Jegyek

Körkép: mire számíthatunk 2013-ban a WTCC-ben?

WTCR
Körkép: mire számíthatunk 2013-ban a WTCC-ben?
2013.03.10. 10:28
A gyári Chevrolet kivonulásával egy korszak véget ért a WTCC-ben, viszont az új korszak igazából csak 2014-től, az új szabályok és új gyártók érkezésével fog beköszönteni. 2013 tehát egy átmeneti év lesz – egy egyedi és megismételhetetlen gyöngyszem, ami könnyen a sorozat történetének legemlékezetesebb és legizgalmasabb szezonjává válhat.
 
A változások idejét éli a túraautó-világbajnokság. Gyártók jöttek és mentek, pilóták vándoroltak, és alaposan átrendeződött az egész mezőny a tavalyi évhez képest. Valami megmozdult, és hirtelen minden megmozdult. Igazából senki sem tudja biztosan, hogy mire számítson az idei évben. Véleménye persze mindenkinek van, ezért most a P1race szerkesztőiként hárman – Balogh Tamás, Borbás Bálint és Németh Márton – megírjuk, mi mire számítunk 2013-ban a WTCC-ben.

Borbás Bálint: Újraosztva – szétszórták az ászokat!

Bizonyára sokan emlékeztek még az FIA WTCC 2011-es év végi összefoglaló videójára, amelyben Yvan Muller, Rob Huff, Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro és Tom Coronel egy pókerasztalnál ülve játszották le utólag az akkori szezon történéseit.
 
2011-ben és tavaly ez volt a leosztás…
 
2012-ben nagyjából ugyanazokat a lapokat osztották le még egyszer, a 2013-as szezon előtt viszont végre rendesen megkeverték a kártyát, sőt, egy új paklit is szerváltak, egy olyat, amiben aztán tényleg minden benne van! Jobb ez, mint bármelyik francia vagy magyar kártya, ez egy nagyon komoly nemzetközi pakli, amelyben nemcsak négy szín szerepel, hanem öt. 2013-ban ugyanis öt márka autói lesznek ott a WTCC rajtrácsán: a Chevrolet, a Honda, a SEAT, a BMW és a Lada.  És ami a legfontosabb, változnak a „játékszabályok” is: mostantól ugyanis nincsen adu, ami mindent visz, beleértve a többi szín ászát is!
Mennyire fogja megérezni az RML a Chevrolet gyári csapatként való kivonulását?
 
A Chevrolet mint gyári csapat kivonult a WTCC-ből, ami már önmagában az erőviszonyok egészséges kiegyenlítődése felé tereli a sorozatot. Az utóbbi években volt a gyári Chevy és voltak a többiek. Mintha csak két különböző bajnokság zajlott volna. Na ehhez képest lesz valami egészen más az idei leosztás! Persze tudjuk, gyári kivonulás ide vagy oda, az RML-féle Chevyk még mindig nagyon erősek lesznek, és főleg a szezon első felében vélhetően még mindig ők lesznek a mérce a többiek számára. Viszont nem lesz temérdek pénzük a fejlesztésekre, így valószínűleg ők megállnak majd egy bizonyos szinten – persze egy nagyon magas szinten –, és szépen lassan elfogy majd kezdeti előnyük.

Ráadásul, igazából csak egy ütőkártya marad a kezükben, Yvan Muller személyében. Alain Menu nyolc év után egy másik sorozatba, a Porsche Supercupba szerződött, Rob Huff pedig a Münnich Motorsporthoz igazolt, így Muller csapattársa idén Tom Chilton lesz az RML-nél. Beszéljünk őszintén: ő azért inkább a fizetős pilóta kategória, még ha nem is ügyetlen. Chevy persze lesz még rajtuk kívül is a mezőnyben (Nash, MacDowall, Nika Racing), de meggyőződésem, hogy 2013-ban sem lesz egy szinten a két, illetve most már három chevys alakulat. Hiába lett az RML-ből is privát csapat, mégiscsak náluk van felhalmozva az előző évek gyári programjának minden adata…
Muller maradhat a Chevy egyetlen ütőlapja
 
Tehát Muller lesz a Chevy egyetlen ütőkártyája, és az amerikai márka gyengülni fog, ez egészen biztos. Ezzel együtt a világbajnoki cím fő esélyesének még mindig Mullert tartom. Egy dörzsölt, minden hájjal megkent háromszoros világbajnok ő, ráadásul azon kevesek közé tartozik a mezőnyben, akik nem váltottak csapatot és autót a tavalyi évhez képest. Egy kiforrott, nagyon erős és megbízható technika áll idén is a rendelkezésére, és hát az előnye is megvan annak, hogy két erős csapattárssal szegényebb lett! Így szinte borítékolható, hogy azokon a pályákon, amiken a Chevrolet lesz a legerősebb autó, Yvan Muller fog nyerni. És hát az is biztos, hogy lesz néhány ilyen pálya, főleg a szezon első felében.

Balogh Tamás: Afelől nincs kétségem, hogy idén is főként a Chevrolet Cruze teljesítménye fogja jelenteni a mércét, legalábbis főleg az első néhány forduló alkalmával. Közülük is természetesen elsősorban a címvédő RML-istállóra lesz érdemes odafigyelni, hiszen mégis csak náluk van a világbajnok technika, s nyilván rosszabbak nem lettek a tél során, legfeljebb a többieknek sikerült valamelyest közeledniük hozzájuk. Yvan Muller így vélhetően ismét a trófea egyik legnagyobb várományosa lehet, míg Tom Chilton leigazolása, természetesen nem kétségbe vonva versenyzői kvalitásait, inkább az anyagi háttérnek köszönhető, a csapat alighanem szívesen megtartotta volna Alain Menut, ha elegendő szponzorpénzt tudott volna hozni a gyári támogatás nélkül maradó alakulathoz. Chilton ettől még okozhat majd meglepetést és egyben fejtörést Mullernek.

Németh Márton: A Chevrolet gyári támogatásának és fejlesztéseinek hiánya minden bizonnyal érzékeny veszteség lesz az RML mérnökei számára, ám már az amerikai gyártó kiszállása pillanatában biztos voltam benne, bármelyik privát csapathoz kerülnek a világbajnok Cruze-ok, képesek lehetnek harcba szállni a címvédésért, különösen, ha jó kezekbe kerülnek az autók kormányai. Az elmúlt napok hírei megerősítették lappangó gondolataim: elsősorban a Chevrolet volán mögött ülő urakat kell legyőzni annak, aki világbajnok akar lenni.

Az RML ugyanis bejelentette: Tom Chilton mellett a csapat vezére az az Yvan Muller lesz, aki tudásban talán a legmagasabb szinten áll a túraautó-világbajnokság jelenlegi mezőnyében. Igaz, a Cruze tempója gyári fejlesztéseknek köszönhetően nem fog tovább javulni, ám tavaly olyan jelentős előnnyel rendelkeztek a többi csapathoz képest, hogy nagy valószínűséggel abból idén is megőrizhetnek néhány tizedet bizonyos pályákon, különösen Muller gyorsaságának és tapasztalatának köszönhetően. Egy szó, mint száz, az RML színeiben versenyző francia lesz a világbajnokság legnagyobb favoritja.
Mit érhet el a Honda gyári alakulata első teljes szezonjában?
 
Balogh Tamás: Az, hogy a Chevrolet kivonulásával együtt nem csak a világbajnok istálló az egyértelmű favoritja a szezonnak, az idén először teljes idényt futó Hondáknak köszönhető. A JAS Motorsport által felkészített Civic a téli teszteken abszolút megbízhatóan szerepelt, és a két gyári pilóta, Gabriele Tarquini és Tiago Monteiro egybehangzó véleménye szerint is javult a tavalyi modellhez képest. Persze nem szabad elfelejteni, hogy az alakulat még mindig csak három versenyhétvége tapasztalatával rendelkezik, ugyanakkor hat futamból egyszer már dobogóra is álltak. Tarquini és Monteiro is óriási tapasztalattal a háta mögött vág majd neki a 2013-as versenyfutásnak, s bizony könnyen elképzelhető, hogy a világbajnoki címért fognak majd csatázni. Különösen a 2009-es világbajnoktól várom majd ezt, nálam Muller mellett ő a másik favorit, s főként majd a szezon második felében lehet igen komoly kihívója az RML-nek.

Borbás Bálint: A szezon második felében eljöhet majd a Honda ideje! A japán gyártó idén gyári csapattal csatlakozik a sorozathoz, és Gabriele Tarquini és Tiago Monteiro személyében két, Forma-1-et is megjárt klasszis pilótára számíthat. Azaz Michelisz Norberttel együtt háromra, hiszen, mint mindenki tudja, 2013-ban a Zengő Motorsport magyar pilótája is egy ugyanolyan gyári fejlesztésű Civickel állhat rajthoz a WTCC futamain, mint Tarquini és Monteiro. Adott tehát három kiváló pilóta, adott egy kiváló autóépítő csapat, az olasz JAS Motorsport, és egy pazar motorfejlesztő brigád, a Honda személyében, elvileg tehát minden adott ahhoz, hogy idővel a Honda váljon a WTCC-pakli új adujává.
A Chevy a múlt, a Honda a jövő, most meg itt vagyunk a jelenben…
 
2013 viszont még egy átmeneti évnek ígérkezik. A Honda Civicnek ez lesz az első teljes szezonja a WTCC-ben, és tudjuk, mindig időbe telik, mire egy új technika igazán kiforrottá és megbízhatóvá, azaz nyerővé válik. Mondhatjuk úgy is, hogy a Chevy a múlt, a Honda a jövő, most meg itt vagyunk a jelenben, és mindenki csak találgatni tudja, hogy mi lesz. Ettől olyan szép és izgalmas ez az idei leosztás. Hogy aztán a Hondán belül mi lesz az erősorrend, az is egy nagy kérdés. Tarquini és Monteiro jóval többet tesztelhetett az autóval a szezon rajtja előtt, mint Norbi, és ez olyan előnybe hozza őket a magyar pilótával szemben a szezon első néhány futamát illetően, amit csak Norbi klasszisa lehet képes ellensúlyozni.
Norbi klasszisa mellett ott áll Tarquini klasszisa…
 
Ez persze nem egyszerű, mert Norbi klasszisa mellett ott áll Monteiro és főként Tarquini klasszisa, akit sokan a világ jelenlegi legjobb túraautó-versenyzőjének tartanak. Ezért úgy gondolom, hogy alapvetően idén Tarquini lehet Muller elsőszámú kihívója a világbajnoki címért folyó küzdelemben. No nem azért, mert az olaszt tehetségesebb pilótának tartanám, mint Norbit, hanem, mert neki egész egyszerűen sokkal több információja van a Civicről, és hát mégiscsak ő ül a gyári Hondában. Viszont ismerjük Norbi képességeit, tudjuk, hogy mire volt képes tavaly az öregecske BMW-vel, amin emberemlékezet óta nem fejlesztett semmit a bajor gyár, úgyhogy bizakodjunk, határ a csillagos ég! Csak ne legyünk telhetetlenek. A top5 felett már minden hatalmas bravúr lenne Norbitól.
Monteiro már tavaly szállított egy dobogós helyezést a Hondának
 
Németh Márton: Tiago Monteiro az évadzáró makaói hétvégén már dobogós helyezést ünnepelhetett a japán márkával, így nem lőhetünk nagyon mellé, ha azt mondjuk, a legújabb fejlesztésű S2000-es Civic bizony a mezőny elején landol. Az egyetlen gyári támogatású egylet (a Lada helyzete nem ennyire egyértelmű) borítékolható, hogy a legtöbb fejlesztést fogja tenni az autójára év közben, valamint a jelenleg is tartó holtidőszakban toronymagasan ők pumpálják a legtöbb kilométert versenygépeikbe a szinte állandó jelleggel folyó teszteken. Zengőék teljesítményét elsősorban a gyári Honda csapatával fogják összevetni, és akarva, akaratlanul a hazai közeg is így fog tenni. Norbinak idén Monteiro és Tarquini lehet a mérce. Ezt a fajta összehasonlítást azonban már előre elítélem, mivel az előbb említett két pilóta – szemben a mi kedvencünkkel – már most az új fejlesztésű Civicet nyüstöli a teszteken, míg Michelisz még nem is ülhetett az idei munkaeszközében. A gyári Honda így az autó megismerése és beállításai terén jókora lépéselőnybe került/kerülhet a magyar csapattal szemben – ez azonban nem ledolgozhatatlan!

Borbás Bálint: A Chevrolet és a Honda kettőse tehát garantálja, hogy jó szezonunk legyen. A többiek: a SEAT, a BMW és a Lada együttes jelenléte viszont a sorozat történetének eddigi legsokszínűbb, legváltozatosabb és legizgalmasabb idényét vetíti előre. No nem hiszem, hogy akár SEAT-tal, akár BMW-vel, akár Ladával lehetne világbajnoki címet nyerni idén a WTCC-ben, de egyrészről semmi sem lehetetlen, másrészről, ha valamikor lehet igazán maradandót alkotni ezekkel a márkákkal, akkor szerintem most vagy soha! Pont azért, mert ez még egy átmeneti év lesz a 2014-es új szabályok bevezetése előtt. A Chevy a múlt, a Honda a jövő, a jelenben meg talán bárkinek lehet esélye a zavarosban halászni!

Ebből a szempontból külön öröm számomra, hogy úgy vélem, mindegyik márkának van 1-1 komoly ütőlap a kezében – mindegyik márkánál versenyez idén legalább 1-1 toppilóta. A Chevynél ott van Muller, a Hondánál Tarquini, Monteiro és Michelisz, a SEAT-nál Rob Huff, a BMW-nél Tom Coronel, a Ladánál pedig James Thompson. Ők mind-mind olyan pilóták, akik véleményem szerint győzelemre termettek, ha épp megfelelő alattuk a technika. Ez garantálja idénre a teljes katyvaszt!
A Zengő Motorsport márkaváltásával Coronel maradhat a BMW húzóembere
 
Németh Márton: A BMW Zengő Zoltánék márkaváltásával az egyik legjobb csapatát veszítette el, így a 320-asok húzóneve véleményem szerint Tom Coronel lesz. Az új kipufogó-rendszer ellenére jelentős fejlődésen idén sem mentek/mennek keresztül a német márka autói, így csak a beállításbeli különbségekkel lehet némi tempót kicsikarni a már réginek számító technikából, ami talán egy-egy kiugró eredményre elég lehet, különösen a második – fordított rajtrácsos futamokon. Az elmúlt évhez hasonlóan, a BMW-k nem lesznek képesek számottevően beleszólni az abszolút világbajnoki cím sorsába.
 
Borbás Bálint: A BMW kilátásait érzem a leghaloványabbnak, de ezzel együtt nekik is sokkal jobb esélyeik lehetnek idén maradandót alkotni, mint az elmúlt években. A minimális súlycsökkentéstől és az új kipufogórendszertől én nem várnék csodákat, de úgy gondolom, hogy idén – ebben az átmeneti évben – nem lesz annyival lassabb a BMW a többi autónál, hogy az állórajtos második futamokon ne legyen esélye Tom Coroneléknek egy-egy futamgyőzelemre. Csak hogy tényleg teljes legyen a keveredés!

Balogh Tamás: A Zengő Motorsport tavaly még BMW-vel érte el kiváló eredményeit, s idén is ez a márka képviselteti magát a legnagyobb számban: egész pontosan hét versenyzőről tudjuk, hogy 2013-ban a német gyártó autóival megy majd. Mivel azonban tulajdonképpen csak az eddigi technika csiszolgatására van lehetőségük (hosszútávon épp ezért egyértelműen jobb döntés a Honda a magyar alakulat számára), közülük egyedül a ROAL Motorsport versenyzőit, közülük is főként Tom Coronelt érzem arra esélyesnek, hogy esetleg beleszóljon az első néhány hely sorsása. A rutinos pilóta ezt valószínűleg meg is teszi majd néhány alkalommal, de a hátteret újfent kevésnek érzem ahhoz, hogy a világbajnoki címet lehessen kitűzni célnak.
Milyen eredményeket érhet el a címvédő Rob Huff az újonnan csatlakozó Münnich Motorsporttal?
 
Németh Márton: A BMW-hez hasonlóan a SEAT sem látja el jelentős fejlesztésekkel a túraautó-világbajnokságon futó versenygépeit, így a spanyol márka jó esetben is „csak” a németek szintjét ütheti meg. Egy számottevő különbség azonban akad kettejük között, méghozzá, hogy míg a BMW egyik húzóembere, Michelisz távozott, addig a SEAT a tavalyi világbajnok Rob Huff személyében a mezőny egyik legjobb pilótáját szerezte meg. Igaz, nagy kérdés, hogy az újonc Münnich Motorsport mire lesz képes, Huff ide, Huff oda. A brit mellett a legkiválóbb versenyző Norbi tavalyi riválisa, Pepe Oriola lesz a Leon volánja mögött.
Huff mellett Oriola lehet idén a SEAT fő reménysége
 
Balogh Tamás: A SEAT-ok közül Pepe Oriola a Tuenti Racing Team színeiben indul majd: Michelisz tavalyi elsőszámú privát kihívója idén már nem indulhat a Yokohama Trophy-ban, így ő is az összetettre összpontosíthat majd, ahol a legjobb hatban szeretne végezni az év végén, ami a mezőny erősségét elnézve nem lesz könnyű kihívás. Szintén SEAT-tal csatlakozik a sorozathoz az ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, akik üde színfoltjai lehetnek az idei mezőnynek, különösen azok után, hogy nemrég bejelentették: az eredeti tervekkel ellentétben René Münnich és Marc Basseng mellett nem Markus Winkelhock, hanem a címvédő Rob Huff ül majd be a harmadik autóba. Nagy kérdőjel, hogy első szezonjukban mire lehetnek képesek és Huffnak mennyire lesz reális esélye megvédenie a címét, hiszen az elmúlt évben leginkább csak Tarquini tudott konstansan jól szerepelni egy SEAT volánjánál.

Borbás Bálint: Nagyon kíváncsi vagyok Rob Huffra, aki bár tavaly világbajnok lett, talán mégsem túlzás azt állítanunk, hogy igazi klasszisát most először mutathatja meg a WTCC-ben. Hiába győzte le tavaly házon belül Mullert és Menut, a közvélemény valljuk meg, úgy tekint rá, mint aki csak azért lett világbajnok, mert a legjobb kocsiban ült. Erre mondom én azt, hogy Menu meg azért sem lett az, és tavaly Muller sem! De ettől függetlenül, az idei évad egyik legnagyobb kérdése, hogy mire lesz képes Huff a SEAT-tal, új csapata, a Münnich Motorsport színeiben. Túl nagy ábrándjaink azért ne legyenek – a címvédésre aligha lesz esélye Huffnak, de már az is nagy szó lenne tőle, ha legjobb SEAT-osként mondjuk a top5-ben zárná az évet. Ehhez is le kellene győznie mondjuk egy Pepe Oriolát, akiről pontosan tudjuk tavaly óta, hogy nem egy könnyű dió… 

Nemcsak Huff idei szereplése nagy kérdőjel számomra, de a Münnich Motorsporté is. A német csapatot jól ismerem korábbról a ralikrossz Európa-bajnoki futamokról, és bevallom, nehezen tudok elvonatkoztatni attól a képtől, ami ott kialakult bennem róluk. Ezért nem tudok mást csinálni, mint hogy megosztom ezt a képet Veletek! Szóval a ralikrossz Eb-n a Münnich Motorsport volt az a csapat, amelyik a legtöbb pénzből gazdálkodott, de igazán a közvetlen élmezőnybe mégsem fért oda sosem. Igaz, talán csak egy Huffhoz hasonló, klasszis pilóta hiányzott ehhez! Szóval meglátjuk, mire mennek vele a WTCC-ben. Az biztos, hogy pénz van dögivel, és azért is ment oda Huff, mert ők fizetnek neki, hogy náluk versenyezzen. Nekik pedig pont egy olyan nyerő pilótára volt szükségük, amilyen Huff, így lényegében mindenki jól járt. Mindez szép és jó, de nézzék el nekem, én a ralikrosszos képtől egyelőre nem tudok elvonatkoztatni. Meglepne, ha őket idén a közvetlen élmezőnyben látnám. Persze az is, ha Huffot nem, úgyhogy bízom benne, hogy ők is erősek lesznek.

Balogh Tamás: Végezetül essen szó az ötödik márkáról, amelyet leginkább sötét lónak tartok az idei esélyeket illetően: a Lada a télen minden különösebb feltűnést mellőzve hajtotta végre tesztprogramját, s a Lukoil névadó szponzorként való csatlakozása garancia lehet a biztos tőkeháttérre. James Thompson és Alekszej Dudukalo is pozitívan értékelte a gyakorlásokat, de tényleg kérdés, hogy a Honda mellett tulajdonképpen egyedüli gyári támogatottságú istállóként rajthoz álló alakulat számára milyen eredmények néznek ki ebben az idényben. Én mindenképp a Chevyk és a Hondák mögé sorolom őket, de hogy a BMW, SEAT, Lada trióból ki lesz az említett két márkához a legközelebb, szinte megjósolhatatlan.
 
Németh Márton: Az utolsó helyre hagytam a világbajnokság talán legnagyobb kérdőjelét, a Ladát. A kiváló fejlesztőpilóta James Thompson, és a nemzete csapatához csatlakozó Alekszej Dudukalo a Lada első teljes évének pilótái. Nehezen meghatározható, hogy a csapat teljes gyári támogatást kap-e, igaz, bőszen tesztelik a Granta néven futó típust, és a nyilatkozatokból arra következtethetünk, hogy az orosz gyár komolyan veszi a túraautó-világbajnokságot, ám ennek ellenére még mindig szkeptikus vagyok a Lada versenyprogramját illetően.

Borbás Bálint: Én a Ladára vagyok a leginkább kíváncsi. Az oroszokat a legtöbben leírják, de valójában senki sem tudhatja pontosan, sőt, még csak nem is sejthetjük, hogy ők mire lehetnek képesek idén a WTCC-ben. Ne feledjük, hogy a Hondán kívül csak mögöttük áll idén gyári támogatás, rengeteget teszteltek télen az autóval, és tavaly egyáltalán nem sikerült olyan kiábrándítóan a bemutatkozásuk a Hungaroringen, mint mondjuk előtte a Fordé. Amíg mentek, addig ott voltak a középmezőnyben, benne a sűrűjében a SEAT-ok és a BMW-k között, és én majdnem biztos vagyok benne, hogy az említett három autó közül azóta az övék fejlődött a legtöbbet. Thompson pedig egy olyan pilóta, akire jellemző, hogy bármilyen autóból ki tudja hozni a maximumot, hiszen korábban az Alfát és a Hondát is győzelemre vezette már a WTCC-ben. Én tehát azt mondom, hogy jobb lesz idén vigyázni a Ladákkal is, mert egy-egy futamon akár a legjobbak között is ott lehetnek majd.

Balogh Tamás: Az tehát a fentiekből is kitűnik, hogy az elmúlt éveknél színesebb idényre van kilátás, s személy szerint többszereplős világbajnoki versenyfutásra számítok, mint korábban, vagy legalábbis több csapat szólhat majd bele az első helyek sorsába. Én elsősorban Chevrolet–Honda párharcot várok, s ahogy korábban is utaltam rá, nálam főként Yvan Muller és Gabriele Tarquini a cím legfőbb várományosai, de nem lennék elkeseredve, ha esetleg valamilyen úton-módon Michelisz Norbi is a tűz közelébe kerülne – ha az összetettet tekintve az idén még nem is, az egyes versenyek első és dobogós helyezéseit tekintve mindenképp.

Borbás Bálint: És persze reméljük, hogy Wéber Gábornak és Kiss Pál Tamásnak is osztanak lapot idén, és őket is a mezőnyben láthatjuk majd legalább néhány futam erejéig. Két hét és Monza!
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: