Jegyek

Változnak a féktárcsák méretére vonatkozó szabályok

MotoGP
Változnak a féktárcsák méretére vonatkozó szabályok
2014.05.22. 14:25
A Grad Prix Bizottság 2014. május 22-én egy online meetinget tartott, amin részt vett Carmelo Ezpelata (Dorna), Ignacio Verneda (FIM), Javier Alonso (Dorna), Herve Poncharal (IRTA), valamint a meeting titkáraként Mike Trimby (IRTA). A tárgyalás végén úgy döntöttek, megváltoztatják a jelenleg érvényben lévő, a féktárcsák méretére vonatkozó szabályokat.
 
A csütörtöki tárgyaláson a bizottság tagjai névtelenül hozták meg a döntést, ami megváltoztatja a most érvényben lévő, karbon első féktárcsák méretére vonatkozó regulákat. A leváltandó szabályokban két tárcsaméret szerepel. A szabály kimondja, hogy minden pályán a 320 mm átmérőjű karbon tárcsákat kell használni, kivétel ez alól Motegi, ahol a 340 mm-es tárcsákba kell harapniuk a fékbetéteknek. A jelenlegi szabály két pályát ad meg, amin opcionálisan lehet használni a nagyobb tárcsákat, ezek Barcelona és Sepang.
 
A Biztonsági Tanács és a fékeket gyártó cégek javaslatára ez a szabály úgy módosul a jövőben, hogy minden pályán opció lehet a nagyobb átmérőjű tárcsa, kivéve Motegit, ahol továbbra is kötelező lesz a 340 mm-es karbon féktárcsa.  (Motegi egy tipikus stop ’n go pálya, ahol négy nagyon komoly féktávot kell venniük a versenyzőknek, ezért a fékek extrém terhelésnek vannak kitéve).
 
Nem mindenki szenved a fékekkel

Ez a szabálymódosítás vélhetően a versenyzők nyomására jött létre. Ugyanis nem titok, hogy többen a fékek túlmelegedésével küzdenek az egész szezonban. Azon kívül, hogy ettől a versenyzők belassulnak, veszélyes szituációkat is okozhat a pályán. Gondoljunk bele, egy MotoGP versenyző manapság a versenyzőtársakon kívül egy rengeteg gombbal is megküzd egy futam során. Ha ehhez hozzáadjuk, hogy fékei állapotára is folyamatosan oda kell figyelni, olyan nagy szellemi leterheltséget kapunk, ami alatt nem nehéz hibázni, pláne egy kevésbé hatékony fékkel.
 
Vélhetően további szabálymódosítások is várhatóak ezen a téren. A versenyzők ugyanis könnyebb motorokat szeretnének, ezzel tovább csökkentve a fékek terhelését. Az üggyel kapcsolatban Valentino Rossi is elmondta a véleményét Le Mans-ban: „Megsokszorozódtak a fékproblémák, szükségszerű a MotoGP motorok minimum súlyát átdolgozni” – olvashatóak Rossi szavai a gpone.com-on. Úgy hírlik, a mostani 160 kg-ot 3-4 kg-mal megkurtíthatják 2015-től. 
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: