Jegyek

Michelisz Norbi: „Egy dobogós helyezés vagy futamgyőzelem...

Interjú
Michelisz Norbi: „Egy dobogós helyezés vagy futamgyőzelem cseresznye lenne a hab tetején”
2014.05.01. 10:17
Ami meg ugye azon a bizonyos tortán van! A Zengő Motorsport többszörös vb-futamgyőztes WTCC-pilótája, Michelisz Norbert az év legfontosabb versenyére, hazai vb-futamára készül. E hét végén ismét az ő kedvéért telnek majd meg zsúfolásig a Hungaroring lelátói, és titkon mindenki egy a 2012-es győzelemhez és 2013-as 2. helyhez hasonló bravúrt vár tőle. Mert bravúr lenne most is.
 
Norbival a ma, Budapest belvárosában megrendezésre kerülő Nagy Futam II. (még nem késő elindulni, részletes programterv itt) keddi sajtótájékoztatójának keretében volt alkalmunk kicsit nyugodtabb, közvetlenebb hangnemben elbeszélgetni az előttünk álló hétvégéről. Bár elmondása szerint fejben és lélekben már egészen máshol jár (igen, ott a pályán!), azért kifejezetten eredeti és frappáns válaszokat sikerült adnia kérdéseinkre! Ki tudja, talán azért, mert lélekben már mi is ott járunk a Hungaroringen! Aki hasonlóan érez, az reményeink szerint élvezettel fogja olvasni az alábbi interjút.
(Fotó: Juhász Melinda)
 
P1race: - Bevallom, kicsit olyan érzésem van, hogy idén mintha nagyon hamar eljött volna a hungaroringi verseny ideje, sokkal hamarabb, mint az előző években. Még csak most indult el a szezon, és már itt tartunk, hogy Hungaroring és az év legfontosabb versenye… Csak nekem furcsa kicsit, vagy Te is így érzed?
Michelisz Norbert: - Igen, abszolút így van. Ha megnézzük a naptárat, akkor látjuk is, hogy idén a Hungaroring nem a negyedik, hanem a harmadik hétvége, és mivel kicsit később indult a szezon a megszokottnál, így az elején nagyon sűrű a program: az első öt versenyt hat hétvége alatt futjuk le. Ez nyilván nem feltétlenül előny akkor, amikor egy új autód van. Idén is szerencsésebb lett volna, ha kicsit több időnk van a hungaroringi versenyhétvége előtt, hogy kiismerjük az autót, ugyanakkor az autó- és motorsportokban soha nincsenek könnyű időszakok. Bár talán korán jött el, de így is nagyon vártam már a hungaroringi versenyt, és úgy gondolom, hogy talán ezzel a friss technikával és a viszonylag kevés megtett kilométerrel a hátunk mögött is képesek lehetünk a jó eredményre, úgyhogy bízom benne, hogy ez sikerülni is fog.
 
- A Citroën idén nagyon bekezdett a bajnokságban. Mennyire volt demoralizáló a francia márka eddigi szereplése Rátok nézve?
- Őszintén szólva számítottam rá, hogy a Citroën előnyben lesz. Nekem mindig is az volt a fontos, hogy azokhoz a versenyzőkhöz mérjem magam, akik hasonló technikával versenyeznek, mint én. Idén is a 2009-es világbajnok Gabriele Tarquinivel és Tiago Monteiróval, a gyári Honda csapat két pilótájával nagyon magasan van a léc. Ha ezt a lécet meg tudom ugrani, akkor szinte helyezéstől függetlenül elégedett vagyok. Nyilván ezen felül egy dobogós helyezés vagy akár egy futamgyőzelem az hab lenne a tortán, vagy még inkább a cseresznye a hab tetején, de nem akarok telhetetlennek tűnni. Nekem az a fontos, hogy szakmai szempontokat szem előtt tartva, azokhoz a versenyzőkhöz mérjem magam, akik azonos technikával versenyeznek.

- A Hondák építéséért és fejlesztéséért ugyebár idén is a JAS Motorsport felel. Hogy látod, náluk milyen most a hangulat? Látják a lehetőségét annak, hogy tovább fejlesszék az autót, és befogják a Citroënt?
- Szerintem igen. Mindenki számított rá, aki látta a téli teszteket, hogy van lemaradás a francia gyártóhoz képest, ugyanakkor én azt látom, hogy mindenki tudja azt is, hogy milyen területeken kell fejlődni, úgyhogy nincs pánikhangulat. Nagyjából minden az ütemterv szerint alakul. Nyilván nagyon rossz ezt kimondani, hogy minden az ütemterv szerint alakul, amikor ekkora a lemaradás, de erre a helyzetre volt ideje felkészülni idén mindenkinek, mert a teszteken – mint mondtam – azért látszott az a nyomasztó Citroën-fölény, aminek most mindenki szemtanúja lehet.
 
- És a Zengő Motorsportnál? Készen álltok az újabb kihívásra?
- Igen, bár ilyenkor a hungaroringi versenyhétvége előtt minden egy kicsit hektikusabb. Percről percre van beosztva az időm szinte mindenegyes nap a hungaroringi verseny hetében, de élvezem mindenegyes pillanatát, nagyon várom már, hogy versenyautóba üljek és megkezdődjön a hétvége, és szerintem ezzel mindenki ugyanígy van csapaton belül.

- Érzel nyomást amiatt, hogy az előző évekbeli remekléseddel nagyon magasra tetted magadnak a lécet, vagy ez inkább megkönnyebbülés, hogy Te azt már elérted, és senkinek nem kell bizonyítanod semmit?
- Mind a kettő. Évről évre szeretek fejlődni. Nyilván egy futamgyőzelem után nagyon nehéz már újat mutatni a hungaroringi közönségnek, de bízom benne, hogy a dobogós tendencia, az folytatódik idén is. Összességében azt gondolom, hogy reális célokat kell kitűznünk magunk elé. Nagyon fontos az, hogy a Hungaroringen eredményesen szerepeljek, de még fontosabb ennél az, hogy tovább járjunk azon az úton, ami az autó megismeréséhez vezet. Bízom benne, hogy most már elérkeztünk abba a fázisba, amikor ez azt jelentheti, hogy a Hungaroringen legeredményesebb hondásként összejön akár egy dobogós helyezés is. Ugyanakkor az erőviszonyok a pályán fognak kiderülni az első szabadedzés után, úgyhogy addig nyilván nagyon szívesen mondom, hogy mindenre van esély, de ahogy láttuk az első két versenyhétvégén, az is előfordulhat, hogy a Citroënek ismét nyomasztó fölényben lesznek, és nem lesz ellenszer ellenük. Én a magam részéről mindent meg fogok tenni a sikeres szereplés érdekében, úgyhogy reménykedjünk a legjobban.
 
- Egy dobogós helyezés elérése olyan szempontból is előtérbe kerülhet, hogy esetleg inkább a második futamra taktikáztok majd?
- Előfordulhat. Ha azt látnánk, hogy nagyon nagy a lemaradás a Citroënnel szemben, akkor valószínűleg meg fog fordulni a fejünkben, hogy ha sikerül az első tízbe kvalifikálni magunkat, akkor ez inkább a 8-10. hely környékét jelentse, hogy a második futamon a lehető legnagyobb eséllyel pályázzunk egy jó eredményre. Mondom, minden attól függ, hogy a szabadedzések után milyen erőviszonyok rajzolódnak ki. Abban az esetben, hogyha úgy érzem, képesek vagyunk a Citroënekkel harcolni, biztosan nem fogok taktikázni.

- Ezt azért is kérdeztem, mert idéntől ugye Q3 is van, amolyan „Superpole” rendszerrel, egyenkénti indítással, és azért az elég vonzó lehet, gondolom, Neked is, hogy Michelisz Norbi egymaga kigördül a pályára a Hondával a Hungaroring teljes közönsége és minden tévénéző szeme láttára az időmérő végén…
- Egyértelmű, pontosan! Pont ezért is mondom azt, hogy idén, ha úgy érzem, hogy esélyem van harcolni a riválisokkal, akkor nem fogok taktikázni. A Q3-ba öten jutnak csak be, és kétségkívül ez is vonzó számunkra. Hatalmas élmény lenne egymagam kigördülni a pályára a Hungaroring közönsége előtt, ez nem vitás.
 
- Marrakechben Kiss Pál Tamás, míg a Paul Ricardon ő, Kiss Norbert és Nagy Norbert is az indulók táborát erősítette a WTCC-hétvégén, előbbi pilóta az AutoGP, míg utóbbi kettő az ETCC mezőnyében. A Hungaroringen megint ott lesz Kiss Pál Tamás, míg egy hétre rá, a Slovakiaringen ismét Kiss Norbival és Nagy Norbival osztoztok a magyar szurkolók szeretetén. Milyen érzés, hogy négyen három különböző sorozatban, de mégis egyazon versenyhétvégéken versenyezhettek?
- Nagyon jó! Amikor volt egy kis időm a saját edzéseim és versenyeim között, akkor figyelemmel is kísértem a többi magyar pilóta szereplését. Sajnos Kiss Norbi remekléséről pont lemaradtam, mert ott csak a futamának a második felét volt alkalmam megtekinteni, amikor sajnos már kiesett, de hallottam, hogy nagyon ügyesen ment. Kiss Pál Tomi futamát viszont lehetőségem volt a bokszból figyelemmel követni, úgyhogy nyilván nagyon élveztem azt a versenyt is, és az, hogy magyar himnuszt hallhattam Franciaországban, az nagyon felemelő érzés volt.
Norbi és Kiss Pál Tamás
 
- Szerinted a depóban szemet szúr a külföldieknek, és figyelgetik, hogy már nem „csak” Zengő Motorsport és Michelisz Norbi van, hanem jön a többi magyar és ők is megmutatják oroszlánkörmeiket?
- Szerintem abszolút! Ez egy nagyon kvázi belterjes közösség, ahol szinte mindenki ismer mindenkit, és minden eredmény, minden azonos nemzet pilótái által elért siker, azért felkelti az érdeklődést, és nemzetközi szinten is elismerést vált ki mindenkiből.
 
- Sok még a programod most a hétvégéig?
- Nagyon sok. Főleg a május 1-jei Nagy Futammal kapcsolatosan (tessék kimenni mindenkinek, ahogy a végére ért az interjúnak, ha már Norbiék ennyit dolgoztak vele! – a szerk.) van nagyon sok esemény, médiafelkérés, felvétel, élő adás stb.
 
- Ezek azért fel is töltenek, nem?
- Igen, egy bizonyos szintig feltöltenek, ugyanakkor, ahogy közeledik a versenyhétvége, úgy foglalják el az én gondolataimnak a nagy részét is a versenypályán eltöltendő percek. Úgyhogy néha előfordul, hogy testben még itt vagyok, de lélekben már a versenyhétvégére összpontosítok.

- Tudjuk, mindenki, legalábbis nagyon sokan miattad jönnek ki a hétvégén a Hungaroringre. Mindenki Téged akar majd látni, a Te válladat akarja meglapogatni, Veled akar közös fotót, Tőled autogramot stb. Tudsz valami útmutatót adni így előre a szurkolóknak, hogy mikor „zavarhatnak”, kereshetnek a hétvégén, és mikor kell inkább a versenyzésre koncentrálnod?
- Alapvetően a hétvége mindenegyes pillanata nagyon feszült. Szerintem látszik rajtam kívülről is, hogy próbálok összpontosítani, és azon vagyok, hogy a lehető legjobb eredményt érjem el. Ezért általában néha félre is kell vonulnom, hogy kicsit össze tudjam szedni magamat, és kellő mértékben csak a versenyzésre tudjak koncentrálni, mert attól a fantasztikus hangulattól, ami ott uralkodik, nagyon-nagyon nehéz elvonatkoztatni magamat. Nekem is az a fontos, hogy egy élményt adjak a szurkolóknak, és ez az élmény szerintem akkor a legnagyobb, hogyha a pályán eredmény is társul hozzá. Ehhez pedig elengedhetetlen a tökéletes koncentráció és összpontosítás.
 
- Tehát inkább majd a második futam után, a kamionotok mögött, a szokott helyen, az autogramosztásnál, akár éjszakába nyúlóan?
- (Nevet.) Igen, így van. Akkor remélhetőleg már együtt örülhetünk majd egy jó eredménynek, és előre is szeretném megköszönni mindenkinek, aki kijön szurkolni nekünk.
 
- Mi pedig köszönjük, hogy időt szántál olvasóinkra, habár mint tudjuk, fejben már a hungaroringi 1-es kanyarban jársz…
- (Nevet.) Köszönöm. 
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: