Jegyek

Dashboard – Fenn a kéz! Ki (nem) látott már ilyet?

MotoGP
Dashboard – Fenn a kéz! Ki (nem) látott már ilyet?
2020.10.23. 01:59
Újabb MotoGP fordulón vagyunk túl (ráadásul máris itt a nyakunkon a következő) és bár minden alkalommal abban reménykedünk hátha tisztább képet kapunk majd a szezon végkimenetelét illetően, vagy éppen abban, hogy valakinek esetleg sikerül magához ragadnia a kezdeményezést és jelentősebb előnyre szert tennie a pontversenyben, ez csak nem akar megtörténni.
 
Ki látta a „Minden héten háború” c. filmet? (amerikai foci, Al Pacino, Jamie Foxx – ajánlom mindenkinek!) A film első negyed órájában időkérés az éppen zajló mérkőzésen, majd a vezetőedző megkérdezi csapatát: „Ki akar még sz**ni, hadd lássam, fenn a kéz!” – szemléltetve mindezt felemelt kézzel, mire az egész csapatból egyetlen játékos emeli fel a kezét: „Gondoltam besegítek, hogy ne álljon egyedül felemelt kézzel”. Nos, én bátran emelem a kezem, hogy ilyet még nem láttam, mint ami a MotoGP-ben mostanában zajlik. Először is kezdjük azzal, hogy a királykategória mezőnye úgy rajtolt el Aragónban, amire 1999 óta nem volt példa, vagyis, hogy a legnagyobb géposztály egyetlen korábbi világbajnoka sem volt a mezőnyben. Marc Marquez kidőlése óta Valentino Rossi jóvoltából volt kipipálva ez a „feltétel”, azonban tekintettel arra, hogy a „Doktor” kénytelen volt kihagyni a hétvégét (a következő verseny kapcsán sem lesz ez másként), kizárólag olyan pilótákból áll a MotoGP mezőnye, akik még sosem nyertek világbajnokságot a királykategóriában.
 
Kissé érthetetlen, hogy a Yamaha miért nem küldi csatába Jorge Lorenzót, mint Rossi helyettese. A rossz nyelvek szerint - fura ezt kimondani/leírni - a hangvillások a sapanyol esetleges jó teljesítményétől "félnek" több okból is

 
Ha pedig már szóba került Rossi, akkor vele kapcsolatban gyorsan mondjuk el, hogy a Yamaha sajtóközleményben tudatta, miszerint a következő aragóni futamon sem óhajták senkivel helyettesíteni az olaszt. Ez a lépés kissé érthetetlen a hangvillások részéről, hiszen a csapatvezetés helyében én azonnal motorra ültettem volna Jorge Lorenzót, ami számomra felfoghatatlan, hogy miért nem történik meg. Lorenzo kapcsán egyébként már az is kissé furcsának mondható, hogy a portimaói teszten is még mindig csak a 2019-es Yamahát próbálgatta a spanyol, akárcsak a téli teszt alkalmával. Aligha valószínű, hogy az ötszörös világbajnokon múlt volt a dolog, hiszen a szezont megelőzően még arról is szó volt, hogy nagy örömmel indulna szabadkártyásként Barcelonában például.
 
Vajon a Repsol Honda elhamarkodta a döntést Pol Espargaro (képen) leigazolása kapcsán és jobban jártak volna Alex Marquez megtartásával?

 
A hétvégi edzéseredményeket látva, bizonyára többek fejében is megfordult, hogy a Yamaha elkapta a fonalat és Quartararo, vagy éppen Vinales most már tényleg a kezébe veszi az irányítást. Ez olyannyira nem történt meg, hogy a Yamaha inkább veszített a presztízséből, mintsem előrébb léptek volna. Valljuk be a Suzukisok elég szépen húztak egy árat a mezőnyre, köztük a hangvillások kiváló időmérős produkciójára, amit pedig Alex Marquez produkált, az a végképp érthetetlen kategória. A Repsol Honda spanyolja a francia nagydíjat megelőzően két alkalmat leszámítva végzett a 12. helynél előkelőbb pozícióban, egy hetedik (Misan 2. futam) és nyolcadik (Jerez 2. futam) hely formájában. Tíz futamon vagyunk túl, Marquez neve mellett 67 pont áll, amiből csak az utóbbi kettőn gyűjtött 40 egységet. Most hirtelen azt mondanánk, hogy a Repsol Honda bizony elhamarkodta Pol Espargaro leigazolását, hiszen ki tudja, hogy végül is Marquez milyen feltételekkel versenyezhet majd az LCR Hondánál.
 
Nakagami igen kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt, ami egyelőre meghálálja magát, hiszen a japán ötödik az összetettben

 
A két második hely mindenképpen impozáns Alex Marqueztől, kiváltképpen ha sikerülne ezt a formát a továbbiakban is tartania, de legalábbis folyamatosan a top5-ben végeznie. A helyére érkező Espargaro egyébként – akárcsak a yamahások – csak a hétvégi edzéseken (azon belül is szabadedzések) volt jó, a futamra teljesen kipukkant a KTM lufi, gyakorlatilag az összes versenyzőjüknél. A Ducati jelenleg erős középszer képét mutatja: egyáltalán nem tudnak élni a lehetőséggel, Dovizioso továbbra is a legnagyobb rejtély. Az olasz motoros annyit mondott a futamot követően, hogy a 13. rajthely fényében a hetedik pozíció volt a legjobb amit most ki tudtak hozni magukból. Még mielőtt azonban megfeledkeznénk róla, egy pillanat erejéig kanyarodjunk vissza a Hondára: Nakagami a maga ötödik helyével továbbra is igen kiegyensúlyozottan gyűjtögeti az értékesebbnél értékesebb pontokat, amivel ötödik a tabellán, mindössze tizenhét egységgel a harmadik Maverick Vinales mögött.
 
A Suzuki eddigi utolsó világbajnoka: Kenny Roberts Jr. a 2000-es szezon végén

 
Ott van viszont a Suzuki, akik 20 éve nem voltak ilyen magasságokban: Utoljára 2000-ben fordult elő, hogy a legnagyobb géposztályban suzukis versenyző állt az összetett élén, akkor Kenny Roberts Jr. jóvoltából, aki az év végén meg is szerezte a vb-címet az akkor újonc Valentino Rossi előtt. Joan Mir a most megszerzett harmadik helyével vette át a vezetést a pontversenyben, ráadásuk úgy, hogy futamot még nem tudott nyerni. Még nagyon korai lenne arról beszélni, hogy ő nyeri meg a bajnokságot, pláne arról, hogy mindezt esetleg futamgyőzelem nélkül teszi meg (a Suzuki jelen tempóját elnézve azért meglepő lenne, ha Mir nem nyerne idén), azonban gyorsan mondjuk el, hogy a Gyorsasági Motoros Világbajnokság történetében eddig mindössze kétszer fordult elő – az sem a királykategóriában – hogy valaki futamgyőzelem nélkül lett világbajnok. Legutóbb 1999-ben Emilio Alzamora (jelenleg Alex Marquez és Marc Marquez menedzsere) a 125-ösök között, mindössze egyetlen ponttal Marco Melandri előtt lett úgy világbajnok, hogy abban az évben egyszer sem állt a dobogó legfelső fokán. A másik ilyen motoros Manuel Herreros: Ő 1989-ben a 80 köbcentis géposztályban hódította el a vb-címet úgy, hogy egyszer sem nyert az adott szezonban.
 
Emilio Alzamora (A képen balra) a második és egyben utolsó (1999) a világbajnokság történetében, aki futamgyőzelem nélkül tudott világbajnok lenni, azonban ő is "csupán" a 125-ben. (A kép 1999-ben készült, balról jobbra: Emilio Alzamora 125cc, Valentino Rossi 250cc, Alex Criville 500cc)

 
Amennyiben Mir futamgyőzelem nélkül lenne világbajnok idén, akkor több tekintetben is úttörő lenne a világbajnokság történetében. A Suzukinak egyrészről 20 éve nem volt világbajnoki címe, másrészről a legnagyobb géposztályban még sosem volt olyan végső győztes, aki ne nyert volna versenyt világbajnoki évében. Mir egyébként még korábban elmondta, hogy nem tartja magát világbajnoki kontendernek mindaddíg, amíg nem tud futamot nyerni. Persze messze még a vége és hiába mindössze négy verseny van hátra az évből, teljességgel kiszámíthatatlan mi fog történni legközelebb. Ha pedig már Suzuki, akkor a futamgyőztes, Alex Rins is érdemel szót. Ő eddig nem igazán került előtérbe, mindössze egy  harmadik helye volt idén eddig Catalunyában. Egyértelműen Mir vitte a prímet csapaton belül kiegyensúlyozott teljesítményével, azonban Rins mostani győzelme alighanem úgy kellett a 42-es rajtszámmal versenyző motorosnak, mint egy falat kenyér. Önbizalom szempontjából mindenképp, hiszen tavaly egyértelműen ő vitte előre a kékeket, idén viszont Mir átvette ezt a szerepet tőle.
 
Manuel Herreros (jobbra) az első, aki úgy szerzett világbajnoki címet, hogy nem nyert az adott szezonban futamot. A spanyol versenyző az akkor még létező 80 köbcentis géposztályban között lett bajnok 1989-ben. (A kép 1989-ben készült, balról jobbra: Alex Cirville 125cc, Sito Pons 250cc, Manuel Herreros 80cc)

 
Mielőtt lezárnánk és kissé más vizekre eveznénk még térjünk vissza a Yamahához, azon belül is Quartararóra és Vinalesre. A Petronas Yamaha francia motorosa elárulta, hogy a harmadik körtől folyamatosan emelkedett az első abroncsában a nyomás, aminek határásra teljesen kezelhetetlenné vált motorja. Quartararó hozzátette, hogy ez a jelenség nem ismeretlen számukra, azonban eddig ez nem ilyen mértékben történt meg. Elmondáa szerint az a szerencséjük, hogy nem Mir nyert Vinales és Dovi előtt, mivel a bajnoki pontverseny szempontjából ez lett volna a lehető legrosszabb forgatókönyv számára. Gyakorlatilag hálás Alex Marqueznek a jó teljesítményéért és azért,hogy Mir előtt zárt a repsol hondás. Vinales ugyancsak gumikra panaszkodott, azonban a gyári yamahásnak a hátsó abronccsal gyűlt meg a baja, melynek bal oldala elmondása szerint a futam döntő részében nem tapadt megfelelően. A végén aztán újra jó tempóra volt képes, aminek köszöhetően kis híján meglett számára a harmadik hely.
 
Vinales jól teljesít, de az átütő erő hiányzik belőle. Talán a következő futamon...

 
Bár Vinales nem ment rosszul és a negyedik hely amit gyűjtött még fontos lehet, azonban úgy vélem nem feltétlenül benne testesül meg a 2020-as világbajnok. A legutóbbi dupla hétvége Misanóban jót tett neki és egy futamgyőzelmet hozott az első verseny hatodik helye után, így ennek alaján most is az előrébb lépés lenne a reális elvárás tőle. A Suzuki tempóját elnézve Mirnek ténylegesen jó esélyei lehetne a világbajnokságra és ha netán nyerni is tudna, akkor végképp nagy lépést tenne annak megnyerése irányába. A legnagyobb géposztályban Barry Sheen (1976, 1977), Marco Lucchinelli (1981), Franco Uncini (1982), Kevin Schwantz (1993) és Kenny Roberts Jr. (2000) tudott világbajnoki címet szerezni a Suzukival. Joan Mir lenne a hatodik versenyző a japán márka történetében aki erre képes, ráadásul, ahogy korábban is írtuk: 20 év után.
 
Sam Lowes világbajnoki diadala esetén egy, a korábbiakhoz viszonyítva, "idős" győztese lenne a középső kategóriának

 
Kissé könnyedebb témákra evezve: A Moto2-ben is igén kélezett a küzdelem, amit leginkább Luca Marini nullázása idézett elő, persze ehhez kellet Lowes kiváló teljesítménye, akárcsak Bastianinié. Gyorsan megjegyezném, hogy hosszú idő után végre a jövőre MotoGP-ben szereplő Jorge Martin is mutatott valamit egy harmadik hellyel. (Számomra ő és a szerződtetése, még mindig kissé rejtély, több szempontból is, azonban kétségkívül nem bemondásra kapta MotoGP kontraktusát, bizonyára látnak benne valamit.) Most pedig, hogy Lowesnek már ténylegesen reaális esélye van világbjanoki címet nyerni a Moto2-ben, érdemes azon érdekességet megemlíteni, hogy legutóbb 1987-ben (akkor még kétütemű 250-esek) fordult elő, hogy legalább 30 éves, vagy annál idősebb veresenyző lett világbajnok a középső kategóriában. Anton Mang egészen pontosan 38 éves volt akkor. Utána a legidősebb középső kategáriás világbajnokok Sito Pons (1989), valamint Luca Cadalora (1993) voltak, a maguk 29 életévével, amikor megszerezték a bajnoki aranyat.
 
Ogura révén, 11 esztendőt követően újra lehetne japán világbajnoka a MotoGP-nek, azonban ehhez arra lenne szükség, hogy előkelőbb helyeken zárjon a Team Asia Honda motorosa 

 
Marini megnyugtató előnye tehát szinte egycsapásra elolvadt, ráadásul a hírek szerint nincs is minden rendben a VR46 alakulatnál, ugyanis az olasz pilóta bukásában szerepet játszott az abroncsa, amely kapcsán hibázhatott a csapat. Ahogyan a MotoGP, úgy a Moto2 esetében is elmondható, hogy ennyire izgalmas szezont rég láttunk és akkor még a Moto3-ról szó sem esett. A legkisebb géposztályban Arenas tűnik a befutónak, hiszen (viszonylag) kiegyensúlyozottan jól teljesít. Régen (2009) láttunk utoljára japán világágbajnokot a MotoGP-ben, így örvendetes lenne, amennyiben Ogura is valahogy oda tudna érni (Pont Ogura csapatfőnöke, Hiroshi Aoyama nyerte meg 2009-ben az utolsó 250-es vb-címet, mindmáig utolsó japán világbjanokként) azonban a japán motoros egyszerűen nem tud a mezőny elejébe keveredni, pedig egy jó teljesítmény nagyon sokat hozhatna számára a konyhára. Egyelőre ott tudja magát tartani az esélyesek között, azonban több top10-en kívüli helyezést már nem nagyon engedhet meg magának, sőt inkább mindenképpen arra kellene törekednie, hogy a top5-ben zárjon a következő verseny alkalmával.
 
Fotó: MotoGP Media
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2020  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: