nélküle tulajdonképpen hol is tartana a Honda, mire lenne elég a motorjuk más pilóta kezei alatt. Ez egyrészről azt is jelenti, hogy Marquez ennyivel tehetségesebb márkatársainál, ugyanakkor azt is, hogy a Hondának egy olyan versenygépre lenne szüksége, amely mindenki számára könnyen vezethető.
 

A HRC 2006 után 2011-ben (képen az akkori RCV) nyert legközelebb bajnokságot, mégpedig Casey Stonerrel.
 
Ebben egyébként talán még mindig a Yamaha (már évek óta) a leginkább kimagasló, hiszen összes pilótájuknak volt már idén nagyszerű eredménye. Nyilván jelen esetben a kiegyensúlyozottságot nem említjük. Ha azonban még visszamegyünk pár évet, akkor is emlékezhetünk rá, amikor Crutchlow és Dovizioso szépen hasított a Tech3 Yamahával, mikzöben nyilván Lorenzo, vagy éppen Ben Spies sem volt az enyhén szólva sem leggyengébb a mezőnyben. Most a Honda is ebbe az irányba szeretne elmozdulni, azonban koránt sincsenek egyszerű helyzetben, hiszen Crutchlow sérült, Alex Marquez újonc, Nakagami 2019-es technikával versenyez, Stefan Bardl pedig mint azt Marc Marquez helyetteseként is láthatjuk, még a kisebb Marquez tempóját sem tudja kimotorozni. Nem igazán áll tehát rendelkezésre olyan motoros a HRC háza táján, aki jelenleg egyértelmű információkkal tud szolgálni a fejlesztési irány kapcsán, legalábbis, ami a futamgyőzelemhez vezető megoldást jelenti. 

Jelenleg Nakagami tartja a lelket a Hondában, azonban a dobogótól egyelőre ígyis messze vannak, a győzelemtől pláne
 
Annyi bizonyos azonban – legalábbis a Honda elmondása alapján - , hogy az új Michelin abroncsokhoz való alkalmazkodást kellene megoldaniuk, amivel egyébként a Ducati is szenved. Az érvényben lévő szabályok szerint a motorblokkhoz nem nyúlhat fejlesztés tekintetében a gyártó, viszont a HRC állítja: még ígyis rengeteg helyen javulhatnak. Leginkább a vázon próbálnak finomítani, illetve azon belül is a hátsó gumihasználaton, hiszen ezen a területen tavalyhoz képest erre a szezonra jelentősebb változások történtek náluk. A Hondánál úgy gondolják, hogy a hátsó gumiból még nem tudták a maximumot kihozni, ezen felül pedig meg kell próbálniuk változtatni azon, hogy kissé más vonalvezetésen haladjon a motor.
 

Crutchlow idei motorja. Az angol versenyző 2019-ben, a világbajnokságot nyerő Marquez mögött a második legjobb hondás volt házon belül, igaz mindössze az összetettbeli kilencedik helyen zárt.

 
Annak ellenére, hogy miként azt feljebb is említettük, a Hondánál nem éppen a legoptimálisabb a helyzet versenyzői visszajelzések tekintetében, mégis elégedettek a pilótáiktól érkező információmennyiséggel. Alapjaiban véve már az jelentős lépésnek mondható hogy a Honda rászánta magát arra, hogy megpróbáljon a lehetőségekhez mérten úgy változtatni versenygépén, hogy az ne csupán Marc Marquez igényeit elégítse ki. Szükségük is lesz erre, hiszen nemhogy győzelem, de még csak dobogó közelében sincsenek a japán gyártónál, immáron versenyek óta. Ha pedig már szóba került a győzelem, akkor el kell mondani, hogy 1981 óta nem történt olyan a világbajnokság történetében, hogy a Honda ne tudott volna futamot nyerni a legnagyobb géposztályban. Nos, valljuk be, hogy közel 40 év elteltével elég nagy az esély, hogy ebben a szezonban a történelem ismétli majd önmagát. A HRC-nek idén még csak pódiuma sincsen illetve az is önmagért beszél, hogy tavaly Marquezen kívül egyedül Crutchlow volt képes odaérni a top3-ba, ő is mindössze három alkalommal és bár a második legjobb hondás lett házon belül, mégis mindössze a pontverseny kilencedik helyén zárt. 

Fotó: Honda Racing Corporation
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2020  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: