Jegyek

Tarquini: „Nincs mese, ezt az ellentmondást nagyon gyorsan...

Interjú
Tarquini: „Nincs mese, ezt az ellentmondást nagyon gyorsan a helyére kell tennünk”
2013.03.27. 10:28
2013-as gyári WTCC-programjának első versenyhétvégéjén rögtön vezette a versenyt a Honda, és Gabriele Tarquini a monzai második futam végén a dobogóról integethetett hazai szurkolóinak. Ennek fényében akár ünnepelhettek is volna vasárnap délután a Hondánál, ám volt okuk rá, hogy nem tették. Tarquini is meglehetősen gondterhelt arccal nyilatkozott a hivatalos sajtótájékoztatón.
 
„A motor erősebb lett a tavalyi évhez képest, az autónk mégis lassabb az egyenesekben” – fakadt ki az olasz, aki hosszú pályafutása során vélhetően nem volt még olyan csalódott egy 3. hellyel, mint most, Monzában, a második futam után. Mert hát mégiscsak olyasféle álomrajtot vett a futamon, mint tavaly Michelisz Norbi a Hungaroringen, és vezette a versenyt hazai közönsége előtt. Nem lehetett könnyű elviselni, hogy az egyenesben Yvan Muller Chevrolet-je úgy húzott el mellette, mint aki szemből jött. Nyilván titkon azt remélte, hogy ez már a múlt. Meg is viselte rendesen az eset, péntek és vasárnap között csak két nap telt el, de vasárnap délután már egy legalább két évvel idősebb, rendkívül csalódott (de azért ne kétségbeesett) Tarquinivel beszélgettünk.  

A Tarquinivel a monzai hétvége előtt, pénteken készített interjúnkat itt olvashatjátok.

P1race: - Mindenekelőtt gratulálok a hétvégi teljesítményedhez és a dobogós helyezéshez. Az első hondás hétvégéden máris vezetted a versenyt hazai pályádon, és a 3. helyen végeztél a második futamon. Örülsz ennek a kezdésnek?
Gabriele Tarquini: - Hazudnék, ha azt mondanám, hogy felhőtlenül boldog vagyok most, de tény, hogy sikerült a dobogón végeznünk az első hétvégénken a Hondával, és ennek mindenképp örülnünk kell, még akkor is, ha tudjuk, vannak problémáink. Őszintén szólva az időmérő edzés kicsit keményebben alakult számunkra, mint vártam, és nem voltunk olyan gyorsak, mint szerettük volna. De az egész csapat nagyon keményen dolgozott annak érdekében, hogy itt legyünk a rajtrácson, az összes olasz és japán szakemberünk éjt nappallá téve dolgozott az elmúlt hónapokban, és a harmadik autóval, Michelisz Norbert autójával így is csak az utolsó pillanatokban lettek kész. Szóval kemény telünk volt, a tavalyi autóval kezdtük meg a munkát, és egyszerre teszteltünk és építettük az új autót, ami nem volt könnyű feladat. Elsősorban ezért örülök most ennek a dobogós helyezésnek, mert nagyon megérdemelte ezt az összes csapattagunk, beleértve a JAS és a Honda mérnökeit és mindenkit, aki bármilyen formában szerepet vállal ebben a projektben. Ez a 3. hely az én ajándékom számukra.
 
- Az első futamod is elég mozgalmasan alakult. Mesélnél róla egy picit?
- Igen, az első futam is elég mozgalmasan alakult. Előztem néhányat, és végül 4. lettem, de van egy dolog, ami eléggé bosszant. A végén sikerült közel kerülnöm (Alex) MacDowallhöz, de ő az utolsó körben levágta a sikánt, és a teljes verseny tekintetében az abszolút leggyorsabb első szektort futotta, nem a saját legjobbját, hanem az abszolút leggyorsabbat! Mindezt úgy, hogy átugratta a sikánt! Nagyon úgy néz ki, hogy nem kap érte semmilyen büntetést, ami elég különös, mert egyértelmű jogosulatlan előnyre tett szert, és így esélyem sem volt, hogy megtámadjam őt.      

- Az eső sem könnyítette meg a dolgodat, hiszen ha jól tudom, a reggeli warm up-on vezetted először az autót vizes pályán…
- Igen, jól tudod, a reggeli warm up előtt egyetlen kört sem tettem meg a Hondával esőben, úgyhogy egyáltalán nem tudhattam, mire lesz képes az autó ilyen körülmények között. De aztán a warm up-on éreztem, hogy ugyanolyan jól viselkedik az autó, mint száraz pályán, úgyhogy nyugodtan várhattam a délutáni futamokat. Őszintén szólva az eső most kicsit jól is jött számunkra, mert a végsebességünk nem volt az igazi ezen a hétvégén, és az ebből fakadó hátrányunk az esőben kevésbé jött ki. Tudjuk, hogy sokat kell még fejlődnünk, mert még mindig a Chevyk jelentik a mércét, és őszintén szólva elég komoly az előnyük még mindig. De ez az, amit már az előtt is tudtunk, mielőtt idejöttünk Monzába. Tudjuk, hogy nagyon keményen kell dolgoznunk tovább, hogy csökkentsük, majd teljesen megszüntessük ezt a hátrányt, és minél előbb megszerezzük az első futamgyőzelmünket.
 
- Már most is vezetted a versenyt, miután a második futamon egy fantasztikus rajtot vettél, és a második kanyarban megelőzted Darryl O’Youngot. Megfordult a fejedben, hogy akár már most is összejöhet a hőn áhított első győzelem? Láttál rá esélyt, hogy elég előnyt építs ki magadnak az elején Yvan Mullerrel szemben?
- Nem, pontosan tisztában voltam a realitásokkal. Láttam Yvan tempóját az első futamon, és hát elég gyors volt. A végsebesség az esőben is fontos azért, és a mi autónk ezen a téren kicsit hiányt szenvedett a mostani hétvégén, úgyhogy nem volt túl kellemes érzés így védekezni a többiekkel szemben. Ha a körülötted levő autók gyorsabbak nálad az egyenesekben, akkor itt, Monzában esélyed sincs a védekezésre. Remélem, hogy gyorsan fejlődni fogunk ezen a téren, és hamar visszaadhatom ezeket az előzéseket Yvannak és Michel Nykjaernek! (Nevet.) Most viszont őszintén szólva inkább elengedtem őket, amikor láttam, hogy utolérnek az egyenesben, ami nem volt nehéz döntés, mert akkora volt a sebességkülönbség, hogy így is, úgy is megelőztek volna. Pillanatnyilag nem túl rózsás a helyzetünk, mert úgy érzem, az idei autó csúcssebesség tekintetében visszalépés a saját tavalyi autónkhoz képest is. Ez persze csak egy érzés, mert tavaly nem voltunk itt Monzában a Hondával, szóval jelen pillanatban csak különböző pályákról vannak tapasztalataink a Civicről, de az biztos, hogy most ezen a hétvégén 7-8 km/órával lassabbak voltunk a Chevyknél az egyenesekben, és a tavalyi autóra ez más pályákon nem volt jellemző.

- Azt említetted, hogy Yvan és Michel ellen nem sokat védekeztél, a végén Marc Bassenget viszont hatalmas csatában sikerült feltartanod, és behoznod a Civicet a pódiumra. Milyen volt ez a párharc belülről?
- Kemény és élvezetes! (Nevet.) Őszintén szólva eléggé meglepődtem Marc tempóján, úgy hiszem, piszok jó munkát végzett ezen a hétvégén! Először vezetett elsőkerekes túraautót, és egyből esőben, borzasztóan nehéz körülmények között kellett boldogulnia, ehhez képest az utolsó körben szinte tolt le a pályáról a SEAT-tal, annyira ráesett a nyakamra. Komolyan meglepett a teljesítménye, nagyon jó versenyzőnek kell lennie ahhoz, hogy erre képes legyen!
 
- Tudjátok, mi okozta a problémát, és mi miatt volt lassabb a Civic az egyenesekben, mint a többi autó?
- Nem, ez a legbosszantóbb az egészben, hogy pillanatnyilag sajnos nem tudjuk, hogy pontosan mi okozta a problémát. Elvileg nem a motorral van a baj, mert teljesítményben javult az autó tavaly óta, a Honda szakemberei fejlesztettek a motoron, és a fékpadon észlelhető is volt ez a javulás. Tehát valószínűleg a motort körülvevő alkatrészekben lehet valahol a hiba, hiszen az erő ott van, de valahol mégis elveszik, és nem tudjuk levinni azt a talajra. Ez egy nagyon komoly probléma, amire mielőbb megoldást kell találnunk.
 
- Van rá esély, hogy még Marrakech előtt megoldjátok ezt a problémát?
- Nagyon remélem, hogy igen. Van rengeteg adatunk, amit át tudunk nézni, van rengeteg kiváló szakemberünk, egyedül időnk van kevés Marrakechig, de én nem látok rá okot, hogy miért ne küszöbölhetnénk ki addigra ezt a problémát, szerintem minden forrásunk adott ehhez. A motor erősebb lett a tavalyi évhez képest, az autónk mégis lassabb az egyenesekben. Nincs mese, ezt az ellentmondást nagyon gyorsan a helyére kell tennünk. De előbb rá kell jönnünk, hogy mi a probléma, mert jelen pillanatban fogalmunk sincs róla.

- Egyébként, ha ezt a problémát helyrehozzátok, feküdhet Marrakech az autónak?
- Én úgy gondolom, hogy igen, de ha marad ez a probléma, akkor viszont ott is komolyan szenvedni fogunk, mert az is egy gyors pálya, ahol fontos a megfelelő végsebesség. Én személy szerint egyébként nagyon kedvelem azt a pályát, bár őszintén szólva, Marrakech az a pálya, ami minden évben változik! (Nevet.) Kívülről talán úgy tűnik, hogy nem, de valójában, sosem teljesen ugyanaz, mindig vannak rajta apró kis változások – hol van a kerékvető, milyen magas stb. –, és én élvezem, hogy minden évben újra fel kell fedezni a pályát, és rá kell érezni az apró kis trükkökre.
 
- Van még betervezve tesztetek Marrakech előtt?
- Nem, Marrakechig sajnos túl kevés időnk van, úgyhogy addig biztosan nem fogunk már tesztelni. Utána viszont úgy gondolom, hogy mindenképp lesz erre lehetőségünk. Most Marrakech előtt az a legfontosabb, hogy kielemezzük a telemetriai adatokat, a Honda szakemberei kiderítsék, hogy hol veszik el az erő a motor és a talaj között, és megoldást találjunk erre a problémára. Minden más ez után jön. De tény, hogy a probléma orvoslásához fontosak lesznek az újabb tesztek, mert fékpadon nem lehet mindent lemérni. A fékpadon le tudjuk mérni a motorerőt, de eddig sem a motorerővel volt a baj, az erő ott van, de a hosszú egyenesekben valamiért elszökik az autóból. Ennek kell kiderítenünk az okát, de én arra gyanakszom, hogy a motor elhelyezésében lehet a gond. Az biztos, hogy a mérnökeink átalakították az autó elejét a tavalyi modellhez képest, és sok mindenen változtattak a motortérben, köztük az intercooleren és sok minden máson is, és szerintem ott nem stimmelhet valami. Remélem, hamar rájövünk, hogy pontosan mi okozza a bajt, de én arra számítok, hogy Marrakech utánra fog kitolódni a reakcióidőnk, mert tesztelnünk kell az autóval, erre pedig csak Marrakech után lesz lehetőségünk.     
A Honda szakembereinek fel van adva a lecke
 
- Tudom, hogy a homologizáció miatt fel sem merülhet, hogy teljesen visszanyúljatok a tavalyi autóhoz, és azt kezdjétek el tovább fejleszteni, vagy netán azzal induljatok a futamokon, amíg nem találtok megoldást az új autónál jelentkező technikai problémákra. De például a motor elhelyezése, vagy az intercooler kialakítása kapcsán nem térhettek vissza a tavalyi, némileg konzervatívabb megoldásokhoz?
- Valóban, az, hogy a tavalyi autót használjuk a futamokon, tényleg fel sem merülhet, mert a tavalyi autónk egy nemzeti homologizációval futott, és csak ez a mostani, új autónk FIA homológ. Viszont azt a mostani hétvége fényében valóban mérlegelnünk kell, hogy esetleg nem volt-e jobb egy-egy tavalyi megoldásunk, és mivel járna, ha visszatérnénk a mostani autónknál egy-egy akkori kialakításhoz. Ezt a mérnökeink természetesen mérlegelni fogják, de az elsődleges cél nyilván az lenne, hogy ezt a mostani technikát tökéletesítsük, mert nem hiszem, hogy az alapkoncepcióban lenne a hiba. Ha sikerül tökéletesítünk, a mostani, új megoldásainkat és műszaki kivitelezéseinket, akkor biztos vagyok benne, hogy egy jelentősen jobb autót kapunk a tavalyi Civicnél.   
 
- A Chevyk monzai tempóját látva nem tölt el aggodalom? Hiszel benne, hogy a szezon során elkaphatjátok őket?
- Igen, hiszek benne, különben nem is lennék itt. A célunk az, hogy idővel mindenkit legyőzzünk, ne csak a Chevyket, de tudjuk, hogy ehhez rengeteget kell még fejlődnünk. Látnunk kell a realitásokat és a lehetőségeinket – ha nem fejlődünk, és egész évben így maradnak az erőviszonyok, akkor nem sok esélyünk lesz legyőzni a Chevyket. Tehát ilyen szempontból egyszerű a képlet: nekünk most csak a saját feladatunkra kell koncentrálnunk, tudjuk, hogy fejlődnünk kell. Ezen vagyunk minden erőnkkel.
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: