Jegyek

Egy extrém sport az autóversenyzés hátterében, avagy...

WTCR
Egy extrém sport az autóversenyzés hátterében, avagy hajsza az óra ellen!
2014.04.16. 10:50
Bár mindenki nagyon vigyázott saját autójára a WTCC elmúlt hétvégi marrakechi szezonnyitóján, de voltak páran, akik nem úszták meg a totálkárt, vagy legalábbis ahhoz közeli állapotot a szűk utcai pályán. Csapataiknak csak néhány nap áll a rendelkezésükre, hogy a második, Paul Ricard-i fordulóra újra egy harcra kész autót bocsássanak a rendelkezésükre. Lássuk, ki hogy áll.
 
Az autósportban a versenyfutás az idő ellen soha nem csak a versenypályán zajlik, hanem azon kívül is. Ha már ott van az autó a rajtrácson, az már fél siker. Az már önmagában egy fél győzelem. Semmi sincs ugyanis magától. Minden kőkemény munka eredményeként jön létre, sok-sok ember megfeszített áldozatvállalása és erőfeszítése következtében. Egy versenyautó sosincs kész. És főként sosincs kész időben! Alkatrészekre kell várni, esetenként külsős szakemberekre, akiknek ki lett adva egy-egy részterület megoldása, aztán tesztelni kell, a teszteken előjönnek hibák, azokat orvosolni kell, és megkezdődik egy véget nem érő hajsza.
1
 
Ezt a rohanást aztán megszakítják olyan fix dátumok, mint az első versenyhétvége, és ilyenkor mindenki kitolja gyorsan a garázsból az autót, abban az állapotban, amilyenben éppen van, de ez az esetek többségében még messze van attól az ideális, száz százalékos állapottól, amit a csapatfőnök a tél elején megálmodott. A versenyautó egy bonyolult és rendkívül összetett szerkezet, és mindig bukkannak fel váratlan problémák, amikre egy pillanat, néhány nap alatt kell nagyon gyors és hatékony megoldást találni. Gyors döntések, hatékony időkihasználás, átgondolt logisztika, sok-sok szívesség, barátok, munka, munka és munka, és az egésznek a koordinálása úgy, hogy mindez ne csapjon át kapkodásba. Minden csavart megfelelően kell a helyére tenni, akkor is, ha két napja nem aludt az ember, és megállás nélkül pörög, hajt és dolgozik. Ez egy ilyen szakma. És ez egy állandó állapot majdhogynem minden versenycsapatnál.

Persze vannak extrémebb esetek, mint például, amikor egy utcai versenyt a következő hétvégén egy újabb világbajnoki versenyhétvége követ, mint most. De hangsúlyozzuk, hogy ezek nem szokatlan helyzetek egy versenycsapat életében. Folyamatosan hasonló logisztikai kérdéseket kell pillanatok alatt hatékonyan és kreatívan megoldaniuk, ebben élnek. Ez egy életforma. Amit a versenyeken látunk, az a munkának csak egy nagyon-nagyon csekély hányada. Ott mindig van egy fellélegzés, hogy „Hajjj, itt vagyunk”, egy kis félmosoly a félgyőzelemnek, és aztán megy tovább a pörgés, hogy a győzelem második fele is meglegyen.
2
 
Ez a fajta versenyfutás az idő ellen tehát mindig ott van a háttérben. A gyári csapatoknál nyilván kevésbé, de azért ott is. És az olyan extrém helyzetekben, mint most, nyilván hangsúlyozottan jön elő, hogy melyik csapat milyen háttérrel, hány szerelővel stb. rendelkezik. Most például nagyon jól megfigyelhető a különbség a Citroën, a Honda és a Chevrolet esete között. Nyilván az összehasonlítás nem teljesen objektív, mert nem ugyanolyan mértékben sérültek az egyes autók, de azért bizonyos kontúrok kirajzolódni látszanak a csapatok kapacitását illetően.

Az ilyen helyzetekben jön elő például az, hogy amíg a Citroën tényleg egy klasszikus értelemben vett gyári csapat, az ennek megfelelő anyagi és főként, mert ez a legfontosabb: munkaerőtőke háttérrel, addig a Honda esetében azért merőben más a helyzet. A JAS Motorsport alapvetően egy ugyanolyan privát csapat, mint a Zengő Motorsport, amely ugyan nagy hagyományokra tekint vissza, és hosszan tartó együttműködést folytat a Hondával, de mégiscsak egy privát csapat, korlátozott létszámmal. Úgy gondolom, hogy a legtöbb esetben ilyenkor nem a pénz a szűk keresztmetszet. A vb-s szereplés nagyon sok pénzébe van egy csapatnak, tehát amikor az a kérdés, hogy oda tudnak-e állni a következő verseny rajtjához, akkor a pénz nem számít. Mert már sok pénz van benne, és muszáj minden követ megmozgatni, hogy az eddigi befektetés ne vesszen kárba.     
3
 
Ilyenkor tehát a szűk keresztmetszet sokkal inkább az idő és az ember. Kevés idő, kevés ember, sok munka – minél extrémebb a helyzet, annál inkább ez a felállás. Aztán néhány nap múlva, néhány ezer levezetett kilométer és átszerelt éjszaka után ez általában a következőképpen módosul: még kevesebb idő, kevés és hullafáradt ember, még mindig sok munka.

A lényeg, amit ezzel az egésszel mondani akarok, hogy az, amit mi a tévében látunk például a WTCC-ből, az ennek az egész cirkusznak csak egy nagyon-nagyon elenyésző része. És a legnagyobb tisztelet illeti meg minden csapat mindenegyes tagját, aki hozzájárul ahhoz, hogy mi vasárnap délutánonként, amikor leülünk a fotelbe, és bekapcsoljuk a tévét, versenyautókat lássunk a pályán. Az autósport extrém sport minden benne érdekeltnek!
4
 
Szűkebb témánkhoz, a WTCC-hez visszakanyarodva: három komolyan megsérült autó, három különböző csapat, három különböző háttér és eredmény. Muller ott lesz a Paul Ricard-i rajtrácson, Coronel nem lesz ott, Tarquini talán ott lesz. Inkább igen, mint nem. De a JAS részéről ez inkább lesz logisztikai és technikai bravúr, mint a Citroëntől. Náluk ez egy természetes folyamat, amit nem is nagyon kell kommunikálni. Tegyük hozzá, helyzeti előnyben is vannak olyan szempontból, hogy pont hazai versenyükre készülnek, és Tarquini Hondájával, valamint Coronel Chevrolet-jével ellentétben Muller Citroënjének vázszerkezete sértetlen maradt. De a franciák vélhetően azt is könnyebben kimozogták volna, ha ez nem így van, hiszen kínai versenyzőjüknek már valószínűleg javában készül a negyedik autó.
5
 
A JAS-nál jóval extrémebb a helyzet, mivel alapvetően egy kis olasz csapatról van szó, amely jóval kevesebb embert mozgat a komplett Citroën gyárnál. Az olaszok versenyfutás az idő címen egy nagyon jópofa sorozatot indítottak facebook oldalukon, ahol nyomon lehet követni, melyik órában éppen hol tart az a logisztikai folyamat, amely Tarquini autójának helyreállítását célozza meg a francia hétvége pénteki rajtjáig. Coroneléknél egyszerűbb a helyzet. A ROAL Motorsport egy vasárnapi értekezlet után a realitásokat mérlegelve meghozta a döntést (igazából az élet és a lehetőségek hozták meg helyettük), hogy a francia hétvégét ők kihagyják. Coronel már ki is írta saját facebook oldalára, hogy „Magyarországon ott leszünk”. Ez is valami, aminek örülni kell, csak pozitívan!    
6
 
Közben a hazai rallycross mezőny apraja-nagyja az OB első futamára készül, hétvégén már verseny Máriapócson, és nehogy azt higgyük, hogy a magyar csapatok esetében más a helyzet. Becsüljük a JAS erőfeszítéseit és csodáljuk őket (cikkünk illusztrációját is tőlük kölcsönöztük, zseniális az ötlet), de idehaza fel tudnék sorolni nagyon-nagyon sok csapatot (nemcsak a Zengő Motorsportot, hanem sok-sok más alakulatot is), akik hasonlóan extrém munkát végeznek annak érdekében, hogy egyáltalán kész legyen az autójuk az első futam rajtjára. Emberfeletti erőfeszítésekről és munkabírásról, és sok esetben példás összefogásokról, találékony és bravúros megoldásokról szólnak ezek a napok. Legalább olyan izgalmas ez, mint maga a verseny. És sok csapatnál maga a versenyző is oroszlánrészt vállal ebben a munkában. A legnagyobb tisztelet mindannyijuknak, és sok kitartást, jó munkát mindenkinek. Nekünk pedig jó versenyeket, minél több autóval a rajtrácson!   
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: