Jegyek

Kawasaki vs. Aprilia újratöltve, vagy beleszól a Suzuki...

Superbike
Kawasaki vs. Aprilia újratöltve, vagy beleszól a Suzuki is? – szezonelőzetes 2014
2014.02.15. 12:36
Már egy hetet sem kell várnunk, s a Phillip Island-i szabadedzésekkel megkezdődik a Superbike világbajnokság 2014-es idénye. A sorozat rég nem látott nagyságú mezőnnyel rajtol, számos szabálymódosítás is életbe lép, de vajon mindez hogyan hat majd az erőviszonyokra? Szezonelőzetesünkben a legfontosabb változásokat figyelembe véve megpróbáltuk az esélyeseket latolgatni.
 
2014 a változások kezdetének éve lesz a Superbike világbajnokságon: az idén életbe lépő szabálymódosítások legfontosabbika, hogy létrehoztak egy új alkategóriát, az EVO géposztályt a mezőnyön belül, amelynek regulái 2015-től már minden motorra érvényesek lesznek. Így érdemes lesz figyelemmel követnünk az ő különversenyüket is, hiszen egy évvel később az a gyártó előnyben lehet, aki már idén is jól szerepel az EVO gépek között.
 
A költségcsökkentést megcélzó intézkedések, amellyel a mezőny létszámát szerették volna növelni, beváltak, hiszen a Phillip Island-i szezonnyitón összesen 25 versenyzőt – köztük két magyart! – láthatunk majd felsorakozni. Ám ami még ennél is örvendetesebb, hogy mindezt nyolc különböző márka színeiben teszik majd meg: a már 2013-ban is szereplő Kawasaki, Aprilia, Honda, Suzuki, Ducati, BMW hatoshoz csatlakozik idén az MV Agusta és az Erik Buell Racing. Ráadásul mindegyikük indít legalább egy full Superbike motort is (a bajorok esetében ez épp Tóth Imre gépét jelenti), míg az EVO kategóriában a Kawasaki, a BMW és a Ducati fogja képviseltetni magát.
Sykes és a Kawasaki lehet idén is a fő esélyes
 
Utóbbi trióhoz csatlakozhat majd Aragóntól a Bimota is az Alstare csapattal együttműködve, ha sikerül homologizáltatniuk a BB3-as modellt. Az olaszok tehát csak EVO gépet küldenének harcba, de velük együtt már kilenc gyártó lenne a mezőnyben, s ez a szám egyes versenyeken akár tízre is emelkedhet, ha a Yamaha Austria egyes viadalokra szabadkártyát kapna.
 
Lényeges, a hétvégék menetrendjét befolyásoló szabályváltozás lesz, hogy a rajtrács immár a MotoGP-ben is látott rendszerhez hasonlóan alakul ki. Az első három szabadedzés összesített eredménysora alapján ugyanis a legjobb húsz pilóta vehet részt a kétrészes Superpole-on, ráadásul a top10 rögtön a második szakaszba kvalifikálta. Az első etapban a többiek küzdenek a maradék két továbbjutó helyért, majd a végső 15 perc során dőlnek el a legfontosabb kérdések a másnapi, az eddigiekhez képest korábban kezdődő versenyek rajtsorrendjét illetően.
 
Ezek tehát a legfontosabb változások, de vajon az erőviszonyokat illetően ez lesz-e valamiféle befolyással? Ezt leginkább majd a hétfőn kezdődő kétnapos ausztráliai teszt alapján tudnánk megmondani, ám a télen eddig teljesített privát gyakorlások alapján is felvázolhatunk egyfajta sorrendet a csapatok között, amely persze korántsem biztos, hogy majd a futamokon is visszaköszön.
Melandri, aki olvasói szavazásunkon az első helyet szerezte meg, vajon az Apriliával végre felér a csúcsra az összetett 2., 3. és 4. helye után?
 
A legmeggyőzőbb teljesítményt egyértelműen a Kawasaki nyújtotta a felkészülési időszakban. A címvédő alakulat a regnáló világbajnok Tom Sykes révén szinte az összes tesztnapon a leggyorsabbnak bizonyult, amelyeken részt vettek, s emellett a nyilatkozataikból is árad a magabiztosság. Nem kellett rendszerellenőrzéssel foglalkozniuk, radikális fejlesztésekre sem volt szükség, hiszen a motor már tavaly is kiváló volt, így munkájuk már a kezdetektől fogva a finomhangolásra fókuszálódhatott. Nem kérdés: őket kell megvernie annak, aki világbajnok akar lenni, mert akár még a 2013-asnál is erősebb formát mutathatnak.
 
Tavaly az Aprilia tudott a legközelebb férkőzni a zöldekhez, hiszen az ő versenyzőik, Eugene Laverty és Sylvain Guintoli végeztek az összetett második és harmadik helyen, s míg a francia csupán az évad legelső viadalát tudta megnyerni, addig az ír pontosan annyiszor haladt át elsőként a célvonalon (szám szerint kilencszer), mint Sykes. Laverty azonban távozott, s érkezett a helyére Marco Melandri a gyári csapathoz, amely önmagában akár még erősítést jelenthetne, ám mind ő, mind Guintoli egy sérülésekkel terhelt időszak után vannak, s az Apriliában amúgy sem lehetett érezni igazából azt az átütő erőt, amelyet 2013-ban vagy akár egy évvel korábban Max Biaggi vb-címének évében. Ettől még persze elképzelhető, hogy akár még a Kawasakinál is erősebbek lesznek, de az eddig látottak alapján lehetséges, hogy hátrafelé is egyre erősebben kell majd figyelniük.
A Suzuki párosa roppant erősnek tűnik, s beleszólhatnak a Kawasaki és az Aprilia harcába
 
Merthogy ott van a Suzuki, amely önmagához képest rendkívül erős telet produkált: Portimaóban például mindkét nap ők végeztek az eredménylista élén, megelőzve például Melandrit – igaz, a kawasakisok azon a teszten nem voltak jelen. Hozzá kell tenni azt is gyorsan, hogy a csapat tavaly télen is meggyőzően teljesített, hiszen Leon Camier a kétnapos Phillip Island-i teszten egy második és egy első helyet gyűjtött be, aztán a szezon során mégsem sikerült még csak hasonló eredményeket sem felmutatni. Az alakulat azonban egyértelműen erősödött: a motor elektronikai problémáit látszólag sikerült megoldaniuk, s a két új pilóta, Laverty és Alex Lowes érkezése pedig garancia lehet a jó szereplésre. Különösen utóbbira lesz érdemes odafigyelni: a brit Superbike bajnokság tavalyi győztese akár jóval tapasztaltabb csapattársa bajszát, de az egész mezőnyét is megcibálhatja.
 
A fenti három márkához – és elsősorban azok gyári csapatához – képest eggyel alacsonyabb szintet képviselhet a Honda és a Ducati, azonban fontos megjegyezni: mindkét istálló előrelépett ránézésre 2013-hoz képest. Jonathan Rea és Leon Haslam elmondása szerint egyértelműen fejlődtek a télen, főleg az elektronika terén, míg a bolognaiak Davide Giugliano és Chaz Davies révén teljesen kicserélték versenyzőiket, s az ilyenfajta vérfrissítés mindig jót tehet egy alakulatnak. Kérdés, hogy vajon a motorok versenyképessége terén mi lesz a helyzet, de egyelőre úgy tűnik, a Hondával együtt közelebb lehetnek az élmezőnyhöz.
Jonathan Rea szerint a Honda sokat fejlődött tavalyhoz képest
 
Ismeretlen tényező lehet a két újonnan csatlakozó gyártó, az MV Agusta és Erik Buell Racing is, hiszen előbbi alig tesztelt eddig, utóbbi pedig csak hétfőn fog először pályára gurulni, s egyben akkor láthatjuk meg az amerikai motor festését is. Az MV Agusta eddig nem tűnt túl erősnek, de a Supersportból fellépve meglepő is lenne, ha rögtön teljes mértékben fel tudnának venni a többiek ritmusát, s ebből kiindulva az EBR is a középmezőny hátsó felébe fog majd tartozni – akár az is elképzelhető, hogy ők inkább már az EVO gépekkel fognak csatázni.
 
S ha már szóba került az új alkategória: náluk nehéz egyértelmű esélyest megnevezni. James Toseland a minap úgy nyilatkozott, hogy a BMW-vel induló Sylvain Barrier minden futamot megnyerhet a géposztályban. Ugyanakkor nem szabad elfeledkeznünk a gyári Kawasaki kötelékein belül induló David Salomról sem, aki minden bizonnyal szintén a legnagyobb esélyesek közé tartozik. A márka többi gépén is rendkívül tapasztalt versenyzők (például Fabien Foret, Michel Fabrizio) vagy tehetséges, feltörekvő fiatalok (például Jeremy Guarnoni) ülnek, szóval a kawasakisokkal mindenképp számolni kell, ahogy az Althea színeiben induló egyetlen EVO Ducatival is Niccolo Canepa révén.
Davies és Giugliano feledtetni tudja a Ducati csalódást keltő 2013-as évét?
 
Végezetül, de nem utolsó sorban essen néhány szó a magyarokról is, hiszen jövő hétvégén a Team Toth két versenyzőjének is szurkolhatunk Ausztráliában! Tóth Imre és Sebestyén Péter is első Superbike világbajnoki futamát fogja teljesíteni magyar idő szerint vasárnap hajlani kettőkor, így nehéz megmondani, mire lehetnek képesek, de előbbi motoros a pontszerzők közé mindenképp odaérhet, hiszen bár a német márka gyárilag kivonult a sorozatból, a magyar pilótáé lesz a mezőny egyetlen full Superbike BMW-je, s azzal tavaly még Davies és Melandri is futamokat tudott nyerni. Sebestyén Peti EVO géppel fog menni, de számára inkább a kategóriával és a motorral való ismerkedés lesz a fő cél Phillip Islanden, amely után remélhetőleg a versenynaptárban szereplő további 13 állomáson is rajthoz tud majd állni.
 
Nem kell már sokat aludni tehát a Superbike világbajnokság kezdetéig, ráadásul hétfőn már a helyszínen tesztelnek a csapatok, amelynek eredményeiről természetesen beszámolunk olvasóinknak!
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: