Jegyek

Vazquez – egy rutinos róka a sok ifjú titán között

Moto3
Vazquez – egy rutinos róka a sok ifjú titán között
2014.04.03. 18:19
A legkisebb géposztályban egy rutinos pilóta, aki kicsit kilóg a sorból, a többségében fiatalabb társai közül. Egy olyan márkát képvisel, ami ugyan esélyes lehet a vb-címre, de ketten is vannak előtte a sorban, akiktől az adott márka vezetői inkább várják a sikert, mint tőle. 2007-ben debütált a vb-n, abban az évben, amikor Talmácsi Gábor világbajnok lett a 125-ben!
 
Déja vu? Olyasmi! Nem magyar pilótáról van szó, hanem egy spanyolról, nem ugyanonnan jöttek, nem ugyanaz a háttér, de Vazquez kicsit mégis azt a szerepet töltheti be idén a Moto3-as vb-n, mint anno 2007-ben Talmácsi Gábor a 125-ben. Egy rutinos pilóta, aki évek óta ott van a legkisebb géposztályban, akinek eddig kevésbé adatott meg a lehetőség egy igazán jó motoron ülve bizonyítani képességeit, aki eddig főként egy kisebb gyártó motorján hívta fel magára a figyelmet a lehetőségekhez mérten kimagasló eredményeivel (mondhatjuk, hogy neki a Derbi, majd a Mahindra volt az, ami Talmának a Malaguti), egy versenyző, aki használja az eszét a pályán, és kiegyensúlyozott teljesítményével és tapasztalatával akár az év végi elszámolásban is odaérhet a tűz közelébe.  

Ráadásul, 2007-ben debütált a vb-n, igaz, ő a 250-ben kezdett, de 2008-ban már a 125-ben ment Talma és a többi akkori nagymenő ellen. Művészek, írók, költők, festők, zeneszerzők stb. esetében szoktunk beszélni arról, hogy kire ki hatott, kit melyik nagy előd művészete és munkássága ihletett meg stb. Miért ne lehetne ez igaz a motorversenyzőkre is? Biztosak lehetünk benne, hogy a versenyzők is hatnak egymásra. És 2007-ben minden újonc azt látta a vb-n, hogy bizony van, hogy a legnagyobb tehetségek hosszú-hosszú évek kitartásának köszönhetően törnek utat maguknak a vb-címig, tehetségükkel és gyorsaságukkal kicsikarva maguknak azt a bizonyos igazi bizonyítási lehetőséget, amit mások adott esetben már tinédzserként megkapnak. Talán merész a képzettársítás, de egyedülálló volt az a mód, ahogy Talma felért a vb-címig, és biztosak vagyunk benne, hogy sokakat megihletett ezzel. Vazquez pedig ott volt és látta az egészet. Azóta pedig eltelt jó néhány év, és tejfelesszájú újoncból immár ő lett rutinos róka, aki máig hű maradt a legkisebb géposztályhoz, és talán éppen idén jött el neki az igazi lehetőség a kiugrásra.

A Honda a téli tesztek és a Katari Nagydíj ellentétes tanulsága alapján abszolút fekete ló ebben a mezőnyben, és a Hondán belül Vazquez még inkább az. A hondások ugyanis egyértelműen Alex Marqueztől és/vagy Alex Rinstől várnák a sikert. Vazquez viszont egy kis fifikával könnyen odaérhet akár eléjük is, amúgy surranó pályán, ahogy tette azt a katari befutónál is, a célegyenesben az 5. helyről a 3.-ra felszáguldva, miközben a többiek egymással voltak elfoglalva. Vazquez most 27 éves, Talma 26 évesen lett világbajnok. Nem mondom, hogy a spanyol ugyanakkora tehetség lenne, mint Talma, és azt sem mondom, hogy ő lenne az idei vb-cím fő várományosa, de annyit biztos állíthatok: jobb lesz rá odafigyelni. Mert a nyilatkozatából is az derül ki, hogy okos, és komolyan szeretne egerészni idén az összetettben is!

„A Honda projektje az első pillanattól kezdve jó érzésekkel töltött el, és ez csak fokozódott, amikor láttam, hogy ez a motor gyorsabb, mint a Mahindra, amivel tavaly mentem. Ez nagyon gyorsan segített hinnünk és bíznunk a projekt sikerében. Ha van márka, amelyik képes versenyképes motort gyártani se perc alatt, az a Honda” – dicsérte meg új munkaadóját a motogp.com-nak nyilatkozva Vazquez, akinek a katari dobogós helyezés természetesen további lökést adott.  

„A dobogó egy nagyon fontos lélektani lökést adott nekünk, de reálisan kell szemlélnünk a dolgokat. Apránként kell vennünk a dolgokat sorról sorra, és emlékeztetnünk kell magunkat, hogy a bajnokság nagyon-nagyon hosszú. És – talán szerencsémre, talán balszerencsémre – nem vagyok egy fiatal pilóta, viszont annál tapasztaltabb vagyok ebben a bajnokságban. A célom, hogy a következő versenyen is a legjobbamat nyújtsam.”

Jogosan merülhet fel a kérdés: hogy-hogy nem lépett eddig feljebb a Moto2-be? „A Moto3 egy olyan kategória, ami sokat követel tőlem, mint versenyzőtől, többet, mintha a Moto2-ben mennék, mert itt fontos szerepe van a tapasztalatnak. Ebben a kategóriában nagyon fiatal srácok mennek, sokszor hallom a nyilatkozataikban azt, hogy ’ez könnyű’, és valóban könnyebben tanulható ez a kategória, mint a kétütemű 125-ös motorok esetében volt. Itt sokkal kevesebb esés van. Szóval jönnek a fiatalok nagyon nagy lelkesedéssel és bátorsággal, és a pengeélen táncolnak – ha felül maradnak, akkor pedig nagyon gyorsan mennek” – fejtette ki a baszk pilóta, majd hozzátette:

„Amikor 2007-ben a világbajnokságra érkeztem, én is nagyon bátor voltam. Aztán jó néhány törött csont után ebből kicsit visszább vettem, és elkezdtem kicsit jobban használni az eszemet. Ebben a kategóriában egy bátor versenyző nagyon nagy bajba sodorhat. Én mindig próbálok rátalálni egy egyensúlyra a tapasztalat és a bátorság között, de sokszor ésszerűtlen kockázatot kell vállalnod ahhoz, hogy elöl harcolhass a többiekkel. A Moto3-ban kicsik a műszaki különbségek. Itt fontos, hogy a pilóta ráálljon egy jó tempóra és gyors legyen. De a végén nem mindig a leggyorsabb nyeri a futamot. Néha a legokosabb vagy a legravaszabb pilóta nyer. Úgyhogy én ezt az extra valamit próbálom megtalálni, ami ahhoz kell, hogy jó állapotban legyél az utolsó körben és okosan tudj gondolkodni, amikor az a legfontosabb, mert ez sokat számít ebben a kategóriában” – mutatott rá a spanyol.  

És hogy mikor vált kategóriát? A szavai arra engednek következtetni, lehet, hogy soha! „Kategóriát váltani? Ez olyasvalami, amiről már sokat gondolkodtam. Már jó néhány idény óta feljebb léphettem volna a Moto2-be, de ez engem nem igazán izgat. Szerintem a Moto2 kevés fejlődési lehetőséget jelentene számomra profi versenyzőként, és én úgy látom, az majdhogynem egy egygyártós kategória” – fogalmazott meg némi kritikát a középső géposztályt illetően Vazquez. 
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2021  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: