Jegyek

Bári Gergely: „Kicsit emlékeztetett ez a hétvége az első...

WTCR
Bári Gergely: „Kicsit emlékeztetett ez a hétvége az első BMW-s tesztnapunkra”
2013.03.24. 22:58
A Zengő Motorsport rendkívül mozgalmas, érzelmekkel és hasznos tapasztalatokkal teli versenyhétvégét zárt Monzában a vadonatúj Honda Civickel. Amekkora kihívást jelent egy új autóhoz való alkalmazkodás egy pilóta, jelen esetben Michelisz Norbert számára, ugyanakkora kihívás ez a versenymérnök, Bári Gergely számára is.
 
Gergőnek Norbival együtt ismét a nulláról kell kezdenie egy új versenyautó megismerését, és a magyar szurkolókkal együtt csak remélni tudjuk, hogy idővel a Hondával is oda, vagy még tovább jutnak majd, mint az előző években a BMW-vel. Az a kezdet sem volt könnyű, és most is egy hosszú út vár rájuk és a csapatra, de Gergő a felemásra sikerült monzai szezonnyitó kapcsán is csak a pozitívumokról volt hajlandó beszélni. Merthogy voltak azok is bőven, hiszen ne feledjük, az első futamon például Norbi a 19. helyről indulva a 8. helyen ért célba.  

P1race: - Elég küzdelmes első versenyhétvégén vagytok túl a Hondával. Norbi versenymérnökeként hogyan értékelnéd ezt a monzai hétvégét összességében?
Bári Gergely: - Ami nekem pozitívum volt a hétvégével kapcsolatban, hogy ismerkedtünk az autóval. Igazából csak most, élesben kaptuk meg először az autót, az a néhány shakedown, amit Norbi ezelőtt teljesített, az tényleg csak nagyon alapszintű ismerkedésre volt elég, az érdemi munkát igazából most tudtuk csak elkezdeni a Hondával. Kicsit emlékeztetett ez a hétvége az első BMW-s tesztnapunkra, akkor szerencsénk volt olyan szempontból, hogy nem egy versenyhétvégén, hanem egy külön tesztnap keretében ismerkedhettünk meg először az autóval. Most a Hondával erre egy versenyhétvégén került sor, de ettől függetlenül az érzés, a felmerülő problémák, és az egész miliő nagyon hasonló volt, mint akkor. Nyilván nagyon sokan és sokat fognak foglalkozni azzal, hogy mi volt rossz és kellemetlen számunkra ebben a hétvégében, én szeretném inkább azt kiemelni, ami jó volt, és ez az, hogy esőben viszonylag rövid idő alatt találtunk egy olyan utat a beállításokkal, ami úgy tűnik, hogy működik. Most ez a versenyek eredményén sajnos kevésbé látszott meg, de Norbi visszajelzései és a bennfentesebb információink alapján azt mondhatom, hogy egy elég jó irányt sikerült megtalálnunk esőben az autóval. Nyilván sok még a teendő, és nem jutottunk még el a határokig esőben sem, de az út az körvonalazódni látszik.   

- Mennyit kell improvizálnotok jelenleg a beállításokkal, és mekkora kihívást jelent most Neked versenymérnökként ez az új projekt egy vadonatúj autóval?
- Sokat kell improvizálnunk, mivel jelenleg minden döntést úgy kell meghoznunk, hogy semmi tapasztalatunk nincs az autóról. Amit lehet, azt persze mindig próbáljuk megkérdezni a JAS Motorsport embereitől, hiszen mégiscsak ők építették az autót, így rengeteg információval rendelkeznek róla. Amiben tudnak, segítenek is nekünk, de hát azt azért látni kell, hogy ők nyilván a saját dolgaikkal vannak elfoglalva, és fordított esetben mi is valószínűleg ugyanennyi időt tudnánk csak fordítani egy másik csapatra. Úgyhogy nem minden tündérmesébe illő most számunkra, de ismétlem magam, ez nem várakozáson aluli, hanem teljesen természetes a motorsportokban, hogy vannak nehézségek is, főleg egy most induló projektben, egy új technikával…

- Az, hogy magukról a pályákról vannak már adataitok a korábbi évekből – igaz, egy teljesen más autóval –, jelent egy kis könnyebbséget az optimális beállítások megtalálásában a Hondával, vagy a BMW-vel szerzett adatokat most kvázi dobhatjátok ki, és a nulláról kell kezdenetek mindent?
- Nem nagyon jelentenek segítséget a BMW-vel korábban szerzett adatok. Tényleg az van, amit mondtál: teljesen más az autó. Mondjuk néhány korábbi tapasztalatunk azért felhasználható most is, hiszen az a tudás, amit az előző években felhalmoztunk, nem vész el nyomtalanul, és biztosan a hasznunkra válik majd idén is, csak jelen pillanatban ezt most lehet, hogy nem érezzük annyira! (Nevet.) Alapvetően azokat az adatokat tekintve, amik ténylegesen a beállítási lapra kerülnek, nem tudjuk felhasználni a BMW-s tapasztalatainkat a Hondánál. De az, hogy van egy komoly tudásunk, amit magunkkal hozunk az elmúlt évekből, csak a hasznunkra válhat, függetlenül attól, hogy épp milyen autóval, milyen jellegű feladatok előtt állunk.

- Szerinted mikorra tanulhatjátok ki beállítási szempontból úgy, ahogy tökéletesen az autót? Most két esős futamotok volt, ami ilyen szempontból nem könnyítette meg a helyzeteteket, a következő fordulót pedig Marrakechben rendezik, amiről tudjuk, hogy egy teljesen egyedi, speciális jellegű pálya, tehát általános okosságokat talán ott is kevésbé fogtok megtudni az autóról…
- Ezt nehéz megmondani, és megtippelni sem tudom őszintén szólva. Marrakechre nagyon kíváncsi leszek, és remélem, hogy ott kapunk majd némi segítséget a szomszédoktól (értsd: a JAS-tól – a szerk.). Jelen pillanatban még Marrakech kapcsán sem tudok semmilyen jóslatokba bocsátkozni, magam is kíváncsi vagyok, hogy milyen jellegű kihívásokkal fogunk ott szembesülni, de arra számítok, hogy nem lesz egyszerű hétvégénk ott sem. Az alapján, ahogy itt, Monzában viselkedett az autó száraz pályán, valamit nagyon meg kellene találnunk még, hogy ott igazán jól teljesítsünk. Ez vagy fog sikerülni, vagy nem. Ugye annyival vagyunk most könnyebb helyzetben, mint a BMW-s időkben, hogy most már nem egyedül vagyunk a problémáinkkal, mint az ujjunk, hanem számíthatunk a gyári Honda csapat segítségére is. Reméljük, nekik is kevesebb gondjuk lesz a jövőben, mint most volt, és kicsit több időt tudnak majd fordítani arra, hogy nekünk segítsenek, de a jó szándékot most is érezzük bennük, tehát ezzel nincs gond. Marrakech szép kihívás lesz, az biztos.

- Nem csak Nektek volt műszaki problémátok hétvégén az autóval, de Tarquini is panaszkodott rá (ezt az interjúkat a napokban olvashatjátok majd oldalunkon – a szerk.), hogy úgymond szökik az erő az autóból, és az egyenesekben komoly gond volt a Honda végsebességével. Ezt a hibajelenséget Ti is észleltétek Norbi autójánál?
- Igen, nálunk is jelentkezett ez a probléma. Elég egy pillantást vetni a telemetriai adatokra, vagy a végsebességi adatokra, és egyértelműen látszik a különbség a Civic és a többi autó jelenlegi csúcstempója között. 7-8 km/óra itt, Monzában egy másodperc körönként, szóval tényleg nagyon szembetűnő különbségről beszélünk. Amúgy mérnöki szemmel nézve az autó tényleg nagyon jó alapanyag, de a motor teljesítménye egyelőre tényleg nem az igazi, noha a motorerővel elvileg nem lenne baj. Ez az a fajta probléma, amivel mi egyébként alapvetően nem tudunk mit kezdeni. Konstatáljuk, hogy van, illetve reméljük, hogy a hondások hamar megoldást találnak rá, és a jövőben nem lesz. De ennyi, ezzel nekünk ennél többet nem is érdemes foglalkozni, mert a motor teljesítménye egy olyan probléma, amire mi abszolút nem tudunk kihatással lenni. Jön a japán szakember, és beállítja, bízzunk a Honda szakértelmében, ekkora motorsportos múlttal a hátuk mögött tudniuk kell, hogy mit csinálnak, és biztos vagyok benne, hogy tudják is.     
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: