Jegyek

Dashboard – Miért pikáns az idei vb? Dovi újra építkezhet?...

MotoGP
Dashboard – Miért pikáns az idei vb? Dovi újra építkezhet? A HRC mit csinál?
2020.09.29. 00:24
Másfél hónap és véget ér a MotoGP 2020-as szezonja, melyről már most azt mondhatjuk hogy igen emlékezetesen marad majd meg a világbajnokság történetében. Mind a világbajnoki címért, mind pedig a futamgyőzelemekért zajló küzdelmek szempontjából talán sose (vagy legalábbis nagyon régen) láthattunk hasonlóakat.
 
Beszélhetnének a megjósolhatatlanról, hogy ki fogja az idei világbajnokságot megnyerni és mi alapján gondolnánk azt, hogy esetleg Quartararo, vagy az utóbbi futamokon remeklő Joan Mir ér-e majd oda esetleg a végelszámoláskor, netán Andrea Dovizioso feltámad, aki az emúlt 15 évben, legyen szó 250-ről, vagy MotoGP-ről, hiába nyújtott sokszor igen kiegyensúlyozott teljesítményt, egyszerűen nem volt elég ahhoz, hogy világbajnokságot nyerjen. (leszámítva persze a 2004-es 125-ös vb-címét). És akkor még Maverick Vinalest nem is említettük, aki egészen elképesztő hullámzásokat képes versenyhétvégék között bemutatni. A spanyol például a barcelonai futamot követően annyit mondott, hogy a rossz rajt után beragadt a mezőnybe és mivel a Yamaha végsebessége nem éppen a legacélosabb, ezért képtelen volt előrébb jutni. Szerinte, ha nem az első vagy a második helyről rajtol, akkor az már problémát jelent.
 

Quartararo év végén is bizonyára ezt a táblát szeretné emelgetni - Legutóbb Valentino Rossi nyert privát csapattal világbajnokságot 2001-ben
 
Tény, hogy nem a Yamaha végsebessége lesz az, amitől a szakik hanyat dobják magukat, azonban valljuk be egész szépen muzsikáltak a hangvillások a hétvége során, legalábbis ahhoz képest, hogy a kilométeres Montmelói egyenes miatt sokan temették őket. Maradjunk talán abban, hogy elképzelhető Vinales nem az első két helyre, hanem az első két sorra gondolt, persze nem legyünk szarkasztikusak vele, hiszen fotelból ülve mindig könnyebb megítélni az „ismeretlent”. Azért ennek kapcsán mégiscsak vessünk egy pillantást a catalunyai futamra: Elveszítette volna-e Quartararo az első helyet, ha még van egy kör? Igen! Ezt a francia maga is elmondta, hiszen Mir és Rins is szépen átgyalogolt Milleren, valamint Morbidellin is, alig másfél körrel a vége előtt pedig még 2 másodperc körüli volt Mir hátránya, a leintéskor pedig kilenc tizedet mutatott az óra Quartararohoz képest.

Mir és a Suzuki végső győzelme esetén 20 éve nem látott eredmény születhet
 
Amennyiben a végelszámoláskor akár Quartararo érne oda, akár Mir, valamilyen szempontból biztosan különleges motorsport történeti esemény szem- és fültanúi lehetnénk, legalábbis 20 évre visszamenőleg biztosan. Mintha csak tegnap lett volna, amikor 2000-ben Kenny Roberts Jr. jóvoltából utoljára nyert vb-címet a Suzuki, akkor még persze a kétütemű 500-asok alkotta királykategóriában. Mennyi minden történt azóta a japán gyártóval. Voltak nem túl versenyképes konstrukcióik, apróbb, vagy épp nagyobb de pillanatnyi sikereik olyan versenyzők jóvoltából mint Chris Vermuelen vagy épp John Hopkins, egy időre a márka ráadásul búcsút is intett a MotoGP-nek, most pedig újra itt vannak két fiatal feltörekvő titánnal.
 
Kenny Robert Jr. 2000-ben - A Suzuki eddigi utolsó vb-címe
 
És mi a helyzet Quartararoval? Nos, ha minden igaz legutóbb Valentino Rossi nyert privát csapattal (igaz gyári motoron) világbajnoki címet 2001-ben szintén még 500-ban. Ez sem ma volt, ráadásul ha tovább akarunk menni, akkor még sosem volt francia világbajnoka a legnagyobb géposztálynak. A vb-aspriránsok között csemegézve ott tanyázik az összetettbeli harmadik helyen a már feljebb említett Vinales, azonban ha őszinte akarok lenni magamhoz, akkor benne nem érezni azt, hogy ő idén világbajnok lehet. Persze önbizalom szempontjából nyilvánvalóan jót tenne neki, azonban időben nincs híján és már csak a kuriózum végett is valljuk be: pikánsabb lenne egy Rins vagy Quartararo végső diadal. Nyilván győzzön a jobb...
 

Valentino Rossi 2001-ben - Gyári motor, de privát csapat
 
Nem szeretnék csak úgy elmenni Andrea Dovizioso mellett sem, hiszen ha őszinte akarok lenni magamhoz, akkor ő számomra egy, a maga nemes értelmében véve szimpatikus versenyző. A „jómunkásember”, aki szerencsétlen kaparja a gesztenyét évek óta, de mindig valaki más elkapja előle, ráadásul még szerencséje sincs. Felrémlenek még a tejfeles szájú 125-ös idők 2004-ből, amikor 18 évesen felért a csúcsra. 2005-ben újoncként a 250-esek között természetesen nem róla, hanem az azóta már visszavonult kétszeres 250-es világbajnokról, egy bizonyos Dani Pedrosáról szólt minden, míg 2006-ban és 2007-ben Jorge Lorenzóval kellett megküzdenie a bajnoki címért a középső kategóriában. Természetesen visszanyúlhatnának abba, hogy akkoriban a Honda (Dovi) vagy az Aprilia (Lorenzo) volt-e jobb motor a 250-es mezőnyben, de ami tény, hogy az olasz mindkétszer második lett. A MotoGP-ben aztán el kellett kezdnie mindent újra felépítenie, hiszen míg egy Lorenzo a gyári Yamahánál kezdett, addig ő 2008-ban megkapta a Honda 2007-es motorját. Aztán jöttek a Repsol Hondás évek amit talán mindkét fél másként gondolt, igaz a végén (kimondatlan) harmadik számú versenyzőként már sejteni lehetett: nem sok babér terem számára a HRC-nél. Újra privát csapat, Tech3 Yamaha. A jó szerepléssel gyári ducatis szerződést harcolt ki magának.
 

Dovi immáron nem először, újra mindent kezdhet előről
 
Dovi 2013 óta van a Ducatinál, amely során a dobogó nélküli szezontól kezdve eljutott odáig, hogy három világbajnoki ezüstöt is hazavitt a bolognaiakkal. Valamiért nem akar neki összejönni, pedig ő próbál mindent jól csinálni, úgy, ahogy némi túlzással a nagykönyvben meg van írva. Jelen állás  szerint erősen kétséges, hogy ez valaha is sikerülhet számára, hiszen ha egyáltalán sikerül a MotoGP-ben maradnia jövőre, netán egy gyári Aprilia színeiben, aligha valószínű olyan szinten lesz képes azzal a technikával versenyezni, mint azt tette az utóbbi pár évben. És ha már belecsaptunk a lecsóba az átigazolások kapcsán: Természetesen furcsa és méltatlan, hogy egy olyan versenyző, mint ő, szerződés nélkül áll, vagy épp be kell majd érnie egy alsóházas csapattal, hogy aztán királykatgeóriás pályafutását immáron harmadszor elkezdje felépíteni. Sajnos hamarosan már a 35. életévét tapossa majd, ami természetesen nem számít öregnek, azonba nem ebben a korban kezdenek el a MotoGP-ben vb-címeket halmozni a pilóták, legalábbis az utóbbi 20 évben biztosan nem ez volt a tendencia. Egészen 1998-ig és Mick Doohanig kell visszmenni ahhoz, hogy azt mondjuk, na ekkor volt olyan utoljára, hogy 30 pluszos pilóta vb-t nyert a királykategóriában.
 

Mint tudjuk, Pol Espargaro érkezik Alex Marquez helyére a Repsol Hondához
 
Ha pedig már Mick Doohan és akkor már Repsol Honda, akkor gyorsan nézzük mi is a helyzet most a HRC-nél. Várják a megváltót Marc Marquez személyében, aki jelen állás szerint egyedüliként képes értékelhető eredményt kicsiholni a Hondából. Hogy jövőre erre képes lesz-e új csapattársa, Pol Espargaro? Nagyobb esély van rá, mint Alex Marquez esetében, ez nyilvánvaló tény. Nagy kérdés persze, hogy milyen szerepet szánnak neki és mennyire lesz elengedve a gyeplő, hiszen ha a Honda a jelenlegi helyzetét nézni, akkor nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy egy hátvédet igazolnak Marquez mellé. Én azonban nem Espargarot szerződtettem volna Marquez mellé, több okból sem. Ő is már a harmincat fogja taposni, és bár világbajnok volt 2013-ban a Moto2-ben, azonban 2014 óta van a királykategóriában és hat év alatt 3 dobogós helyet gyűjtött. Lehetne azt mondani, hogy majd a Repsol Hondánál ez változni fog, és természetesen ezt is kívánjuk neki, azonban én a Honda részéről igencsak hiányolom azt a fajta építkezést, amit a Yamahánál, vagy a Suzukinál, ne adj ég a Ducatinál látni lehet. A HRC inkább szerződteti Pol Espargarót, teszi át Alex Marquezt az LCR Hondára (azt egyelőre nem tudni Nakagami marad-e) mintsem megpróbálkozzon valakivel „lentről”. De miért???
 

Marco Melandri 2005-ben - Az olasz motoros a Gresini Racing versenyzőjeként, 23 évesen volt világbajnoki ezüstérmes abban az évben
 
Régebben ez azért nem feltétlenül volt így, mivel akinek a múltból felsejlik a Gresini Racing alakulata kiemelkedő Honda szatellit csapatént, akkor olyan versenyzők neve is ismerős lehet, mint Daijiro Kato, Marco Melandri, Toni Elias vagy éppen Marco Simoncelli. Nem mellesleg Casey Stoner is az LCR Honda színeiben szerezte első királykategóriás sikereit. Sok kiváló versenyzőt emelt már át a Honda a MotoGP-be és bizony sokaknak is engedte el a kezét, azonban Marquez óta mintha kissé elfelejtettek volna a jövőre is gondolni. Tény, hogy a spanyol a jelen és még sokáig az is lesz, azonban azt gondolom, hogy Espargaro helyett jobban belecsaphattak volna a lecsóba, pláne annak fényében, ahogy jelenleg áll a szénájuk.
 

A Ducatinak talán Zarcoval kellene egyéves próbát tennie a gyári alakulatban Miller mellett, hiszen az utánpótlás folymatosan érkezik betétcsapataikhoz
 
Ezzel ellentétben a Ducatinál számomra egyszerűbb lenne a felállás (legalábbis a gyári csapat felállítása tekintetében), pont némiképp ellenkező elv alapján, mint a Repsol Honda kapcsán leírtak fényében. Hetek óta nagy kérdés, hogy Zarco vagy Bagnaia kapja a gyári ülést, én azonban Zarconak adnám egy éves szerződéssel, Bagnaia megtartásával, akinek kicsit előnyösebb feltételeket ajánlanék a Pramacnál. Az olasz pilóta még mindig nagyon fiatal, így amennyiben Zarco nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, akkor még mindig ott van Bagnaia 2022-re (már ha képes hozni az idei formáját), sőt ki tudja, ha Luca Marini valóban érkezik majd a MotoGP-be a ducati bármely szatellit csapatához, akkor újoncként mit fog mutatni és második évére mit láthatnak benne. Végül de természetesen nem utolsó sorban: Jorge Martin MotoGP szerződését kezelem a legnagyobb fenntartásokkal, mondhatni értetlenséggel több okból is (újabb spanyol, bizonyító eredmények stb stb) azonban ilyenkor mindig Jack Miller esete jut eszembe.
 
Folytatása következik...

Fotó: MotoGP Media
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2020  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: