Jegyek

Fájdalmas dátum volt a tegnapi: Kato 11 éve nincs köztünk

MotoGP
Fájdalmas dátum volt a tegnapi: Kato 11 éve nincs köztünk
2014.04.21. 18:04
Aligha kell bemutatni olvasóinknak Daijiro Katót, azt a japán tehetséget, akitől sokan azt várták, nemzete első királykategóriás bajnoka legyen. A sors azonban úgy döntött, nem adja meg neki ezt a lehetőséget. Kato 2003. április 20-án vesztette életét, két héttel suzukai balesete után. Oldalunk ezzel a cikkel szeretne megemlékezni róla.
 
Daijiro Kato 1976. július 4-én látta meg a napvilágot Tokiótól nem messze, Szaitama városában. Négyéves korától motorozott versenyszerűen, hazájában négyszer bizonyult a legjobb minimotorosnak, valamint 1997-ben 250-es japán bajnok lett. 1996 és 1999 között négyszer állhatott rajthoz a hazájában megrendezett MotoGP viadalokon a középső géposztályban. Ebből a négy alkalomból háromszor dobogón végzett, sőt, ’97-ben és ’98-ban annak legmagasabb fokára állhatott. Szabadkártyásként ezek az eredmények magukért beszélnek, így 2000-ben életében először teljes szezont teljesíthetett a 250-esek között, csapata az a Gresini Racing lett, ahol haláláig versenyzett.
 
Bemutatkozó évében Kato bebizonyította, hogy jó döntést hozott Fausto Gresini akkor, amikor úgy döntött, leigazolja a japán tehetséget. Az egész évet uraló Chesterfield Yamaha Tech3 Racing Team párosa, Jacque és Nakano mögött a harmadik helyen végzett összetettben. Kato legsikeresebb éve következett ezután. 2001-ben Daijiro hat alkalommal indulhatott az első helyről, mindössze kétszer fordult elő, hogy nem az első sorból vágott neki a futamnak. Három futam kivételével mindig a dobogón végzett, egy harmadik és egy második helye mellett tizenegyszer ünnepelhetett a pódium tetején. Ezzel az elképesztő dominanciával pontrekordot állított fel a középső kategóriában, 322 egység szerepelt a neve mellett világbajnoki évében. Ezt a rekordot csak Marc Marqueznek sikerült megdöntenie kettő ponttal 2012-ben, azonban ne feledjük, a spanyol 17 futamon indult abban a szezonban, míg 2001-ben 16 helyszíne volt a MotoGP-nek.
 
Így ünnepelte Kato a világbajnoki címét

Kato 2002-ben debütált a királykategóriában, ami egy átmeneti időszaknak számított a kategória történelmében, ugyanis abban az évben indultak először a 990 köbcentiméteres, 4 ütemű versenymotorok, mellettük azonban még a korábbi 500-as 2 üteműek is indulhattak. Maga Kato is a kétüteművel kezdte a szezont, az utolsó hét versenyre kapta meg a Honda RC211V-t, amivel egy dobogót és két negyedik helyet ért el. Ezt a szezont az összetettbeli hetedik helyen fejezte be, ami kezdésnek egyáltalán nem rossz.
 
Első királykategóriás motorja még az NSR 500 volt
 
2003-ban amolyan titkos esélyesként kezelték, ő lehetett volna az első japán, aki a királykategória csúcsára ér. A szezon első versenye ráadásul Suzukában volt, a hazai közönség előtt mutathatta meg, mire képes az immár kizárólag négyütemű érában. A kvalifikációja nem lett a legfényesebb, a 11. helyet szerezte meg az időmérőn, ennek ellenére rengeteget volt a középpontban, sok kamera sürgött-forgott körülötte egész vasárnap. Ekkor még senki sem tudhatta, ez lesz élete utolsó futama, ugyanis a suzukai pálya Casio Triangle nevű sikánja előtt elvesztette uralmát motorja felett, ennek a hibának, valamint a túl szűk bukótérnek köszönhetően körülbelül 200 km/h-s sebességgel csapódott a gumifalnak, melynek következtében súlyos fej, nyaki és mellkasi sérüléseket szenvedett. A helyzetet sajnos tovább súlyosbították a pályamunkások helytelen reakciói is. Így került kórházba Daijiro Kato 2003. április 6-án, ahol pontosan két hétig kómában feküdt. Családtagjai, barátai készítettek egy kazettát számára, melyet folyamatosan lejátszottak neki, ezen bíztatták, hogy ne adja fel a harcot. Sajnos ez sem segített a tehetségnek abban, hogy felébredhessen, két hét küzdelem után, 2003. április 20-án végleg itt hagyott bennünket.
 
Utolsó köreinek egyike 
 
A fiatal japán tehetség utáni űrt természetesen lehetetlen betölteni, sohasem fogják elfelejteni azok, akik ismerték, szerették, vagy csak látták versenyezni. Halála után örökre visszavonultatták 74-es rajtszámát, valamint beválasztották a MotoGP Legendái közé. Emlékét őrzi a MotoGP minden évben megrendezett jótékonysági rendezvénye, a DediKato, valamint néhány versenyző mind a mai napig viseli valahol a ruházatán a 74-est, ezzel emlékezve Katóra. A p1race.hu szerkesztősége ezzel a cikkel, valamint a következő videóval szeretné tiszteletét kifejezni emléke előtt. 

Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: