Jegyek

Mariani: „A SEAT-nak és a Chevynek két év kellett a...

Interjú
Mariani: „A SEAT-nak és a Chevynek két év kellett a sikerhez, nekünk nincs ennyi időnk”
2012.08.30. 14:22
Mint ismert, a Honda az idei japán fordulótól kezdve gyári istállóként csatlakozik a WTCC-hez, és jövőre a Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro versenyzőpárossal teljes szezont fut majd. A projekt sikeréért és az autók felkészítéséért az olasz JAS Motorsport felel, melynek csapatfőnöke, Alessandro Mariani a térbeli távolság ellenére is készséggel válaszolt a P1race.hu kérdéseire.
 
P1race: - Mennyire elégedett eddig csapata felkészülésével a WTCC-s projektre? Hogyan alakultak eddig a tesztek? Volt bármi nehézség, amivel szembe kellett nézniük az eddigiek során?
Alessandro Mariani:
- Nagyon elégedettek vagyunk azzal a munkával, amit ilyen rövid idő leforgása alatt elvégeztünk. A Civic az első pillanattól kezdve nagyon erősnek tűnik, annak ellenére, hogy egy extrém autót terveztünk. A tesztek során eddig semmilyen komoly problémával nem szembesültünk, ami azért is nagyon fontos, mert már itt a nyakunkon az első versenyfellépésünk. Különösen örülök a pozitív csapatszellemnek: a japán motorszakértőkkel közösen egy nagyon jó kis csapatot hoztunk létre egy meglehetősen rövid, de annál intenzívebben kihasznált időintervallum alatt.  
Alessandro Mariani, a JAS Motorsport csapatfőnöke

 
- Gabriele Tarquini és Tiago Monteiro együtt egy rendkívül erős párosnak tűnik, de számos másik kiváló versenyző is van a pilótapiacon. Kifejtené nekünk, kérem, hogy miért épp rájuk esett a választása? A tapasztalatuk vagy a gyorsaságuk volt az elsődleges szempont a leigazolásukban? Esetleg a Honda miatt az F1-es múltjuk is közrejátszott a döntésben?
- Az első és mindenekelőtti választásunk Gabriele volt, akit már a projekt létrehozásának a pillanatában megkerestünk. Még a Forma-1-ben eltöltött időkből ismerjük egymást (Mariani 1988 és 1994 között előbb a Scuderia Italia Dallara, majd a Minardi F1-es projektjén is dolgozott – a szerk.), és aztán a JAS színeiben is oly sok éven át dolgoztunk együtt vele, egészen a JAS-sztori kezdetétől. Akkor is Hondával versenyeztünk, és fantasztikus eredményeket értünk el a túraautózásban, azon belül is az STW-ben, a BRCC-ben és az ETCC-ben. Egy nagyon különleges pilótának tartjuk őt, technikai tudása és a sebessége folytán egyaránt. Emellett még kiváló, mondhatni baráti kapcsolatot is ápolunk egymással, de profik vagyunk, úgyhogy a munkát képesek vagyunk különválasztani a barátságtól. Miután Gabrielével megállapodtunk, a Hondával közösen rengeteg pilótát szemügyre vettünk. A cél az volt, hogy egy nagyon megbízható pilótapárost találjunk, tekintettel arra, hogy nagyon kevés idő áll a rendelkezésünkre, és az autó, valamint a motor is teljesen új lesz. Tiago ideális választásnak tűnt, és az első tesztek ebben csak megerősítettek minket. Természetesen a Forma-1-es múlt is részét képezi a pályafutásunknak, és ez is fontos szempont, nemcsak nekünk, de a Hondának is.
 
- A gyári Chevrolet jelenlegi három pilótája közül az egyik, vagy épp a BMW-vel remeklő magyar Michelisz Norbert nem fordult meg a fejükben opcióként, amikor pilótákat kerestek?
- A Honda már az idei utolsó három WTCC-versenyen is rajthoz kívánt állni, mégpedig egy olyan versenyzővel a volánnál, aki aztán 2013-ban is velünk marad. Márpedig az ön által említett pilóták mindegyikének volt, illetve van egyéb elfoglaltsága a 2012-es szezon végéig. A Chevrolet egyik pilótáját egyébként meg is kerestük egy ajánlattal, de az imént említett okok miatt hiába.

- Úgy hallottuk, elképzelhető, hogy a JAS két autója mellett három másik Hondát is láthatunk majd jövőre a mezőnyben. Ön mekkora esélyt lát erre? Örülne, ha több Honda lenne a rajtrácson?
- Értelemszerűen a lehetőség adott, és természetesen mi nagyon szívesen építenénk autókat több privát csapatnak is. Vannak, akikkel már fel is vettük a kapcsolatot ez ügyben, de a végső döntést a Honda fogja meghozni.
 
- Mi lesz a csapat célja az idei ázsiai futamokon? Az idei versenyeket csak éles tesztnek szánják, vagy egyből az első futamoktól kezdve ráhajtanak valami kiugró eredményre? Jelent Önöknek extra motivációt, hogy idén még a gyári Chevrolet ellen is bizonyíthatnak a versenypályán?
- A fő célunk az ázsiai versenyeken az lesz, hogy folytassuk az autó és a motor fejlesztését, de oly módon, hogy közben már direkt összehasonlítási alapunk lesz a legjobb csapatokhoz képest. Élesben is próbára kell tennünk a technikát, mielőtt a gyártást elkezdenénk. De természetesen mindannyian versenyzők vagyunk, így nincs szükségünk extra motivációkra, számunkra alap, hogy mindig a legjobbra törekszünk. Hiszünk abban a munkában, amit eddig elvégeztünk, de azt is pontosan tudjuk, hogy mennyi munka vár még ránk a folytatásban.  

- És mi lesz a cél jövőre? Gyári istállóként egyből az első évükben a világbajnoki címet veszik célba? Mit gondol, kik lehetnek a legnagyobb riválisaik a vb-címért folyó harcban? Ön szerint a Chevyket és a pilótáikat jövőre is a mezőnyben köszönthetjük majd?
- Ha megnézzük a múltat, akkor láthatjuk, hogy a SEAT-nak és a Chevynek is legalább két évébe tellett, mire felértek a csúcsra a WTCC-ben. Nekünk nincs ennyi időnk, ezért a célunk, hogy olyan gyorsan versenyképessé váljunk, amilyen gyorsan csak lehetséges. Ez indokolja az extrém technikai megoldásokat az autón és a pilótaválasztásunkat is, amint azt már korábban kifejtettem. Én arra számítok, hogy a Chevyk és a SEAT-ok jövőre is nagyon erősek lesznek. Biztos vagyok benne, hogy a chevysek egy csomó innovációt használhatnak majd, még akkor is, ha már nem gyári csapatként fognak működni tovább.  
 
- Ön személy szerint örül annak, hogy a Chevrolet az idény végével távozik gyártóként a sorozatból, vagy jobb lett volna ellenük sikerre vezetni a Honda projektjét?
- Mindannyian szeretjük a kiélezett versenyhelyzeteket, és ilyen módon nem is lehet kérdés, hogy jobban örültünk volna, ha a Chevy is marad gyártóként a sorozatban, de ez az ő döntésük, amit nekünk nem áll módunkban megváltoztatni. Reméljük, ezzel együtt is egy nagyon erős mezőnyt láthatunk majd jövőre a WTCC-ben.

- Ha jók az értesüléseink, a Honda karosszériája már két évet futott a BTCC-ben, az Ön csapatának és a Hondának pedig egyaránt vannak már WTCC-s tapasztalatai a korábbi évekből. Mindezek fényében mondhatjuk, hogy végső soron ez azért nem egy teljesen új projekt és Önök nem abszolút újoncként érkeznek a WTCC-be?
- A BTCC-s autó karosszériáját a Team Dynamic tervezte, amely a Honda UK-val működik együtt. Mi azonban velük semmilyen kapcsolatban nem állunk, mivel mi mindig is a Honda Europe és a Honda R&D oldalán dolgoztunk. Ezen nagyon régre visszanyúló együttműködés során számos különböző túraautót építettünk már együtt, de a Civic egy teljesen új projekt, ami teljesen más koncepciót is képvisel a korábban általunk tervezett autókhoz képest.
 
- Adott tehát egy tapasztalt és mondhatni, összeszokott csapat, két kiváló pilóta és egy az eddigi tesztek alapján biztatóan teljesítő kasztni. Ezek alapján a motor lehetne talán az egyetlen bizonytalan tényező a csapat sikerei kapcsán. Ön mennyire elégedett az erőforrással az első tesztek után?
- A Honda motorja valóban vadonatúj, de a leghalványabb kétségünk sincs a végeredmény felől, hiszen a Honda gyártotta ezt a motort... Jelenleg még csak az első lépéseken vagyunk túl az újszülött motorral, de az eddig tapasztaltakkal nagyon elégedettek vagyunk, és bízunk a hasonlóan pozitív folytatásban.  

- A Hondának számos kiváló szakembere van, akik korábban az F1-ben is bizonyították képességeiket. A mostani projekten dolgoznak olyanok, akik anno a Honda F1-es programjában is érdekeltek voltak?
- Igen, a mostani projektünkön dolgozó mérnökök közül sokan alapvető szerepet vállaltak annak idején a Honda Forma-1-es sikereiben.
 
- A JAS Motorsport egy olasz csapat, immár egy olasz és egy portugál versenyzővel, a Honda motorszakértői viszont Japánból érkeztek. Nincs itt egy kis kulturális szakadék a csapaton belül? A mediterrán, dél-európai temperamentum és az ázsiai megfontolt visszafogottság jól megférnek egymás mellett? Kommunikációs nehézségek nincsenek a csapatban a nyelvi különbségek miatt?
- Igen, való igaz, hogy különböző kultúrákból jöttünk, de egy valami közös bennünk: valamennyiünket ugyanaz a szenvedély és elkötelezettség hajtja a Honda és a közös munkánk irányában, ezért aztán nagyon könnyű volt egy hatékony és jó munkakapcsolatot kialakítanunk egymással. Már csak azért is, mert azért nem vagyunk ám mi annyira temperamentumosak és a japánok sem olyan zárkózottak… Végső soron még előny is lehet, hogy kicsit mások vagyunk, mert így természetes módon tudjuk kombinálni a jó jellemvonásainkat, és biztosak lehetünk abban, hogy a siker minden hozzávalója megvan vagy az egyik, vagy a másik oldalon, de mindenképp a közös csapatunkon belül. A nyelvi különbségek viszont valóban okoznak egyelőre kisebb problémákat, de ezen a területen is gyorsan fejlődünk.
 
- Tehát akkor sushit vagy pizzát fognak rendelni a versenyhétvégéken?
- Természetesen mindkettőt.    

- Japán gyártóként a Honda számára nyilvánvalóan több szempontból is nagyon fontos lesz az idei suzukai bemutatkozás. Minek kellene ahhoz történnie az idei japán futamokon, hogy Ön a JAS Motorsport csapatfőnökeként a hétvége végén azt mondhassa, teljesen elégedett volt a látottakkal?
- Igen, a suzukai hétvége valóban egy nagyon fontos mérföldkő lesz a Honda életében. Ha rögtön az első versenyhétvégénken visszaköszönne valami a pályán, abból a rengeteg erőfeszítésből és munkából, amit mindannyian belefektettünk eddig ebbe a projektbe, azzal én már teljesen elégedett lennék.  
 
- Tarquini idén még SEAT-tal versenyzi végig az évet. Csapatfőnökként nem lesz furcsa érzés azt látnia a szezon utolsó három versenyén, hogy két jövő évi pilótája most még egymás ellen versenyez?
- Nem, ebből a szempontból egyáltalán nem lesz bennem semmilyen különös érzés. Két nagyon profi és okos versenyzőről van szó. Az intelligenciájuk miatt is választottuk őket, úgyhogy szerintem nem lesz gond…
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: