Jegyek

Marquez és a vezethetetlen Honda

MotoGP
Marquez és a vezethetetlen Honda
2021.01.11. 19:57
Sok találgatásra és vitára ad okot, hogy vajon mi Marquez titka, hogyan tudja egyedüliként megülni a Hondát. Vajon neki van különleges tehetsége, vagy a Honda miatt ennyire eredményes?
 
Az mindenképp látszik, hogy az addig sem épp a kezelhetőségéről híres motor 2019-től még inkább csak Marqueznek kezdett el kedvezni. Legerősebb szezonját futotta, majd a 2020-as eséséig még erre is rá tudott tenni egy lapáttal, ami a tempót illeti. Sajnos azóta rengeteg problémája adódott a műtétekkel és komplikációkkal, nem sok konkrétum van még mindig a visszatéréséről. Most nyilatkozatokon keresztül próbálom meg levezetni a motor és a versenyző kapcsolatát. Szó lesz a Hondáról, Marquez motorozási stílusáról és mentéseiről. Nem is szeretném a cikket a továbbiakban semmivel kiegészíteni, hagyom, hogy a nyilatkozatok beszéljenek és mindenki levonhassa a saját következtetéseit.
 
Takeo Yokohama - HRC technikai manager
“Mikor elindítottuk az új projektet, mindent nagyon jól analizáltunk. Mi az, amit nyerünk és mi az amit vesztünk az ellenfeleinkhez képest.”
 
Santi Hernandez - Marquez főmérnöke
“Tény, hogy az előző években a riválisainkhoz képest, főként a Ducatihoz, az egyik terület amiben fejlődnünk kellett, az a végsebesség. A végsebesség, és gyorsulás.”
 
Takeo Yokohama
“Mint a Honda brand, nem maradhatunk mindig a Ducati mögött, veszítve a maximális teljesítményből, mint ahogy azt tettük. Ez a mi büszkeségünk is. Szóval meg akartuk mutatni a világnak, hogy megvan a büszkeségünk és csinálni fogunk valamit. Ezért azt a döntést hoztuk, hogy menjünk előre és hozzuk ki az összes lehetőséget a motorblokkból.”
 
Cal Crutchlow
“A 2018-as blokk azt gondoltam már eleve elég erős, különösen mikor szélárnyékban voltunk, azonban mi többet akartunk.”
 
Takeo Yokohama:
A maximális erő, ami az egyenes közepétől a végéig kell végsebességet felépíteni. Ez volt a fő célunk. Sok nyomás van a fejlesztő mérnökökön, úgy mint a fékezés, a kanyar bejárat, a kanyar közepe, a kigyorsítás vagy a kerekek kipörgése. Több olyan dolog is van, amiben a gumik és a motoros jelentik a limitet. De amikor a versenyző az egyenesben halad 4-5-6. fokozatban, ott nem tud semmit tenni.  Még a világ legjobb motorosa Marc Marquez sem, ha ezen a ponton veszítünk. Szóval a motorblokk szemponjtából azt a döntést hoztuk, hogy rendben segítjük Marquezt, maximális erőfeszítéseket fogunk tenni, mert ez az a rész, ahol semmit nem tud tenni. Egyedül az erőforrás tud segíteni neki. De ezzel együtt talán le fogunk rombolni más területeket.”
 
Marc Marcez:
“Takeo egy személyiség, egy kiváló egyéniség. Nagyon direkt és őszinte és erre szükséged van a gyárban. Mielőtt az év elkezdődött (2019) azt mondta nekem: Idén a Ducati elvert minket az egyenesekben, de jövőre már nem fog. Neked csak a kanyarok miatt kell aggódnod.”
 
Takeo Yokohama:
"Abban a pillanatban, mikor megértette mekkora potenciál van az új motorban, mármint a motorblokkban, megváltoztatta a vezetési stílusát."
 
Marc Marquez:
“Ez nem volt könnyű. Nem tudod elképzelni, hogyan játszok a könyökömmel egész idő alatt a kanyar közepén, hogyan játszok a testemmel, hogy dolgozok otthon a fizikai állóképességemen. Mindenki tudja, hogy a Honda egy olyan motor, ami nagyon jól működik, de neked hinned kell benne és rengeteg munkát kell beletenned a másik oldalról.”
 
Takeo Yokohama:
“A motorfék volt az egyik gyenge pontunk ebben az évben (2019). A többi motorosnak nagyon  nehéz volt megérteni hogyan működik, de Marquez egyből rájött hogyan kell hozzá alkalmazkodnia, hogyan használja a hátsó féket. Úgy értem, ahogy ő használja a hátsó féket az igazán lenyűgöző.”
 
 
A videó indítását követően katt a "Watch on YouTube" feliratra
Cal Crutchlow:
“Azt hiszem sokkal több hátsó féket használ, hogy lassítsa a motort. Azon a ponton, ahol ő használja a hátsó féket, én nem. Megtanulni, hogyan csináld ezt, nagyon-nagyon nehéz.”
 
Jorge Lorenzo:
“Az igazi probléma nem az, hogy a motorblokk túl erős, hanem az, hogy ennek hatása van a kanyarbejáratra. Sokkal nehezebbé teszi a motort megállítani és befordítani. Marc, az ő különleges vezetési stílusával nagyon sok kontrollal rendelkezik a motor felett, mikor az csúszni kezd, amikor a hátsó kereket nézzük. Minimalizálni tudja ezt a problémát és egyáltalán nem veszít sokat a kanyarbejáratnál a tavalyi (2018) évhez viszonyítva. Ezzel egy időben pedig időt nyer az egyenesekben, ahol eddig veszített a Ducatival szemben például.”
 
Santi Hernandez:
“Tökéletes motor nem létezik. Sikerült előállnunk egy motorral, aminek erősebb és magasabb a végsebessége, de az év során szenvedtünk picit a kanyarokkal. Marquez az a versenyző, akinél ha a beállítás, az alkatrészek vagy ebben az esetben a blokk nem 100%-osak, áthidalja ezeket a motorozásával, ahogyan azt láthattuk az év során.”
 
Cal Crutchlow:
“Negyedik éve vagyok Marc-al, szóval meg tudom nézni a telemetriáját minden futam vagy szabadedzés után. Semmi nem lep meg Marc-kal kapcsolatban. Szóval végül is néha fogod az adatait, megnézed és csinálod a saját dolgod, mert senki nem motorozik úgy, mint Marc.”
 
Takeo Yokohama:
“Néhány versenyen, mikor erős és tudja nyomni, megpróbál előnyt kimotorozni az első 5 körben és utána ezt kontrollálja. Pár versenyen mást kell követnie különböző okokból, például a gumit kímélni vagy az üzemanyaggal spórolni. Mikor azonban eljön a pillanat, megváltoztatja a vezetési stílusát, elkezdi nyomni és a győzelemért hajt. Ezt én látom a telemetriából. Ő nagyon sokat gondolkodik a verseny közepén, hogy mi a legjobb útja a győzelemnek.”
 
 
A videó indítását követően katt a "Watch on YouTube" feliratra
Alberto Puig:
“Most sokkal jobban kontroll alatt van. Pár éve még máshogy támadott volna, de már minden szituációt sokkal jobban megfigyel és megért.”
 
Fabio Quartararo:
“Mikor megérkeztem, két ember nyűgözött le, Dovizioso és Marc. Amikor kezdtem megszokni a dolgokat, Doviziosot sikerült megértenem. De Marc kapcsán még mindig nem értem, hogyan tudja a motort így vezetni egy egész futam során. Láthatjuk, hogy nagyon agresszív stílusa van de ugyanakkor nagyon lágy is. Elképesztő hogyan képes így vezetni a motort az összes körön keresztül.”
 
Marc Marquez:
“A Honda és a Ducati követ egy filozófiát (V4) míg a Yamaha és a Suzuki egy másikat (Sor 4). Szóval elméletben náluk kevesebb az erő, viszont aglisebbek. Ezért szokták az emberek mondani, képzeljük el mi lenne, ha megkapnánk a vázukat. De én úgy gondolom sokkal többet kapsz a blokktól.”
 
Takeo Yokohama, Phillip Island:
“Vinales sokkal gyorsabb volt a kanyarokban, Marc viszont az egyenesben. Ezt felismerte és úgy döntött, hogy marad Vinales mögött. Nem lett volna a legokosabb döntés megelőzni. Az egyenesben mindig elvette a gázt és csak követte. Amikor eljött a pillanat, akkor viszont kinyitotta a gázt, megcsinálta az előzést és próbált megszökni. Azt gondolom, belül ő mindig nyugodt tud maradni és csendben gondolkozik. Analizálja az egész szituációt, hogy mi történik körülötte. Mindig a limiten motorozik, de ugyan akkor azon gondolkodik, mi a legjobb neki.”
 
Alberto Puig, a nagy mentések:
“Ahogy ő motorozik: Mindig a limiten megy, a határon. Szóval ő mindig készen áll és várja, hogy a motor hogyan reagál. Ami azt jelenti, hogy amikor ez megtörténik, ő abban a pillanatban tud válaszolni. Marc mentései.. Ez nem arról szól, hogy a motort a határig viszi és hogy mennyi rizikót vállal a mentésekkel. Ez nem szerencse vagy véletlen egybeesés. Nem egy olyan eset, hogy - Nézd milyen szerencsés. Megmentette - . Nem. Ő meg akarta menteni. Ez a különbség. El kell fogadnod a rizikót, meg kell találnod a limitet, elfogadod, hogy akár el is eshetsz és megsérülhetsz. Csak ha ilyen szituációban vagy, az segít, az edz arra, hogy kitedd a könyököd és azt mondd: mi történik, ha lenyomom a könyököm? Egy nap meg fogod menteni. A következőn mégegyszer. A végén pedig azt mondhatod magadnak: Így tudsz motorozni.”
 
Santi Hernandez:
“Egy motoros számára, aki nincs hozzászokva az első gumi csúszásához, lehetetlen megmenteni az esést, mert sosem volt ilyen érzése előtte. Nem tudhatja, hogyan reagáljon.
 
Takeo Yokohama:
“Mi mérnökök soha nem sejtettük, hogy valaki ne essen el több, mint 70 fokos dőlésszöggel. Mindig megnézzük a telemetriai adatokat és látjuk mi történt, de senki nem érti, hogyan csinálja. Lehetetlen elképzelni.”
 
Ezek voltak tehát a nyilatkozatok, kíváncsian várjuk olvasóink véleményét.

Fotó: MotoGP Media
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: