Jegyek

Miértek és válaszok a Zengő-Honda házasság kapcsán

WTCR
Miértek és válaszok a Zengő-Honda házasság kapcsán
2013.01.24. 19:56
Az alábbi cikket egyik tehetséges gyakornokunk írta, aki alaposan, töviről hegyire kivesézte a Zengő Motorsport márkaváltását, annak okait, illetve várható következményeit. Egy kis elméleti okfejtés következik, ahogy mi látjuk. Fogadjátok szeretettel.
 
A 2012-es szezon második felében állandó kérdést szolgáltató téma, miszerint milyen márkával áll rajthoz jövőre a Zengő Motorsport, megválaszolásra került!
 
Nézzük a száraz tényeket: a túraautó-világbajnokságban szereplő magyar csapat hivatalos bejelentést tett, melyből kiderült, Michelisz Norbert a 2013-as szezonban egy új fejlesztésű, gyári, Honda Civic versenyautóval veheti fel a harcot riválisai ellen.
 
Örülünk-e? A kérdés felszínének megválaszolására a határozott igen egyáltalán nem nevezhető absztrakt gondolatnak. A hazánkfia miatti elbizakodottság azonban csalódást okozhat, így próbálok mélyebbre ásni, és egy reális nézőpontot bemutatni a kialakult helyzetben.

Kezdjük az elején! Mi vezetett a Zengő-Honda házassághoz?
 
2012-ben a BMW volánja mögött Michelisz a sportág kisvilágbajnokává avanzsálva megnyerte a privát versenyzők számára kiírt értékelést, trófeagyűjteményét gyarapította abszolút dobogós helyezésekkel és futamgyőzelemmel is, és összességében kiváló teljesítményt nyújtva írta be csapata és saját nevét a túraautózás történelemkönyvébe. Ezek ismeretében talán jogosan merül fel a kérdés, miért kell lecserélni a német márkát?
 
Akik figyelemmel követik a WTCC híreit, tisztában vannak a ténnyel: 2014-től gyakorlatilag teljesen új autók veszik át a hatalmat a mostanra technikailag többségében lassan nyugdíjazható állapotba kerülő versenygépek helyett.

Ez nem szolgáltat elég okot a márkaváltásra, viszont azt is tudnunk kell, hogy a BMW elsődleges vadászterülete a német-túraautó bajnokság. Igaz, a müncheniek ígértek egy átfogó fejlesztési csomagot a világbajnokságon vitézkedő kollegáik számára, ám az adott szó a mai világban nem egyenlő az életbiztosítással, hol van már az ígéret súlya a szerződések univerzumában!
 
A fenti megállapítások a 2014-es szezonra vonatkoznak, minekután a 2013. év „csupán” átmeneti jellegű lesz – a teljes megújulás előtt. Zengő Zoltán így akár dönthetett volna úgy is, hogy maradnak a BMW-nél, és csak pontosan egy esztendő múlva ilyenkor fognak opciót választani az elérhető konstrukciók közül. Erre utalt Norbi véleménynyilvánítása is az amerikai futam után, miszerint nem tartaná jó döntésnek a márkaváltást, mert nagyon megszerette a BMW-t és úgy érzi, még tudna vele gyorsulni, valamint nem szíve vágya visszaülni egy elsőkerekes kocsiba.

Adja magát a kérdés: akkor miért kellett mégis váltani?
 
Több érvet is felsorakoztathatunk itt! A már szóba került szabályváltozások és a BMW passzivitása a világbajnokság irányába, csupán halasztható, de nem elkerülhető kérdéssé és feladattá tette egy gyári támogatást élvező négykerekű beszerzését. A régi, már-már elavultnak tekinthető 320TC sebessége nem növelhető jelentős mértékben beállításbeli különbségekkel.
 
Az egyeduralkodó Chevrolet kiszállásával, és bejelentésével, melyből kiderült, hogy a három Cruze nem a bontóba, hanem privát csapatok kezébe kerül, reális opcióvá vált egy világbajnok autó megvásárlása. Figyelembe kellett azonban venni, hogy egy Chevy-Zengő konzorcium csak a jövő évre biztosítaná a versenyképes technikát, így 2014 előtt újra a piacra kellene vonulni autót venni.

Kettő utat így rögtön kizártunk. A felröppent hírek, melyek a különböző márkák érkezéséréről – mint például Renault, Subaru – szólnak, ha megalapozottak is, egy komoly projekt megvalósításához kevesek, míg a Citroen biztosnak tűnő szerepvállalása ellenére a rájuk való voksolást egyértelműen meggondolatlanná tenné, hogy túlságosan gyerekcipőben jár a francia gyár túraautó programja, az eredmény-centrikus motorsport világában pedig zsákbamacskát venni felérhet egy kamikaze akcióval. A Lada, a Ford, és a korábban már használt SEAT pedig fel sem került a variációk listájára, ellentétben a Hondával!
 
A Civic S2000 tavalyi bemutatkozása kapcsán nem sok pozitívumot jósoltak a megkérdezettek, a japán gyár azonban erőteljes választ adott a pesszimistán gondolkodóknak! Tiago Monteiro az első versenyhétvégéjük mindkét futamán pontot szerzett az új géppel, majd a szezon utolsó vasárnapján a dobogóig repítette Hondáját Makaó utcáin! Ezután rögtön egyértelművé vált: a mérnökök abszolút jó irányba indultak el és a JAS Motorsport (ők építették az autót a motor és a váltó kivételével) is kiváló munkát végzett.
 
Továbbá a váltás mellett érvelők táborát erősítette a hipotézis, mely szerint a 2013-as évben több privát csapat is autót akar majd vásárolni, így az árak jelentősen emelkedhetnek az ideihez képest, míg az esélyek csökkenhetnek a jó vételre a több vevő megjelenése miatt. A lépéselőny sem elhanyagolható tény, ha egy privát istálló 2014-ben vált csak például Hondára, akkor egyértelműen Zengőék nyomán indulhatnak el, ugyanis a magyar csapat addigra már egy év tapasztalat után jobban fogja ismerni a Honda technikáját és szolgáltatásait.

Mik szólnak a Honda ellen?
 
Nem érdemes belekezdeni olyan, feltevések végtelen sorát feszegető kérdéskörbe, hogy a Civic képes lesz-e futamgyőzelmekért harcolni. Igen, képes lesz! Ha egy csapat ilyen sebességgel robban be a világbajnokságba, mint tette azt tavaly a japán márka, akkor a további fejlesztések egyértelműen a mezőny csúcsára fogják vinni az S2000-es gépet.
 
Sokkal izzasztóbb téma, hogy Michelisz megkapja-e ugyanazt a technikát illetve elbírálást, mint a nagyfőnöknél Tarquini és Monteiro? Reményeim szerint igen. A Honda, mint konstruktőr, érdekének vallja, hogy az ő autóikat terelgető pilóták minél előrébb végezzenek, így Norbi is. A pilóták közti sorrendet pedig a sebesség fogja eldönteni. Mire alapozom ezt? Egyrészt a szerződés egyik kikötése szerint nincs csapatutasítás, másrészt emlékezzünk vissza, a 3 Chevrolet pilóta – Muller, Huff és Menu – is kénye-kedve szerint apríthatta egymást az aszfaltcsíkon, hasonló hármas csatákat merek vizionálni a Honda esetében is, természetesen magyar győzelmekkel!

Egyértelmű negatívum a fenti kétoldalú kérdések után, a privát bajnokságból való kiiratkozás. Igaz a csapat marad privát, Norbi a Honda volánja mögött már gyári pilótaként kerül értékelésre, így odaveszett a címvédés lehetősége, illetve a Yokohama Drivers’ Trophy pontszámításában elért sikereknek köszönhető jelentős pénzbevételek.
 
A másik érv pedig a kétautós magyar álom – talán ideiglenes – kútba esése. Mind forrás, mind kapacitáshiány fennáll a második autó indításával szemben, így jövőre ismét csak egy pilóta képviselő hazánkat a világbajnokságon. Idővel azonban ez változhat, amit Wéber Gábor talán mindenkinél jobban megérdemelne. Kiváló kvalitásai már a tanulóévében megmutatkoztak, eredményessége a következő esztendőkben nem lehet vita tárgya, és elképzelésem szerint csak idő kérdése, és őt is újra ott köszönthetjük majd a mezőnyben, például idehaza, a Hungaroringen.
 
Ebből az összefoglalóból talán az egyenlet legfontosabb tényezője maradt csak ki. Zengő Zoltán. Részletes taglalás helyett stílszerűen csak ennyi álljon itt: az egész ország, és a magyar motorsport rajongók nevében: köszönjük Zoltán és hajrá Zengő Motorsport!
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: