Jegyek

Hayden és Aoyama szerint furcsa és zavarba ejtő az Open –...

MotoGP
Hayden és Aoyama szerint furcsa és zavarba ejtő az Open – Factory – Factory 2 kérdés
2014.03.13. 08:13
Nicky Hayden és Hiroshi Aoyama személyesen is mélyen érintve vannak a fent említett kérdésben, hiszen a Drive M7 Aspar csapat tagjaként idén egy a Honda által a rendelkezésükre bocsátott, Open kategóriás Production Racerrel állnak rajthoz a MotoGP futamain, ám mindeddig, a teszteken vajmi kevés esélyük volt felvenni a versenyt a Yamaha és a Ducati Open motorjai ellen.
 
Ezt persze el lehetne intézni könnyedén azzal, hogy akkor így jártak, és miért nem épített nekik a Honda egy jobb motort, de a helyzet pikantériáját az adja, hogy a japán gyártó kicsit másképpen értelmezte az Open szabályait és lényegét, mint a Yamaha vagy a Ducati. Tegyük hozzá, ha csak a szabályokban leírtakat vesszük figyelembe, akkor a hondásoknak nincs igaza, mert sehol nincs leírva az új szabályokban, hogy az Open egy olcsóbb kategória, amely a költségcsökkentés jegyében jött volna létre, márpedig a HRC vezetői visszatérően ezzel érvelnek.

Panaszaik a jelek szerint pedig nem találtak süket fülekre, hiszen a Dorna és a FIM azóta megálmodta az új Factory 2-t, amit direkt azzal a céllal hoztak létre, hogy az Open kategória kis csapatainak, így többek között éppen a Drive M7 Asparnak az érdekeit és esélyeit védjék. Ők ugyanis jelentősen alacsonyabb költségvetésből gazdálkodnak, mint mondjuk a gyári Ducati, így nem tehetik meg, hogy folyton hozzáigazítsák motorjukat a Magneti Marelli legújabb szoftverfejlesztéseihez.

Az egész új szabályozás ugyanakkor kezd kicsit a visszájára fordulni, hiszen már az Open – Factory szembenállás kapcsán elég ellentmondásos helyzet alakult ki (Aleix Espargaro Open Yamahája állítólag szinte egy az egyben megegyezik a Tech3 tavalyi szatellit motorjával; a Ducati gyári csapatként az Openbe nevezett stb.), a Factory 2 pedig csak még inkább olajat öntött a tűzre a szurkolók szemében, akik átlátható, egyszerű szabályok és tiszta versenyt szeretnek, ami a pályán dől el.

Hayden és Aoyama a csapatuk által közzétett videóinterjúban sok mindenről beszéltek, és többek között az említett témát is alaposan kivesézték.  

„Elméleti szinten szerintem ez egy jó ötlet volt, de a gyakorlatban számomra nem tűnik úgy jelen pillanatban, hogy beváltotta volna a hozzá fűzött reményeket” – kezdte az Open kérdés megvitatását Hayden. „Tudjátok, ez az egész Open, Factory, Factory 2 és még ki tudja mi minden koncepció, ez tényleg nem jó így. Én imádom a MotoGP-t, és hallom a szurkolókat, akik nem örülnek és összezavarja őket ez az egész. Nem csodálom, mert ez még engem és a csapatot is teljesen összezavar. Az egyik reggel pont erről beszélgettünk, hogy most akkor kinek kell 22,5 literrel mennie és kinek nem, és hogy is van ez az egész, és tényleg szinte követni is nehéz a sok változást.”

„Kicsit túl sok a szabály túl kevés idő alatt. Úgyhogy remélem, hogy sikerül erre egy olyan megoldást találnunk, ami mindenkinek jó lesz. Nyilván a Dorna is jobban kézben tudja majd tartani a szabályokat, amikor már mindenki a standard ECU-t használja majd. De jelen pillanatban én úgy látom, hogy ez egyáltalán nem lesz egy könnyű átállás”
– foglalta össze markáns véleményét a 2006-os világbajnok.

Bár az amerikai és a japán kultúra nagyon más, ami Hayden és Aoyama minden megnyilvánulásán érződik, a maga visszafogott, szerény stílusában Aoyama is nem tetszésének adott hangot az új szabályozás ellentmondásai kapcsán. „Kicsit komplikált a helyzet, mert a Yamaha és a Ducati gyakorlatilag MotoGP motorokkal indul az Open kategóriában, míg mi egy teljesen más típusú motorral indulunk. Ez kicsit valahogy olyan furcsa helyzet, de most úgy néz ki, hogy még tovább változhatnak a szabályok, úgyhogy várjuk meg, mit hoz a jövő” – utalt nyilván a Factory 2 bevezetésére a 2009-es év 250 köbcentis világbajnoka.

A Factory 2 alatt röviden azt kell érteni, hogy azok az Open kategóriás csapatok, akik az év során egy bizonyos számú abszolút dobogós helyezést érnek el, automatikusan átsorolódnak majd a Factory 2-be, és onnantól ezen kategória szabályai lesznek érvényesek rájuk, szigorúbb megszorításokkal, így kevesebb számú felhasználható motorral, és főként kisebb, 22,5 literes üzemanyagtankkal. A tesztek eredményei alapján ez a veszély Haydent és Aoyamát nem fenyegeti, hiszen hiába volt a Kentucky Kid szinte minden tesztnapon a legjobb Open hondás, Aleix Espargaro és a ducatisok köridőitől így is mindig nagyon távol volt.

Hayden végül az új szabályozás pozitívumait is kiemelte, megjegyezve: „Úgy gondolom, hogy bár a sok géposztály kicsit zavarba ejtő, de úgy tűnik, hogy idén sokkal jobb versenyek lehetnek, mint az elmúlt pár évben, főleg, ami a top3 utáni helyezéseket illeti. Úgyhogy nekünk csak tennünk kell a dolgunkat, és bízni benne, hogy hamarosan mi is megérkezünk az elejébe. A célom mindenképp az, hogy versenyképes legyek. A teszteken láttuk, hogy nem vagyunk azok, és a hátrány nagyon nagy, szóval ha a szezonunk is ilyen lesz, akkor nyilván nagyon csalódott leszek” – zárta nyilatkozatát az amerikai.  
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: