Jegyek

Michelisz Norbi: „Azt hiszem, hogy Talmácsi Gábor után...

Interjú
Michelisz Norbi: „Azt hiszem, hogy Talmácsi Gábor után talán egy űrt tudtam betölteni”
2014.04.07. 21:13
Már csak néhány napot kell várni, és kezdetét veszi a 2014-es túraautó-világbajnoki szezon, amit minden szurkoló és minden szereplő tűkön ülve vár. Nincs ezzel másként a Zengő Motorsport pilótája, Michelisz Norbert sem, aki röviddel kiutazása előtt válaszolt kérdéseinkre.
 
P1race: - Nyakunkon a szezon első versenyhétvégéje. Már számolod vissza a napokat?
Michelisz Norbert: - Igen, természetesen. Már Makaó óta nagyon várom, hogy autóba ülhessek, amire ugye egyszer már volt is lehetőségem, de amire igazán várok, az a marrakech-i hétvége. A perceket számolom vissza, nem a napokat!
 
- Jobban vagy rosszabbul álltok, mint tavaly ilyenkor?
- Nehéz megmondani. Én úgy érzem, hogy megbízhatóság terén jobban állunk, ami nagyon fontos egy szezon elején. Azt, hogy sebesség és tempó terén hogy állunk, azt viszont tényleg nagyon-nagyon nehéz megmondani az első verseny előtt. Tudjuk, hogy a teszteredmények nem mindig mérvadóak. Annyi azért látszik, hogy jelenleg van még lemaradásunk a Citroënhez képest, de hogy mekkora, azt igazából senki sem tudja, erről csak az első versenyhétvége után lehet érdemben bármit mondani.
 
- Aggasztó a helyzet, vagy erről azért nem beszélhetünk?
- Úgy gondolom, hogy mindenki számított arra, hogy a Citroën nagyon erős lesz. De az a dominancia és az a tempó, amit a téli teszteken diktáltak, engem és másokat is nagyon meglepett. Szerintem mindenkinek fel van adva a lecke, aki le akarja idén győzni a Citroënt. Ez viszont nem jelenti azt, hogy aggasztó lenne a helyzet, és ne lenne esélyünk idén ellenük. A fejlődés lehetősége mindenki számára adott, és én ismerem a saját csapatomat és a JAS Motorsport embereit, tisztában vagyok a saját lehetőségeinkkel, és tudom, hogy képesek leszünk fejlődni év közben. A kérdés igazából csak az, hogy milyen gyorsan. Nyilván minél tovább tart ez a folyamat, annál nehezebb helyzetbe kerülünk az összetett szempontjából. De én nagyon bízom benne, hogy legkésőbb a szezon harmadik versenyhétvégéjére eljutunk arra a szintre, hogy a dobogós helyezésekért, vagy akár a győzelmekért harcoljunk.

- A szezon harmadik versenyhétvégéjét a Hungaroringen rendezik. Alessandro Mariani, a JAS csapatfőnöke egy olasz hírportálnak adott interjújában úgy fogalmazott: a Honda számára a Hungaroringen fog kezdődni az idei szezon. Egyetértesz vele?
- Teljes mértékben. Főleg nekünk! Mert azért a Honda és a JAS szempontjából nyugodtan kezdődhet Marrakech-ben az év, hiszen nekik azért volt lehetőségük bőven tesztelni a télen, míg nekünk ugye nem. Egyszer tudtam menni az autóval, és ennek is örülni kell, de hát ez nem volt elég ahhoz, hogy igazán összebarátkozzam vele. Egy-két versenyhétvége biztosan kell majd, hogy megszokjam az autót. Én abban bízok, hogy a Hungaroringre már teljesen összeáll minden, és ott már teljes elánnal támadhatok majd.
 
- Ez ideális forgatókönyv lenne…
- Igen, de az is fontos, hogy addig ne veszítsünk sok pontot a többiekkel szemben.
 
- Tudjuk, az új szabályoknak köszönhetően nagyon sokat változtak az autók az előző évekhez képest. Mégis, összefoglalnád, kérlek, röviden, hogy miben különbözik vezetés szempontjából az idei autó a tavalyitól?
- Azt hiszem, ezzel senkinek nem fogok újat mondani, de amikor vezettem az autót, az első benyomásom az volt, hogy sokkal gyorsabb, mint az előző autó volt. Amin viszont még én is meglepődtem, hogy mennyivel később lehet fékezni, illetve, hogy a gyors kanyarokban hogy betapad az autó és milyen hatalmas leszorítóerőt generálnak a szárnyak. Ez az a két terület, amihez azért hozzá kell szoknunk, és nemcsak nekem, de az összes többi pilótának is. Át kell kicsit állítanunk az agyunkat, hogy elhiggyük, sokkal később is elég fékeznünk, hogy kellőképpen lelassítsunk a kanyarok előtt, és igenis átküldhetjük bátrabban a gyors részeken az autót, mert a nagyobb leszorítóerőnek köszönhetően több tempót lehet átvinni a kanyarokban, mint korábban.

- A test a test elleni csatákban okozhatnak változást az autók megváltozott paraméterei?
- Ez igazából csak az első test a test elleni csaták után fog kiderülni. Hallani ezt is, azt is. Valaki szerint sérülékenyebbek lesznek az új autók, míg valaki éppen ennek az ellenkezőjét tartja valószínűnek. Szerintem sok minden nem fog változni. Meglátjuk.
 
- Nemcsak az autók változtak, de a versenyhétvégék lebonyolításában is lesz 1-2 eltérés az előző években megszokottakhoz képest. Az időmérőn jön a Q3, vasárnap nem lesz warm up, és az első futamon is állórajt lesz. Ezekről hogy vélekedsz?
- Az állórajtnak örülök, mert így tisztább viszonyok fognak uralkodni. A repülőrajtnál nehéz volt kontrollálni, hogy ki mikor lépett rá a gázra stb., míg az állórajt mindig egy sokkal tisztább helyzetet jelent: ott egyértelműen lehet látni, ha valaki kiugrott. Én amúgy is szeretem az állórajtot, úgyhogy ennek a változtatásnak nagyon örülök. A Q3-at is nagyon jó kezdeményezésnek tartom. A végén az öt leggyorsabb pilóta Superpole rendszerben, egyenkénti indítással fog megmérkőzni a pole pozícióért, ami szerintem növelni fogja az időmérők izgalmát, és a kvalifikációt is kicsit közelebb hozza a nézőkhöz. Ami a warm up eltörlését illeti, ennek nyilván nem örülök, mivel – főleg ilyen kevés teszteléssel a hátunk mögött – én mindig minden lehetőségnek örülök, amit versenypályán tölthetek az autóban. Sajnálom, hogy többé nem lesz warm up, mert ez egy nagyon jó kis része volt a hétvégéknek. Egy utolsó lehetőség, hogy mindent ellenőrizzünk az első futam előtt, és kicsit még állítsunk ezt-azt az autón. De úgy gondolom, hogy alapvetően ez sem fog sok mindent megváltoztatni, és ennek is megvan a jó oldala: legalább sokáig aludhatunk vasárnap!
 
- Péntekenként viszont szinte minden versenyhétvége előtt lesz hivatalos teszt, ami eddig csak néhány versenyhelyszínen volt. Ha így vesszük, végső soron az autóban tölthető idő nem lesz kevesebb összességében, a szezon egészét nézve. Ugyanakkor a warm up eltörlése azt is jelenti, hogy az időmérő után az első futamon fogtok legközelebb autóba ülni, közte nem lesz semmi. Ez megváltoztatja a hétvége addigi menetét, hogy mikor mire készültök?
- Így igaz, péntekenként azok a plusz félórák nagyon jól jönnek majd, főleg az első néhány versenyhétvégén. Nyilván másképp kell majd picit felépítenünk a hétvégéket, hiszen minden egy kicsit előrébb tolódik a megszokottakhoz képest. Én úgy gondolom, hogy a második szabadedzésen kell majd inkább a versenybeállításokra koncentrálni, és szerintem a többi csapat is hasonlóan fog gondolkodni. De olyan nagyon nagy dolgokat a negyedórás warm up ideje alatt nem lehetett csinálni, úgyhogy alapvető mértékben nem változik semmi.

- Keresztkérdés: ki nyeri idén a világbajnokságot?
- Jó kérdés. Nagyon szívesen mondanám azt, hogy a Honda. Magam ellen nyilván nem szívesen tippelek, de a Citroënek valószínűleg egy kis előnyben vannak. Ha a Citroën tényleg annyira gyors lesz, mint gondoljuk, és tényleg olyan jó munkát fognak végezni év közben, akkor nagyon nagy esélyük lesz megnyerni a vb-címet. De mint mondtam, az első futam előtt nagyon nehéz megjósolni a várható erőviszonyokat. Egy pici előnyük van, de nem gondolom azt, hogy a többi versenyző feltett kézzel menne a harcmezőre. Bízom benne, hogy idén a futamok többségén a dobogós helyezésekért és a győzelemért harcolhatok majd.
 
- És ki lesz a legjobb hondás?
- Remélem, hogy én. De ilyen pilóták ellen, mint Gabriele Tarquini és Tiago Monteiro, vagy akár Mehdi Bennani, aki most negyedik hondásként csatlakozik hozzánk, nem lesz könnyű dolgom. Tavaly mindenesetre többször előfordult, hogy a Zengő Motorsport és én voltunk a legjobb hondások, és idén is azon leszünk, hogy ez a lehető legnagyobb számban forduljon elő. Ez az elsődleges célom az idei évre, és bízom benne, hogy sikerül megvalósítani.
 
- Zsinórban harmadszor lettél Te az év legnépszerűbb sportolója idehaza, és idén a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjét is kiérdemelted, amivel utoljára a technikai sportok képviselői közül világbajnok motorversenyzőnket, Talmácsi Gábort tüntették ki. A hungaroringi lelátók mindig csordulásig megtelnek miattad és amerre mész, ott szeretet és megbecsülés fogad. Gondolkoztál már azon, hogy miért szeretnek ennyire az emberek?
- Jó kérdés, pontosan nem tudom rá a választ. Úgy gondolom, hogy Magyarországon a sportszerető emberek egy nagyon jelentős hányada rajong a motorsportokért. Az emberek vágytak és vágynak arra, hogy legyen egy vagy több magyar versenyző, aki egy világbajnokságon eredményesen képviseli hazánkat. Azt hiszem, hogy Talmácsi Gábor után talán egy űrt tudtam betölteni. Nagyon sokak közös vágyát sikerült valóra váltanom csapatommal. Talán ez lehet az oka. Jókor voltam jó helyen.

- És véletlenül sem azért, mert mindig ilyen szimpatikus és szerény vagy! Visszatérve kicsit a WTCC-hez, a téli teszteket a lelátókról nézted végig. Nem sajdult bele a szíved, hogy ott vagy, látod a többieket menni, de Te nem vezetheted az autót?
- Nyilván nem volt könnyű a helyzet. A szurkolóinknak is nagyon nehéz volt kivárni, hogy autóba üljek, és akkor gondolhatják, milyen nehéz volt nekem, és én mennyire vártam ezt! De ez egy ilyen helyzet volt, amin változtatni nem tudtunk, ezért el kellett fogadni. Én úgy gondolom, hogy egy ilyen költséges sportban privát csapatként annak is örülnünk kell, hogy ott vagyunk, részt tudunk venni a világbajnokságon. Emiatt én nagyon szerencsésnek érzem magam, mert látom, mennyi tehetséges versenyző van, akinek ez soha nem adatik meg, mert nem tudja előteremteni a lehetőséget. Tehát szerencsés vagyok. És ha csak egy héttel a szezonrajt előtt ülhetek be egy rövid tesztre az autóba, akkor akkor vagyok szerencsés. Természetes, hogy a gyári csapat részesül előnyben, ez az autósporthoz mindig hozzátartozott. El kell fogadni, és meg kell tanulni várni, akkor is, ha nem könnyű.
 
- A csapat hogy viseli ezt? Ők készen állnak az újabb kihívásra?
- Persze. Nyilván kevés tesztlehetőség volt, és ez az ő dolgukat is legalább annyira megnehezíti, mint az enyémet, de ők is ugyanúgy hozzá vannak ehhez szokva, mint én. Ez egy jó csapat, és már többször bebizonyították a srácok, hogy elbírnak hasonló nehézségű feladatokat, úgyhogy rajtuk biztosan nem fog múlni semmi.
 
- És természetesen Bári Gergellyel folytatod.
- Igen, természetesen nem is lehet kérdés, hogy idén is Gergő lesz a versenymérnököm.
 
- Végül egy kérdés kifejezetten Marrakech-re vonatkozóan. Új az autó, még alig vezetted, és közel a falak. Nem éppen ideális nyitó helyszín. Hogyan lehet erre előzetesen készülni?
- Szerintem a legfontosabb, hogy nem kell túlbonyolítani, vagy túldimenzionálni a dolgot. Mindenki járt már Marrakech-ben, mindenki ismeri a pályát és tisztában van a helyzettel. Úgy gondolom, hogy természetes, ha kicsit mindenki kivárásra fog játszani, mert a következő hétvégén rögtön jön a francia verseny, és törés esetén a folytatás is komolyan veszélybe kerülne. Nemcsak nekem, mindenki másnak is. De úgy gondolom, hogy ezzel nem szabad túl sokat foglalkozni. Az ember ilyenkor akkor követi el a legnagyobb hibát, ha elkezd máshogy hozzáállni, máshogy készülni a hétvégére, mint általában, és ezzel kizökkenti magát. Én a megszokott módomon készülök a versenyre, és mindent megteszek annak érdekében, hogy tökéletes koncentráció mellett tudjam végigteljesíteni ezt a hétvégét. Ez a legfontosabb.
 
- Köszönöm, és sok sikert kívánok Marrakech-re és az egész 2014-es szezonra. Hajrá Norbi, hajrá Zengő Motorsport!
- Köszönjük.     
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: