Jegyek

Teljes pályás letámadást indított a Yamaha Marquezék és a...

MotoGP
Teljes pályás letámadást indított a Yamaha Marquezék és a Ducati ellen
2020.01.30. 19:37
Vinales hosszabbításával, Quartararo előléptetésével, Rossi házon belül tartásával és Lorenzo tesztversenyzői leigazolásával a hangvillások egyértelmű jelét adták annak, hogy mindent megtesznek a vb-címek visszahódítása érdeklében. Elemzés és vélemény.
 
Szeretnél élőben szurkolni kedvenc motorversenyződnek az augusztus elején sorra kerülő Cseh Nagydíjon? Rendeld meg jegyshopunkon keresztül a belépődet a MotoGP brnói futamára – január végéig kedvezményes áron! (x)

A Yamahának szemlátomást feltett szándéka volt letarolni ezt a hetet a MotoGP-vel foglalkozó újságok címlapjának tekintetében, hiszen három egymást követő napon is komoly bejelentést tettek. Kedden Maverick Vinales hosszabbítása vált biztossá, ezzel ő lett az első élmenő, akinek 2021-es szerződése ismertté vált (Tito Rabatnak van még kontraktusa az Avintia Ducatival, de ő aligha meríti ki az élmenő fogalmát). Szerdán aztán kiderült, hogy a spanyol csapattársa a tavaly parádés újoncszezont produkáló Fabio Quartararo lesz. Ezzel egyidejűleg még nem dőlt el Valentino Rossi sorsa, aki az első futamok után szeretne dönteni a jövőjéről, mindenesetre ha marad, a Yamaha biztosította, hogy továbbra is full gyári támogatást kap tőlük, csak már nem az első számú csapatnál. És mára maradt a hab a tortán: csaknem négy év után visszatér hozzájuk tesztpilótai minőségben a versenyzéstől az előző idény végén visszavonult Jorge Lorenzo.
 
Több tanulsága is van a hangvillások bejelentés-cunamijának. Nyílt titok volt, hogy Vinales és főként Quartararo iránt is érdeklődtek a rivális gyártók. Nem is meglepő ez, hiszen előbbi az egyetlen motoros, aki az utóbbi két szezonban futamot tudott nyerni a Yamahával, míg utóbbi parádés bemutatkozást produkált hat pole-jával és hét dobogójával 2019-ben. A japán gyártó semmiképp sem akarta elveszíteni egyiküket sem, éppen ezért még a tesztidőszak előtt rövidre zárták a 2021-es felállásukat érintő kérdéseket. Ezzel tovább erősítették azt az amúgy is meglévő tendenciát, hogy egyre korábban aláírnak a versenyzőkkel a következő idényekre, aminek olykor persze csúnya lebőgések vagy korai szakítások lehetnek az eredményei. A Yamaha azonban vállalta a kockázatot – ahogy igaz ez egyébként Vinalesre és Quartararóra is – annak érdekében, nehogy valamelyik rivális, mindenekelőtt a velük főként szóba hozott Ducati megkaparintsa az egyik fiatal tehetséget.
Vinalesnél a hosszabbításban szerepet játszott, hogy tavaly óta átalakított csapattal vehette körbe magát, a gyárban is egyre jobban figyelnek a visszajelzéseire, s ami még ennél is fontosabb: ő is érezte az idény második felében a javulást. Quartararo megtartásához pedig nyilvánvalóan arra volt szükség, hogy gyári ülést kínáljanak neki: bár idén már a Petronas SRT-nél is papíron teljesen gyári gépet fog kapni, az igazi garanciát természetesen az első csapatnál való szereplés jelenti. Ennek érdekében pedig hozott egy komoly vezáráldozatot a Yamaha: Rossi hiába kért volna több időt, az egyre korábbra tolódó pilótapiaci mozgolódások miatt egyszerűen nem várhatták meg, hogy a „Doktor” az első futamokon nyújtott teljesítménye alapján döntsön visszavonulásról vagy folytatásról. Éppen ezért a gyári csapattól ugyan távoznia kell, de biztosították afelől, hogy ha továbbra is versenyezne, akkor azt 2021-ben is full gyári motoron teheti majd meg.
 
Egy gyors kitérő arra, hogy ez miként valósulhat meg. A legkézenfekvőbb megoldás értelemszerűen az lenne, ha Quartararo és ő kvázi helyet cserélne, azaz Rossi a Petronas Yamaha SRT színeiben folytatná. Szatellit csapat ugyan, de már idén is teljes gyári támogatást kapnak a japánoktól. A másik opció pedig az is lehet, hogy Rossi akár a saját csapatát nevezi be a MotoGP-be, s annak képviseletében áll rajthoz. A szabályok ezt lehetővé teszik, hogy 24 főben maximalizálják a mezőny létszámát, azaz két hely voltaképpen még üres a rajtrácson, ezt akár a Sky Racing VR46 is elfoglalhatná. Rossi ugyan korábban arra tett utalást, hogy amíg aktív versenyzőként jelen lesz a MotoGP-ben, addig az istállója biztosan csak a kisebb kategóriákban fog szerepelni, de akár meg is gondolhatja magát – és ki tudja, mennyire találná vonzónak a lehetőséget, hogy mondjuk féltestvérével, Luca Marinivel alkothatna egy párost. A folytatásra ez a két opció tűnik elérhetőnek, de persze azt a kilencszeres világbajnok is elismerte, hogy ahhoz, hogy maradjon, javulnia kell az eredményeinek 2019-hez képest, különben inkább visszavonul.
 
A Yamaha tehát meglépte azt Rossi részleges félreállításával, amit meg kellett lépnie, döntésük pedig elsősorban a Ducati számára lehet keserves, hiszen róluk lehetett leginkább azt hallani, hogy ácsingóznak Vinalesre és/vagy Quartararóra. A Hondának ott van Marc Marquez, aki szinte biztosan hosszabbítani fog (kisebb összeget mernék tenni rá, hogy heteken belül be is jelentik ezt), így nekik nincs szükségük még egy igazán erős fiatalra, ahogy a Suzuki is ígéretes duóval rendelkezik Alex Rins és Joan Mir révén. A Ducati viszont nehéz helyzetben lehet, hiszen így tulajdonképpen csak a saját házán belülről válogathat. Andrea Dovizioso kapcsán fel-felmerül egy esetleges év végi búcsú is, Danilo Petrucci produkciója pedig igencsak felemás volt 2019-ben, így az sem kizárt, hogy két teljesen új versenyzőt kell majd találniuk 2021-re. Jack Miller, Francesco Bagnaia és az Avintiához szerződtetett Johann Zarco persze ott van kéznél, de vélhetően a bolognaiak jobban örültek volna, ha például Vinales vagy Quartararo is ott van a merítési lehetőségek között.
Vinales és Quartararo magukhoz láncolásával persze nemcsak a pilótapiaci kérdéseket akarta rövidre zárni a Yamaha, hanem egyúttal egyértelműen elkötelezte magát a jövő iránt. 2017 óta jórészt a küszködésről szólt a hangvillások MotoGP-s szereplése, de már tavaly látszott, hogy szervezeti átalakítások és a fejlesztési hangsúlyok áthelyezésével igyekeznek megindulni a felfelé vezető úton – s a teljesítményük azt igazolta, hogy ez valamennyire sikerült is. Annak érdekében pedig, hogy ez a fejlődés tovább folytatódhasson, megszerezték maguknak Lorenzót tesztversenyzőnek. Felesleges is talán hangsúlyozni, mennyire értékes számukra az ötszörös világbajnok szerepvállalása: Lorenzo alighanem a legyamahásabb motoros jelenleg a világon, ha valaki tudja, hogyan lehet győztes motort faragni a YZR-M1-ből, az ő. Ami pedig legalább ennyire fontos, hogy elképesztően gyors is: a Repsol Hondánál ugyan a számára nem passzoló motor és a sérülések tömkelege miatt leszerepelt, de a ducatis kalandja végén igazolta, hogy a sebessége még mindig megvan, a Yamahán pedig ezt a stílusához legjobban igazodó géppel motorozhatja ki.
 
A Vinales, Quartararo gyári páros, Rossi esetleges további szereplése, valamint Lorenzo fejlesztői munkája egyértelmű hadüzenet: aligha állhatott volna össze ennél erősebb gárda annak érdekében, hogy letaszítsa a MotoGP trónjáról Marquezt és a Hondát (mármint azt az igen valószínűtlen forgatókönyvet leszámítva, hogy megszerezték volna magát Marquezt, amelyre a hírek szerint a korábbi konfliktusok miatt nemhogy esély nincs, de kifejezetten távol akarják tartani maguktól a spanyolt). Nem feltétlenül 2020-ban kell erre számítanunk, de hogy 2021-re most jobbak a kilátásaik, mint voltak eddig, az alighanem tagadhatatlan. Ráadásul azt se felejtsük el, hogy bár nem boldogult vele, Lorenzo azért jócskán szerzett tapasztalatot a Hondáról is – és nem mellesleg a Ducatiról is, márpedig pont ennek a két motornak az a fő erőssége, amely a Yamahának az egyik fő gyengesége, nevezetesen a végsebesség. Lorenzo ilyen szempontból is hasznos lehet a hangvillások számára. A versenyzői alapanyag tehát megvan, összeállt a „Bosszúállók” csapata – most a mérnökökön a sor, hogy valóban olyan technikát biztosítsanak számukra, amellyel esély lehet arra, hogy 2015 után újra feljusson a csúcsra a japán gyártó.

Fotó: MotoGP Media
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2020  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: