Jegyek

Tarquini: „Számunkra az igazi bajnokság a Hungaroringen...

Interjú
Tarquini: „Számunkra az igazi bajnokság a Hungaroringen fog kezdődni”
2014.03.09. 15:17
Gabriele Tarquinitől viszonylag ritkán szokott megjelenni interjú a téli holtszezonban, ám saját anyanyelvén ő is jobban el tud, illetve el szeret merülni a részletekben, és pontosan ezt tette az omnicorse.it oldalnak adott interjújában.
 
A gyári Honda istálló 2009-es világbajnok WTCC-pilótája az új autó technikai részleteitől és a fejlesztés jelenlegi állapotától kezdve a nagy rivális Citroënen és Sebastien Loebön át a Honda F1-es szerepvállalásáig sok mindenről kifejtette véleményét abban az interjúban, aminek magyar fordítását most egy az egyben közöljük.

- Az idei Civic egy teljesen új autó. Hogy álltok a fejlesztéssel?
Gabriele Tarquini: - Néhány teszten túl vagyunk, de még csak az út elején járunk. Kétségtelen, hogy a Citroën kivételével – akiknek már azelőtt megvolt az autójuk, hogy eldöntötték volna, indulnak a bajnokságban vagy sem – mindenki késve kezdte el építeni az új autót. Így hozzájuk képest egyértelmű lépéshátrányban vagyunk. Másrészről viszont nekünk kell lennünk azoknak, akik a legkisebb távolságból követjük a Citroënt. Már teszteltük is az autót, abból a célból, hogy még a homologizáció előtt tudjunk menni vele néhány etapot a pályán.
 
- Hogy lehet az, hogy a Citroën jelenleg mindenki előtt jár, holott még csak most fognak debütálni a WTCC-ben?
- Erre azt tudom mondani, hogy a Citroën volt az a gyár, amelyik tulajdonképpen „kötelezte” a szövetséget arra, hogy egy évvel korábbra hozza az új szabályok bevezetését. Sokáig nem lehetett tudni, hogy csatlakoznak-e a bajnoksághoz, mígnem tavaly augusztus elején az FIA adott nekik egyfajta ultimátumot, mire ők kijelentették, hogy érdeklődnek a részvétel iránt és hivatalos gyári csapatként akarnak indulni – ebben a pillanatban született meg az új bajnokság. A végleges szabályzatot szeptemberben hozták nyilvánosságra, miközben a Honda már augusztusban elkezdett dolgozni az új autó tervein. A különbség az, hogy a Citroënnek ekkor már megvolt az autója, mivel annak terveit ők már korábban kigondolták az alapján, amilyen szabályokat ők akartak a WTCC-ben. Ezért van most jelentős előnyük egy olyan bajnokságban, amiben csak most fognak debütálni.

- Egy ravasz játékot űztek a szabályok terén, és most azt az előnyt élvezik, amit így maguknak építettek ki?
- Erről a következő a véleményem: ők már régóta tudták, hogy invesztálni akarnak a WTCC-be, de az utolsó pillanatig kivártak azzal, hogy megmondják, már az új szabályok szerint akarják megépíteni autójukat. A JAS Motorsport és a Honda, ahogy a Chevrolet is, így később tudtak elkezdeni dolgozni a 2014-es terveken, mint a franciák. Ráadásul, ez egy olyan projekt, ami jóval komplexebb az átlagosnál, mivel az új autók tekintetében jelentős szerepe van az aerodinamikai hatásnak, ami egészen tavaly év végéig nem volt így.
 
- Mi a legizgalmasabb részterület az új túraautók kapcsán?
- Nos, a legizgalmasabb éppen ennek az aerodinamikai kompromisszumnak a megtalálása, ami tavaly év végéig fel sem merült, mivel addig a mechanikus alkatrészek voltak a meghatározóak. A szárnyak eddig a leszorítóerő mintegy 3%-át adták, míg most egészen 30%-ig felment ez az érték. Ez az, ami miatt most meg kell találni a kompromisszumot, ahogy ez korábban már a GT-ben is lejátszódott. Van néhány részterület, mint a hasmagasság, illetve az autó alvázának dőlése előre vagy hátra, amik befolyásolják az aerodinamikát. Ahhoz, hogy leszorítóerőt generáljunk, minél alacsonyabbra kell tennünk a hasmagasságot, de gondolnunk kell az amortizációk elkerülésére is, hogy ne sérüljön meg az autó minden kerékvető után. Összegezve, számos olyan tényező van, amelyet felfedeztünk a barcelonai, illetve a La Castellet-i háromnapos tesztünk során. Az aragóni shakedown-on még súlyos problémáink voltak a szoftverrel és az aerodinamikával, de most már strukturális problémák nélkül fut az autó. Ezzel együtt nem kérdés, hogy egy kis lemaradásban vagyunk ebben a kezdeti fázisban.

- Mi a Civic erőssége?
- Műszaki tekintetben az autó nagyon érzékeny a beállítás-változtatásokra a tavalyi autóhoz képest. Egy jóval kifinomultabb hátsó felfüggesztésből is profitálunk, mert korábban egy nagyon bonyolult, húzórudas megoldást alkalmaztunk, ami nyilvánvalóan nem volt ideális pályaversenyzésre. Most viszont elöl és hátul is egy McPherson futómű áll a rendelkezésünkre, ezért az új Honda sokkal merevebb és sokkal érzékenyebb a beállításokra. De az aerodinamikai előnyöket még felszínre kell hoznunk, és javítanunk kell a csúcssebességet, ami tavaly az egyik Achillesz-sarkunk volt. Meglátjuk, mi fog történni az első két-három versenyen. A bajnokság Marrakech-ben fog elrajtolni, egy a többitől eltérő pályán, ahol nehéz lesz racionális értékítéleteket mondani az autóról, míg a második versenyt La Castellet-ben rendezik, ahol a Citroën borzasztóan sokat tesztelt: szerintem ezen a pályán lesz a legnehezebb dolgunk, mert a franciák nagyon nagy előnyből indulnak majd hazai pályájukon. Ezért úgy gondolom, hogy számunkra az igazi bajnokság a Hungaroringen fog kezdődni, habár a Citroën már ott is tesztelt…
 
- De valójában szinte bármelyik pályát említhetnénk ugyanígy, ahol a Citroën már tesztelt…
- Nos, ez igaz, a francia gyár már mindenhol tesztelt. Sokat invesztálnak ebbe a bajnokságba, és nagyon hisznek ebben a projektben, ezért a legjobbat akarják kihozni a lehetőségeikből. Szerintem ők lesznek idén az az ellenfél, akiket le kell győznünk.

- A franciáknak ez a hozzáállása nem fenyeget a WTCC filozófiájának megváltozásával, amely nagy részben támaszkodott a privát csapatokra is?
- Nincs kétség afelől, hogy ez egy jogos félelem. Világos, hogy az Eurosport Events, a rendezők gyártókat akarnak. Most a Citroën csatlakozott is jelentős elkötelezettséggel, illetve anyagi és emberi erőforrással. Ők egy olyan költséges bajnokságból érkeznek, mint a rali vb, és ahhoz képest a WTCC egy visszalépést jelent nekik költségvetés tekintetében. Ezek fényében azt mondhatom, soha nem láttam még egy konstruktőrt ilyen „vaskos lábakon” állva csatlakozni a WTCC-be. És azt is mondhatom, hogy igazuk van, mert megvannak az eszközeik és az akaratuk is, hogy így cselekedjenek. De tény, hogy ez veszélybe sodorhatja a bajnokságot, ami az utóbbi években a privát csapatoknak köszönhetően maradt életben. Ne felejtsük el, hogy a közelmúltban egy csomó versenysorozat tűnt el a süllyesztőben, és nem volt könnyű olyan világbajnokságot találni, ahol 400 ezer euróba került egy autó. Ez most már nem így van, mert azóta magasabbra került a léc. Az új WTCC-t jó lesz megélni belülről, mert engem a DTM-re emlékeztet, de így valóban el fogjuk veszíteni a privát csapatokat, és utána minden azon fog múlni, hogy csatlakozik-e négy vagy öt másik konstruktőr, a költségek pedig emelkedni fognak.  

- Yvan Muller és Gabriele Tarquini külön párharcát láthatjuk idén, vagy Sebastien Loebbel is számolni kell majd a vb-címért folyó harcban?
- Gyorsaság tekintetében Sebastien már most ott van, mint mi. Láttam őt menni, és rengeteg kilométert tett meg konstans tempóban. Nem hiszem, hogy bármelyikünk teljesítménye is elmaradna a másikétól idén…
 
- A Citroënnél két dudás lesz egy csárdában…
- Igen, remélem is! És ne feledkezzünk el az argentin José Maria Lopezről sem a harmadik autóban. Ő sem lesz felkészületlen, mert ismeri a pályákat, vannak európai tapasztalatai, és én többször láttam őt versenyezni Dél-Amerikában. Kemény falat lesz Sebnek és Yvannak is. Nem tudom, hogy a Citroënnél hogyan kezelik majd házon belül a pilótákat, de kívánom, hogy legyen egy kis belső rivalizálás.

- A Hondánál már meghatározottabbak a szerepek?
- Nincs elsőszámú pilóta, Tiago (Monteiro) és én szabadon lejátszhatjuk ezt egymás között, ugyanakkor nagyon tiszteljük egymást, ezért nem lesz semmi probléma, és biztos vagyok benne, hogy a bajnokság egy bizonyos pontján, egyikünk segíteni fogja a másikat, ha szükség lesz rá. Aztán ott van Michelisz Norbert is, aki szintén erős: köztünk egy stabil, kialakult kapcsolat van már, míg köztük, a citroënesek között ez még most fog csak kialakulni. Yvan hozzászokott a győzelemhez és elöl akar lenni, míg Sebastient nem ismerem, mert csak néhányszor beszéltünk, de kilenc rali vb-címmel érkezik ide, és nekem nem olyannak tűnik, mint aki tanulni jön a WTCC-be, sokkal inkább nyerni. Ő nem az a típus, aki beáll a sorba másodiknak, és elnézve, hogy milyen elképesztő összegeket ölnek ebbe a tesztprogramba, biztos vagyok benne, hogy nem akarnak egy vagy két évet sem tanulással tölteni…
 
- A Honda visszatérése az F1-be befolyásolja bármilyen módon negatívan a japán gyár WTCC programját?
- Talán médiamegjelenés szintjén igen, mert most mindenki a McLaren-Hondáról beszél, de ugyanazt az elszántságot látom a szerelőink arcán, mint tavaly.  Az F1-es program elindítása inkább egy újabb forrást fog jelenteni: a japánok az első új generációs turbómotort a WTCC-re gyártották le, aztán ezt átültették a japán GT-be és Super Formulába. Igaz, ott kétliteres turbómotorok vannak, de az alap ugyanaz. Innentől talán az F1-gyel is lehet majd bizonyos mértékű szinergia, amiből profitálhatunk.
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: