Jegyek

Új autók kontra falak – Marrakechben debütál az új WTCC

WTCR
Új autók kontra falak – Marrakechben debütál az új WTCC
2014.04.06. 08:25
Szebbek, jobbak, gyorsabbak, erősebbek, nagyobbak, versenyautósabbak – ilyenek az új, 2014-es szabályok szerint épített TC1-es autók a korábbi, TC2-es technikákhoz képest. Az új autókhoz és az új szabályokhoz egy új gyártó is társul, a Citroën, amely a kilencszeres rali-világbajnok Sebastien Loebbel együtt csatlakozik a sorozathoz. Fullos tartozék…
 
A P1race.hu szerkesztőiként Balogh Tamás kollégámmal ketten a várható erőviszonyokat elemeztük egy héttel a WTCC 2014-es szezonnyitánya előtt.

Borbás Bálint

Szóval ott lesz idén a Citroën és Loeb is a mezőnyben, mellette pedig ott lesz csapattársként a WTCC történetének legeredményesebb versenyzője, a négyszeres világbajnok és egyben címvédő Yvan Muller, aki arra készül, hogy a SEAT és a Chevrolet után egy harmadik márkával, a Citroënnel is két vállra fektesse az egész túraautós világot. Ez lenne nyilván a legédesebb siker a számára mind közül, hiszen franciaként egy francia gyártóval igyekszik felérni a világ csúcsára. Pontosabban nem lepottyanni onnan, hiszen jelenleg ott ül, a világbajnoki trónon!

És még mindig a Citroënnél maradva, ott lesz az argentinok szélvészgyors pilótája, José Maria Lopez is, aki eddig egy versenyhétvégét futott a WTCC-ben: tavaly, hazai pályán, Argentínában a második futamot megnyerte egy öregecske BMW-vel. Sejthetjük, hogy akkor mit fog kezdeni egy vadonatúj gyári technika, a Citroën C-Elysée WTCC volánjánál!

Nagy ellenfélnek pedig ott lesz nekik a Honda, amely gyári csapata, a JAS Motorsport mellett immár két privát csapatot is kiszolgál egy-egy új autóval. Így összesen négy TC1-es Honda Civic WTCC lesz a mezőnyben: Gabriele Tarquini és Tiago Monteiro a gyári csapatban, míg Michelisz Norbert (Zengő Motorsport) és Mehdi Bennani (Proteam) a két privát Hondában. Ez is ütős brigád lesz így együtt. Tavalyról tudjuk, az olaszok képesek jó autót építeni, csak az akkori gyerekbetegségeket spórolnánk meg szívesen (Zengőék meg pláne) az idei autó esetében, és akkor nagy probléma nem lesz.

Tudjuk, hátrányból indult a Honda és az összes többi gyártó a Citroënhez képest az új autók megépítési és fejlesztési versenyében, mivel sokáig bizonytalan volt, hogy már idén bevezetésre kerülnek-e az új szabályok, amiket eredetileg 2015-ben terveztek bevezetni. Ám a Citroën nyomásának/kérésének engedve, végül a 2014-es megújulás mellett döntöttek a sorozat elöljárói, ám míg a Citroën már a hivatalos bejelentés előtt elkezdte építeni saját versenygépét, addig a többiek, főként a JAS értelemszerűen csak a bejelentés után kezdhetett el alkalmazkodni a kialakult helyzethez, sutba dobva az előző évi autó továbbfejlesztésének terveit, és elkezdve építeni az új szabályoknak megfelelő autót.

Ez a hátrány végigkísérte a Hondát a téli tesztek alkalmával is, hiszen az első új építésű Honda jóval később gördült pályára, mint az első Citroën. A második Honda pedig még később, a harmadik autóról már nem is beszélve, amit Michelisz Norbi és Mehdi Bennani csak az elmúlt napokban próbálhatott ki. Márpedig az autósportban alapvetően nagy csodák nincsenek. A tesztkilométereket semmivel nem lehet helyettesíteni, és ha nem volt belőlük elég a télen, akkor bizony az első néhány versenyhétvége kilométerei fognak tesztkilométerekké degradálódni óhatatlanul. Ne legyen igazam, de sajnos minden esély megvan rá, tavaly is a szezon előtti tesztek hiányát nyögték Norbiék Monzában és Marrakechben.

A Slovakiaringen viszont aztán alapos fordulat állt be, és hirtelen hengerelt a Honda! Mert ha nagy csodák nincsenek is a motorsportban, de kis csodák – hihetetlen mennyiségű munka, szakértelem és tehetség árán – igenis vannak, és ezeknek egy jelentős százalékát a Zengő Motorsport és Michelisz Norbert szokta szolgáltatni az utóbbi években. Bravúr lesz idén is, ha a dobogós helyekért tudnak harcolni ebben a pokolian erős mezőnyben, de tőlük már várjuk a bravúrt, várjuk a csodát, mert ismerjük őket, és a kvalitásaikat. Hajrá!

Ezzel együtt arra számítunk, amit Alessandro Mariani, a JAS csapatfőnöke is nyíltan kijelentett egy nyilatkozatában: a Honda számára a Hungaroringen fog érdemben elkezdődni ez az évad. Ez nekünk persze jó hír, mert Marrakech és Franciaország messze van, és azt még megemésztjük valahogy, ha azon a két versenyen még döcögni fog valamelyest a Honda szekere, de a Hungaroring az már más történet! Itt Norbinak jól kell mennie. És Norbi jól is fog menni – szokása. Tavaly a Slovakiaring volt az év harmadik futama, akkor az első futamon hármas Honda siker született. Idén a Hungaroring lesz a harmadik forduló – bizakodjunk!

Előtte viszont – bármennyire is szeretné – nem ússza meg az első két fordulót sem a Honda! Azok a versenyek is meg lesznek tartva, és ennek vélhetően a Citroën fog örülni a legjobban. Mert ők teszteltek a legtöbbet a télen, ők várhatják a legfelkészültebben a jövő hétvégi szezonnyitót. Amit idén nem Monzában rendeznek, hanem Marrakechben! Egy szűk, utcai pályán, ahol nincsenek bukóterek, ahol minden hibát a falak büntetnek. Ez az a pálya, ahol csak úgy lehet igazán gyorsan menni, ha az ember tökéletesen ismeri azt a versenyautót, amit vezet. És jelen pillanatban senki nem ismeri még tökéletesen a saját idei versenygépét. A technika mindenkinek új, ilyen szempontból nemcsak Loeb lesz idén újonc, de mindenki más is. Mert ez már nem az a WTCC és nem azok az autók lesznek, amiket az évek alatt megszoktak.

Sőt, ha a téli tesztkilométereket nézzük, akkor a saját versenygépe határaival leginkább éppen Loeb, Muller és Lopez lehet tisztában. Ők tették meg a legtöbb kört a télen saját autójukkal. És amikor Marrakechben tövig kell nyomni a gázt, és bevállalósan át kell küldeni a gépet a sikánokon, de úgy, hogy a manőver ne a falba végződjön, a tízből egyszer sem, mert akkor már baj van, nos, akkor bizony fontos, hogy ki mennyire van tisztában saját versenygépe viselkedésével, ki ismeri jobban saját technikája legapróbb rezdüléseit. A Citroën ezért hatalmas előnnyel indul Marrakechben. Az, hogy nem jártak még ott soha, az egyrészről igaz, másrészről viszont mellékes, mert ott van nekik Yvan Muller, a két lábon járó tapasztalat.

Ha a marrakechi első futam legnagyobb esélyesét kéne megneveznem, én mégis Sebastien Loeböt mondanám. Pont azért, mert mindenkinek új lesz a helyzet: ezekkel az autókkal senki nem ment még Marokkóban, az egész hétvége egy szünet nélküli improvizációnak ígérkezik, a rali pedig pontosan erről szól. Folyamatosan változó körülmények között improvizálni, miközben hibának helye nincs. Loebnek ez a vérében van, ehhez volt szokva a WRC-ben is. Csak ott a falak helyén fák, korlátok és szakadékok voltak, de hibázni ott se lehetett. Marrakechben sem lehet majd. Loeb pedig piszok gyors lesz, mert a Citroën is piszok gyors lesz. Azt se feledjük, hogy idén már Q3 is lesz az időmérőn, ahol a Q2 első 5 helyezettje méri majd össze tudását, egyetlen gyorskörön, egyenkénti indítással. Tisztára, mint egy aszfaltos szuper speciál a raliban! Semmi szélárnyékozás, semmi helyezkedés vagy taktikázás, csak a pilóta és az autó egyes egyedül a pályán, és a leggyorsabbé lesz a pole pozíció. Ez is Loebnek feküdhet meglátásom szerint.

A marrakechi első futam favoritja így aztán szerintem Loeb, míg a második futamé Muller lehet, mert ott már ugye előzni is kell majd, ahhoz meg Yvan azért egyelőre még biztosan jobban ért. A hondások a tavalyi év tapasztalatai után idén alighanem a túlélésre játszanak majd Marokkóban, hiszen amilyen sok időbe telt megépíteniük az új autókat, olyan gyorsan le lehet írni őket, ha szembe jön a fal! Tavaly Tarquini és Monteiro is roncsderbit szervezett Marrakechben, idén ezt nyilván kihagynák. Pláne, hogy utána rögtön jön a francia futam. Ami nem mellesleg a Citroën legfontosabb, hazai versenye lesz, így a marrakechi falakkal nyilván ők is csínján bánnak majd…

Ugyanígy lesz ezzel Michelisz Norbi is, aki a gyári pilótákkal ellentétben nem is engedheti meg magának, hogy összetörje az autóját az év első futamán. A Zengő Motorsport költségvetése össze sem hasonlítható a gyári Citroënével, nem kérdés, hogy Norbinak mindenegyes alkatrészre jobban kell vigyáznia, mint Loebnek vagy Mullernek. Ami persze a versenyzés halála, mert neki alapvetően nem vigyáznia kell, hanem sietnie! De leginkább: tudnia kell, hogy mikor kell vigyáznia, és mikor szabad sietnie. Marrakech vélhetően az első kalapba kerül majd, és a gázpedál első élesebb tesztje a Hungaroringen lesz!

Akire viszont ez nem igaz, az a negyedik Hondát terelgető Bennani. Mert neki viszont éppen a szezonnyitó lesz hazai pályán, hazai közönsége előtt, és hiába nem ismeri még kellően az új Civicet, egyszerűen nem teheti meg, hogy nem nyomja rögtön tövig neki, ami a csövön kifér! A négy hondás közül egyértelműen ő lehet, ő lesz az, aki a legtöbbet fog kockáztatni Marrakechben. Aztán, hogy kocsit tör majd, vagy az élre tör, az már egy más kérdés. Meglátjuk. De az biztos, hogy ő komolyan próbálkozni fog, mert neki ez egy „sietős” hétvége kell, hogy legyen. A falban elhalt eurókat és dirhamokat pedig ráérnek később összeszámolni!

Marrakechben szerintem a fent említett okokból a Chevrolet-nek és a Ladának is lehet komolyabb keresnivalója, hiszen egy picit nagyobb kockázatvállalással, ha bejön, akár odaérhetnek ők is az elejébe. A chevysek közül főleg Tom Coronelre lesz érdemes odafigyelni, mert ő a leginkább agyafúrt pilóták egyike, míg a Ladához idén csatlakozó Rob Huff az utcai pályák igazi specialistájának számít, így ő is komolyabb meglepetéseket okozhat.

Franciaország viszont szerintem egyértelműen a Citroën terepe lesz, majd a Hungaroringen és a Slovakiaringen talán eljöhetnek a Honda pillanatai, az év hátralevő részében pedig több-kevésbé kiegyenlített csatára számítok e két márka között. Hol egyik lesz följebb, hol a másik, de én nem várok olyan szintű dominanciát egyiküktől sem, amilyet a Chevrolet-től láttunk az elmúlt években. Bár a teszteredmények állítólag adnak okot némi aggodalomra, mert a Citroënek nagyon erősek… De! Mi meg emlékszünk a tavalyi évre, és pontosan tudjuk, akár a Honda, akár Michelisz Norbiék mekkora feltámadásokat tudnak bemutatni év közben. Nem ők a fő esélyesek, hanem a Citroën és főként Yvan Muller, de nem lefutott a játék, abszolút nyíltak az esélyek az első leosztás előtt, és minden benne van a pakliban!

Balogh Tamás

2014 a nagy változások éve a nemzetközi motorsportban, s ezek a változások a túraautó-világbajnokságot sem kerülhették el. Érkeznek a teljesen új, jóval agresszívebb kinézetű TC1-es kocsik; beszáll a sorozatba egy új gyártó, a Citroën, s hozza magával a rali élő legendáját, az új kihívásra vágyó Sebastien Loeböt; néhány nagy név csapatot, illetve márkát váltott, átrendezve ezzel az erőviszonyokat; s emellett néhány fontos ponton a sportszabályzat is módosult (háromrészes időmérő edzés, csak állórajtok, stb.).

Egy dolog azonban immár ötödik éve állandó a WTCC-ben, s kezdjük is ezzel, a szívünkhöz legközelebb álló tényezővel: a Zengő Motorsporttal és Michelisz Norberttel, akik 2010 óta szerepelnek a túraautózás elitkategóriájában. A magyar csapat második évének vág neki a Honda partnereként, ám a szabályváltozások miatt így is teljesen új autó került hozzájuk, amellyel a tavalyi évvel ellentétben már a szezonnyitó előtt is meg tudtak tenni néhány rendkívül fontos kilométert. Ez a japánokkal és a JAS Motorsporttal való sikeres együttműködés jele, amelyet jól megalapozott a 2013-as szezon a suzukai győzelemmel és a többi dobogós helyezéssel.

A jó hír a zengősök számára, hogy a TC1-es Civic jóval megbízhatóbbnak tűnik elődjénél, amellyel az évad első versenyein rengeteg problémájuk adódott tavaly. Remélhetőleg idén erre nem kerül sor, és Norbi már a jövő hétvégi marrakechi idénynyitón minden gond nélkül körözhet majd. A tempó azonban már más kérdés, a valenciai kollektív teszten ugyanis ijesztő eredmények születtek a Honda szempontjából, a WTCC-ben való debütálásra készülő, ám hosszú hónapok óta már a pályán tesztelő Citroën ugyanis jóval gyorsabbnak tűnt náluk. Egyértelmű, hogy a franciák jól ki tudták használni, hogy ők már jóval hamarabb tisztában voltak az új szabályok részleteivel, amelyek bevezetését voltaképpen miattuk hozták előbbre egy évvel, s bizony a szezon első futamain akár nyomasztó fölénybe is kerülhetnek.

Ráadásul, ami még lehangolóbb, hogy Loeb tudott bő egy másodpercet verni Gabriele Tarquinire, azaz a túraautózás terén jóval rutinosabbnak számító Yvan Muller és José María López még gyorsabb lehet majd a C-Elysée volánjánál. A négyszeres világbajnok egyértelműen a világbajnoki cím legnagyobb esélyesének tekinthető így, ugyanakkor van egy olyan érzésem, hogy komolyan meggyűlhet a baja argentin csapattársával, aki tavaly már hazai versenyén bizonyította tehetségét. Maga Michelisz Norbi is úgy fogalmazott, hogy López lehet a titkos favorit idén, s ezt a véleményt én is osztom, ugyanakkor mégis úgy érzem, a WTCC-ben felhalmozott elképesztő mennyiségű tapasztalatának köszönhetően Muller mégis felül fog kerekedni rajta, hiába lesz esetleg a nyers tempó tekintetében kollégája a jobb. Loeb egyelőre kettejük mögött lesz, de a francia klasszisát ismerve hamar felveszi a ritmust és megszokja az új közeget: az évad elején dobogós helyezéseket várok tőle, és szinte biztos vagyok benne, hogy első futamgyőzelmét is bezsebeli 2014-ben.

A Honda így legfeljebb a második erő lesz a mezőnyben, s mivel Citroënből három (néhány fordulón Ma Qing Huának köszönhetően négy) fog körözni a pályán, elképzelhető, hogy a dobogó is csak a francia márka egyik pilótájának kiesésével lesz elérhető számukra, illetve a fordított rajtrácsos második futamok biztosíthatnak számukra lehetőséget kiemelkedő eredmények elérésére. Persze ne temessük még a japánokat, hiszen tavaly a Chevrolet hasonlóan nagy előnyből vágott neki az évadnak, aztán a Honda folyamatosan erősödve egyre többször tudott odaérni az eredménylista elejébe. Idén is hasonló várható tőlük, és semleges szurkolóként is abban bízhatunk, hogy minél hamarabb ledolgozzák az amúgy tetemesnek tűnő hátrányukat.

Magyarként pedig nyilvánvalóan azért drukkolunk, hogy házon belül Michelisz Norbi legyen a legjobb a hondások közül, ahogy tette azt számos 2013-as futam alkalmával is. A két gyári versenyző idén is Tarquini és Monteiro lesz, ám ezúttal lesz még egy TC1-es Civic is a rajtrácson, amelyet Mehdi Bennani vezethet majd a Proteam Racing színeiben. A marokkói számára, aki hazai pályán kezdheti az évet, s bár már korábban is elért egy-két figyelemreméltó eredményt, idén van alatta először igazán versenyképes technika, egyértelműen Michelisz lesz a fő viszonyítási pont, így a magyarnak is fontos célja lehet versenytársa maga mögött tartása. Persze Norbi és a teljes zengős csapat képességeit ismerve ennél jóval nagyobb eredmények is elérhetőek lesznek, s ha a Honda jól fejleszt, idén is számos dobogót és esetenként győzelmet láthatunk az ország három éve legnépszerűbb sportolójától.

Nemcsak a Citroën és a Honda képviselteti magát azonban a TC1-es kategóriában, hanem a Lada és a Chevrolet is – igaz, utóbbi nem gyári támogatással, hanem az RML segítségével van jelen a mezőnyben. Számukra is biztatóan alakult a valenciai gyakorlás, hiszen első tesztjük ellenére egész közel tudtak lenni a Hondákhoz, ráadásul nem is az a pilóta ült akkor a volán mögött, aki a legnagyobb eredményeket érheti el a Cruze-zal: Tom Coronel sok év BMW-zés után váltott márkát, s a WTCC színfoltjának tartott holland a Chevy-k versenyképessége esetén meghúzkodhatja a többi élmenő bajszát a futamokon.

Coronel csapattársa Tom Chilton lesz a ROAL Motorsportnál, aki tavaly ugyan rendesen kikapott házon belül Mullertől, ám ez eleve nem számít nagy szégyennek, másrészt egyáltalán nem mondható rossznak a brit 2013-as teljesítménye. Rajtuk kívül a Campos indít még két Chevy-t, ám nem valószínű, hogy Hugo Valente vagy az abszolút újonc Dusan Borkovic meg tudja váltani a világot, ahogy a szintén Cruze-ra váltó All-Inkl.com Münnich Motorsport duójától, a csapattulajdonosként tavaly rendkívül gyengén muzsikáló René Münnichtől és a WTCC-ben legutóbb 2006-ban szereplő Gianni Morbidellitől sem várok kiugró eredményeket – habár az olasz nagyon jó szezonokat teljesített a Superstars sorozatokban, így esetleg tőle láthatunk majd meglepetéseket.

A Lada – a 2013-as esztendő kezdetéhez hasonlóan – ismét nagy kérdőjel, hiszen nem voltak jelen az említett valenciai körözésen, így a riválisokhoz képesti tempójukról sem sok információnk lehet, de aligha várható tőlük az, hogy a Citroënekkel csatázzanak majd. Véleményem szerint idén is ők lesznek a sereghajtók (már ami a TC1-eseket illeti), azonban arról semmiképp se feledkezzünk meg, hogy a „kötelező” orosz versenyző, Mikhail Kozlovszkij mellett két elképesztően rutinos brit terelgeti majd a Grantát a pályán, hiszen James Thompson mellé leszerződtették a 2012-es világbajnok Rob Huffot: a pilóta már tavaly is villogott a Münnich Motorsport SEAT-jával, vagyis már bizonyította, hogy gyengébb technikával is kiváló produkciót képes nyújtani.

Végezetül essen néhány szó a régi szabályok szerint épített autókról, merthogy idén még őket is engedik indulni a WTCC-ben. Tempó tekintetében azonban több másodperccel elmaradnak a TC1-esektől, így a pontszerzésre is csak a többiek kihullásával van esélyük. Összesen hatan küzdenek majd a TC2-es géposztályban, s vetélkednek egyúttal a Yokohama Trophy-ért: a Team Engstler indít két BMW-t (Franz Engstler és Pasquale di Sabatino), a Nika Racing egy tavalyi Hondát (Yukinori Taniguchi), a Campos pedig három SEAT-ot (egyelőre csak John Filippi neve ismert). A márkák közötti erőviszonyokat tekintve Taniguchi lehet közülük a legerősebb, ám Engstler tapasztalatát és di Sabatino tehetségét sem szabad leírni, így a hátsóbb régiókban is izgalmas küzdelem alakulhat ki akár.

Összességében pedig abban bízom, hogy ez a mezőny elejében is így lesz, s egy rendkívül izgalmas, fordulatokkal teli, és magyar sikerekben gazdag túraautó-világbajnoki szezon veszi kezdetét a jövő hétvégén Marrakechben!
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: