Jegyek

Marquez dominancia, erősebb Ducati, jövőre visszatérő...

MotoGP
Marquez dominancia, erősebb Ducati, jövőre visszatérő Suzuki – félévértékelő
2014.07.29. 14:53
A P1race.hu szerkesztősége természetesen ugyanolyan fanatikus, mint a kedves Olvasóink, ezért összeültünk, és értékeltük a WTCC, a MotoGP és a Superbike eddigi eseményeit. Következő, MotoGP-s cikkünk a második ebben a sorban, a WTCC-ről írt anyagot itt találjátok.
 
Már több, mint két hete tart a nyári szünet a MotoGP-ben, és körülbelül még ugyanennyi van belőle hátra. Mivel tart az uborkaszezon, a versenyeknek pedig pont a fele van még hátra, hárman elbeszélgettünk az eddig látottakról, valamint egy picit a jövőbe is tekintettünk. Természetesen nem mehettünk el szó nélkül Marquez fantasztikus teljesítménye, a Ducati javulása, a Marc VDS és persze az új nagyszájú fenegyerek, Jack Miller mellett. Jöjjön hát hármunk szubjektív véleménye, fogadjátok szeretettel!
 
1. Marc Marquez kilencből kilenc győzelemnél jár eddig idén. Minek köszönhető ez a kivételes dominancia, és megnyerheti az összes hátralévő futamot?
 
Kálmán András: Nyílván ekkora dominanciát senki sem várt az évad előtt, ami egyformán köszönhető Marqueznek, és a technikának is. A fiatal spanyol fantasztikus futamokat teljesít az idén, néha a szerencsének is köszönhetően, de elképesztően kiegyensúlyozott és magabiztos is egyben, ami a tavalyi évben még nem volt rá igazán jellemző. Pedrosa kiváló alapot jelent számára, de idén Marquez egy teljesen más dimenzióban versenyez, amit nem lesz könnyű megismételnie senkinek sem. Azt nem hinném, hogy az összes hátralévő futamot megnyeri, talán ha meglesz a vb cím, ő is kienged egy picit az utolsó futamokra, bár ennek is kicsi a valószínűsége.

Keszthelyi Gábor: Egy ilyen szerepléshez nagyon összhangban kell lennie mindennek. Kell a jó motor, a tehetséges és bátor versenyző, és kell a jó csapat, akik ezt a kettőt összefogják, valamint az sem baj, ha Fortuna végig a közelben jár. Ez a siker ugyanakkor nagy mentális terhet is jelenthet, különösen egy olyan fiatal esetében, mint Marc Marquez. Ő viszont rendkívül intelligensen áll hozzá ahhoz, amit csinál, ezt már többször bizonyította, és a Repsol Honda is megerősítette már ezt. Valamint szerintem óriási motivációt adhatott neki a katari győzelem. A szezon előtt nem sokkal lesérült, kissé le is írták Katarra, mondván, úgysem lesz tökéletes formában. Ehhez képest fantasztikus teljesítményt produkált az egész hétvégén, a versenyen pedig csatában győzte le Valentino Rossit. Bármennyire harsogják – a tavalyi szezon alapján nem alaptalanul –, hogy már nem a régi, hogy nem igazán versenyképes, még mindig két lábon járó legenda, őt legyőzni egy olyan harcban, mint a katari volt, igen nagy érzelmi löketet adhatott.
 
Hogy megnyeri-e az összes futamot? Eddigi produkciója alapján talán még meg is tehetné, de véleményem szerint nem fog megtörténni. Egyrészt ő is ember, neki is lehetnek rossz napjai, lehet rossz passzban. Másrészt a technika ördöge mint tudjuk, soha nem alszik. Hogy ki lehet az, aki legyőzi, az már egy másik, izgalmas kérdés. Az utóbbi néhány futamon igen meggyőző volt Pedrosa, sokan nem ismerik el a tehetségét, de szerintem fantasztikus munkát végez. Nagyon ponterős, legutóbb a Sachsenringen egy hajszál választotta el csapattársától, igaz, az a hajszál az ő karrierjében már sokszor döntő szerepet játszott, de nem Dani javára. Rajta kívül még Rossi és Lorenzo lehetnek azok, akik megverik Marquezt, ők vannak ehhez elég jó motoron, és nekik van meg az ehhez kellő tehetség. Dovizioso is nagyon jól szerepelt eddig, náluk viszont az igazán jó motor még mindig hibádzik.   
Ki lesz az első legyőző?
 
Papdi Tamás: Egy kiváló motor és egy kiváló versenyző, ez kell a sikerhez. Meg talán egy kis szerencse is, az ellenfél hibái. Arra azért nem mernék fogadni, hogy az összes versenyt megnyeri, már csak statisztikailag nézve is eléggé kicsi az esély erre. Legfőképp Pedrosa és a két Yamaha jelent rá veszélyt, de hibázhat ő is, nem beszélve a technika ördögéről.
 
2. Mintha erre az évre megfordult volna a gyári Yamahán belüli erősorrend. Valentino Rossi lett erősebb tavalyhoz képest vagy Jorge Lorenzo nem tudja magából kihozni a maximumot?
 
Kálmán András: Egyetértek a felvetéssel, szerintem amíg Rossi a tavalyi év után sokkal inkább a maga kedvére „formálta” a Yamahát, addig Lorenzo pár buta hiba miatt nem teljesít olyan jól, mint a egy évvel korábban. Rengeteg gonddal küzd, és ha össze is áll a technika alatta, akkor ő követ el mindent annak érdekében, hogy ne legyen sima a versenye. Mondhatjuk, hogy a „Doctor” visszatért, de Marquez eddigi csillogása a Yamaha teljesítményét is alaposan beárnyékolja.

Keszthelyi Gábor: A tavalyihoz képest egyértelműen nagyot változott a helyzet a hangvillásoknál. Kezdjük Rossival, mivel ő lett megemlítve először a kérdésben. Véleményem szerint erősebb lett, láthatóan változtatott a motorozási stílusán, és valószínűleg az M1 is kedvére valóbb, mint a 2013-as előd. Idén egy más Rossit láthatunk, az angol tv-s szakkommentátorok is kitértek már erre a témára. Új mérnök, egyre többet láthatjuk barátnőjét, akiről eddig nem is igazán tudtunk, és édesapja, Graziano is feltűnt mellette Németországban, akit rég figyelhettünk meg a boxában. Egyszóval kicserélődött, és ez nagyon jót tett neki.
 
Lorenzo kiegyensúlyozatlan formája engem eléggé meglepett. Az idei első két futam, az asseni betli megmagyarázhatatlan. Biztosan hátráltatta a műtétje, és az új abroncsokkal sem lettek a legjobb barátok, de szerintem ilyen hullámzó teljesítménynél ettől sokkal többről lehet szó. Úgy vélem, valami olyan mentális dolog van a háttérben, amiről nem tudunk, és valószínűleg soha nem is fogunk tudni. Ez látszódhatott Assenben is, amikor nem merte húzni a gázt. Ilyen szinten már nem lenne szabad hasonlónak megtörténnie. Én biztos vagyok benne, hogy ha nem is idén, de vissza fog térni az igazi Jorge, és akkor újra elkápráztatja majd a nézőket.

Papdi Tamás: Talán mindkettő. Rossinak ez már a második éve a visszatérés után, és lehet, hogy a tavaly év végi főszerelő csere is segített a jobb formába lendüléshez. Lorenzo esetében viszont pont az ellenkezőjéről beszélhetünk, a téli műtét és a technikai változtatások nem pozitív irányba befolyásolták a teljesítményét. Ráadásul a szezon eleji hibák sem hathattak rá önbizalomnövelően…
 
3. A Ducati az előző évadokkal ellentétben tudott néhány meglepően jó eredményt szállítani. Mennyiben köszönhető a fejlődésük a rájuk vonatkozó speciális szabályoknak?
 
Kálmán András: Mindenképpen segített rajtuk, viszont számomra nagyobb meglepetés a szatellit alakulatban versenyző Andrea Iaanone teljesítménye. Többször sikerült megnehezítenie a gyári pilóták versenyeit, sokszor a legjobb motoros volt az olaszok paripáján. Nagy kérdés, hogy a szezon hátralévő részében meg tudják-e ismételni a teljesítményüket. Eddig produkáltak pár meglepő eredményt, de még mindig van hova fejlődniük. Remélem, igaznak bizonyulnak a hírek a három gyári versenyzővel kapcsolatban, ez mindenképpen segítené az olaszokat, hiszen Iannone nagy érték, akit kár lenne parlagon hevertetni.

Keszthelyi Gábor: Valóban, ha nem is látványosan, de jobbak idén a Ducatik. Ebben szerintem a szabályok mellett nagy szerepe van a szerencsének is. Dovi jó versenyző, megérdemelten állhatott kétszer a dobogóra, de ha Texasban nem hibáznak ordítóan nagyot a Yamahák, vagy valamivel szokványosabb az időjárás Hollandiában, biztosan nehezebb dolga lett volna. Ez persze semmiben sem kicsinyíti teljesítményét, vagy nem vesz el a Ducati érdemeiből. Ugyanis tényleg jobb lett a motor is, ez látszik Iannone teljesítményén is, igaz nála az emberi faktor is számottevő lehet, ő is sokat fejlődött kezdő évéhez képest. A rájuk vonatkozó szabályok arra lehettek jók, hogy a motorban lévő potenciált maximálisan ki tudják aknázni, míg a többi Factory csapatnak igen meg van kötve a keze, ők picit lazábbra engedhették a láncot. Az igazi változás jövőre jöhet, az idő addigra már elég lehet ahhoz, hogy Gigi csodát tegyen, én kíváncsian várom, milyen lesz a 2015-ös Desmo.
 
Papdi Tamás: Ha gonosz akarnék lenni, akkor azt mondanám, hogy inkább a többieknek köszönhetőek a kiugró helyezéseik. Austinban segítségükre volt a két Yamaha hibája, Assenben pedig az eső játszott a kezükre. Persze ettől még ott kellett lenniük, hogy a lepattanóra odaérjenek, de nem hinném, hogy a „Ducati kategória” ebben döntő szerepet játszott volna.
 
4. Mit gondoltok a Moto2-es és Moto3-as géposztály küzdelmeiről? Kik lesznek a világbajnokok?
 
Kálmán András: Mivel a MotoGP-ben már lefutottnak látszanak az erőviszonyok, így idén nagyobb figyelem irányul a kisebb kategóriákra. A Moto2-ben mindenképp a Marc VDS Racing Team versenyzőit várom befutónak, véleményem szerint Rabat megtartja előnyét Kallio-val szemben. Maverick Vinales is szép első idényt fut, de szerintem csak jövőre fog igazán berobbanni a Moto2-be. Mindenképp meglepő számomra Aegerter szereplése is, a svájcit idén már a sikerek sem kerülik el, a megbízhatóságáról pedig már régóta híres volt. A Moto3-ban kezdetben féltem, hogy Jack Miller lesöpri a mezőnyt, azonban a szezon még tartogatott meglepetéseket. Itt szinte még bárki „befuthat” elsőnek, Marquez, Vazquez, és Fenati esélyeit sem írnám le, mindenképpen itt látom a legnagyobb harcot a világbajnoki címért.

Keszthelyi Gábor: A Moto2-ben egyértelműen kiemelkedik a Marc VDS Racing, meglepődnék, ha nem közülük kerülne ki a bajnok, bár kilenc futam még hátra van, az még gombócból is tekintélyes mennyiség. Én Rabatban több fantáziát látok, sokkal fiatalabb, mint Kallio és ez szerintem jobban is hajtja. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy Kallio nem elég jó, de szerintem nem egy világbajnok alkat, már ha van ilyen. Személy szerint nagyon sajnálom, hogy a tavalyi ígéretes szezonvég, és a bíztató Katari hétvége után Nakagami beleszürkül a mezőnybe, jót tenne a sorozatnak egy újabb japán tehetség. Aegerter szereplése viszont örömteli, csak úgy, ahogyan Vinales és Corsi produkciója is.
 
Ami a legkisebbeket illeti, hozzák a tőlük elvárhatót, vagyis ember legyen a talpán, aki itt meg tudja jósolni, mi lesz. Jelenleg a nagyszájú, őszinte és piszok gyors fiatal ausztrál (mintha már láttunk volna ilyet), Miller áll a legjobban, de a tőle látható szenvedély és hév miatt azt kell mondjam, nem tudni, mikor gurul el nála a gyógyszer, vagy mikor gyorsulnak tovább a kihívók. Alex Marquez, Vazquez, Fenati, vagy akár még Rins is megszorongathatja a végén. Nagy izgalmakra számítok a Moto3-ban a további kilenc versenyen.

Papdi Tamás: Bár az utóbbi futamokon megszakadt a Marc VDS győzelmi szériája, de meglepő lenne, ha nem Rabat vagy esetleg Kallio szerezné meg a címet a középső kategóriában. A legkisebbeknél már nincs ennyire domináns csapat, ott Millert tippelném meg év végi győztesként.
 
 
5. Kicsit tekintsünk a jövőbe: 2015-ben visszatér a Suzuki. Mire lehetnek képesek a „kékek”, és szerintetek kik lesznek a versenyzőik?
 
Kálmán András: Egyetértek a korábbi világbajnok, Kevin Schwantz véleményével, hogy a Suzuki csak hosszú évek kemény munkájával válhat ismét sikeres alakulattá. Nem hiszem, hogy az első évben nagyot dobbantanának, inkább a rendszeres pontszerzést tartom célszerűnek. A pilótafelállás is érdekesen alakulhat, egyesek biztosra vélik az eddigi tesztversenyző, Randy De Puniet alkalmazását, míg a legfrissebb hírek már Maverick Vinalesről szólnak. Véleményem szerint különösen fontos egy új alakulat életében, hogy egy tapasztalt versenyzővel mindenképpen számoljon, ez testesítheti meg Puniet. Vinales szereplése jó pár kérdést felvet. Bár mindenképpen a jövő egyik nagy reménysége, a MotoGP szerintem még túl nagy ’”falat” lenne neki, inkább hagynék neki még egy-két évet a Moto2-ben. Bárhogyan is alakul, egy fantasztikus tradíciókkal rendelkező márka kerül vissza a sorozatba, ami valljuk be, ráfért már a MotoGP-re. Remélem, üde színfoltjai lesznek a kék motorok a világbajnokságnak.
Vajon jövőre is ezen a motoron ül majd?
 
Keszthelyi Gábor: A Suzuki visszatérése mindenképp nagyon pozitív dolog. A MotoGP jövőjét én inkább látom abban, hogy a Dorna új gyárak számára teremtene csábítóbb légkört, akár az olyan, rájuk vonatkozó lazább szabályrendszerrel, mint amilyennel érkezik a Suzuki. Ez szerintem sokkal jobb lenne, mint a már jelenlévőknek kedvező Open. Ugyanakkor nem egyszerű egy ilyen nívós sorozatba becsöppenni. Ha a „kékek” jövőre stabilan hoznák a 6-7-8. helyeket, akkor azt mondom, remek munkát végeztek, bőven elégedettek lehetnek. Hogy kik ülnek majd azokon a vasakon, jó kérdés. A legfrissebb pletykák ugyan Maverick Vinalesről és Aleix Espargaróról szólnak, szerintem nem ez lenne a legjobb páros számukra. Randy de Puniet szerintem mindenképp meg kellene, hogy tartsák a motorral szerzett tapasztalatai miatt, mellé viszont nagyszerű lenne A. Espargaro. Ha Davide Brivio lennék, én ezt az utat választanám, Vinales még túl fiatal ekkora feladathoz, ráadásul egyre több átigazolási pletyka terjed vele kapcsolatban, így még elég bizonytalan a jövője.
 
Papdi Tamás: Egyelőre nehéz megjósolni, hogy mire lesznek képesek, bár az nagy meglepetés lenne, ha azonnal a címért harcolnának. Pilótának nagyon erősen Aleix Espargarot és Maverick Vinalest pletykálják, és ebben a párosításban van is ráció, bár az álmoskönyvek szerint egy rutinosabb pilóta tapasztalata nagy segítség lehet egy debütáló szezonban.
Írta: Kálmán András, Keszthelyi Gábor és Papdi Tamás
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: